Iranian Agriculture News Agency

برنامه‌ریزی مدون برای جهش تولید در بخش کشاورزی

رئیس سازمان با حضور در برنامه تلویزیونی شبهای زعفرونی با بیان اینکه بخش کشاورزی بخش تولیدی و اقتصادی است و ظرفیت ها پتانسیل‌های مناسبی برای ایجاد تولید و ایجاد اشتغال و ایجاد درآمد دارد گفت: حدود ۲۱ درصد از جمعیت استان مشغول کشاورزی است.

برنامه‌ریزی مدون برای جهش تولید در بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، غلامرضا قوسی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد ارزش افزوده استان به کشاورزی اختصاص دارد افزود: کشاورزی تامین‌کننده نیاز غذایی کشور است و اثرات مثبتی در کاهش تحریم‌های ظالمانه و در مقابل نیز آثار مثبتی در خودکفایی کشور داشته است.

وی اظهار کرد: با توجه به این پتانسیل، ما هر سال برنامه ریزی‌هایی برای افزایش راندمان تولید کشاورزی استان داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تشریح کرد: در کلیه تولیدات اعم از زراعی که شامل نباتات زراعی، صنعتی و علوفه ای و همچنین غلات از قبیل جو، گندم و نیز دانه های روغنی و در تولیدات باغی از قبیل انواع میوه جات، سبزیجات و صیفی جات و محصولات گلخانه ای و تولیدات دامی و دامپروری که پروتئین مورد نیاز جامعه تامین می شود، برنامه های متعددی داریم.

قوسی با بیان اینکه برنامه های زیادی برای ارتقا و افزایش تولید در راستای جهش تولید تدوین کرده‌ایم، عنوان کرد: برنامه ها در دو حوزه زیربنایی، عمرانی، آبی و خاکی و همچنین برای بهبود، ارتقا و افزایش راندمان تولید مشخص شده است.

وی ادامه داد: پروژه اجرای سیستم های نوین آبیاری از اقدامات شاخصی بود که در سال ۹۸ با توجه به محدودیت آبی و خشکسالی های چندین ساله کمک شایانی به بخش کشاورزی کرد و اعتبارات دریافتی ما نسبت به سال قبل آن(۹۷) که جذب کردیم، حدود ۷۲ درصد افزایش داشت.

وی به پیگیری ها و مساعدت استاندار در جذب اعتبارات ملی برای بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: در راستای سفرهای استاندار به شهرستان ها ۴۲ مصوبه تصویب شد که تنها ۲۲ مورد در خصوص مرمت و احیای قنوات ۱۴۷ رشته قنات مورد نظر به مبلغ ۱۱ میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان ایجاد تعهد شد که تا کنون با اعتبارات ملی که جذب کردیم حدود ۵۰ درصد آن انجام شده و مابقی تا پایان تیرماه سال جاری انجام خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی وی با بیان اینکه درکنار سیستم‌های نوین آبیاری و احیای قنوات، برای افزایش بهره وری در سال جاری ، برای بخش دام نیز برنامه های خاص داریم، اظهار داشت: در بخش دام ما به خودکفایی رسیده ایم اما برای رشد این بخش از جمله اصلاح نژاد دام، پرورش شتر و اصلاح جیره غذایی دام برنامه های تدوین شده است.

غلامرضا قوسی به طرح توسعه کشت های گلخانه ای در سال گذشته اشاره کرد و گفت: بهره ‌وری در بحث گلخانه‌ای ۱۰ تا ۱۲ برابر فضای باز می باشد و با توجه به شرایط استان خراسان جنوبی چاره‌ای جز توسعه محصولات گلخانه‌ای نیست.

وی ادامه داد: در مهر ماه سال ۹۸ تفاهم ‌نامه‌ای در قالب طرح ایجاد هزار هکتار گلخانه در استان توسط استاندار معزز با مدیرعامل شرکت شهرکهای کشاورزی به امضا رسید که ۷۰۰ هکتار آن ایجاد مجتمع‌های گلخانه‌ای بوده که تاکنون اکثر کارهای مرتبط با دریافت مجوزها، انجام شده و در سال جاری آغاز به کار خواهند کرد.

وی در پایان تاکید کرد: با انجام این تفاهم نامه ظرفیت ایجاد ۸ هزار شغل و همچنین تولید ۲۸۰ هزار تن محصولات صادرات محور، بوجود خواهد آمد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید