Iranian Agriculture News Agency

قندالی اعلام کرد:

اختصاص سالانه ۶۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر برای تکمیل زنجیره دام

رییس سازمان امور عشایر کشور گفت: سالانه ۶۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر کشور برای تکمیل زنجیره دام پرداخت می‌شود.

اختصاص سالانه ۶۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر برای تکمیل زنجیره دام

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، صبح امروز سه شنبه(6 اسفند) با حضور استاندار خراسان جنوبی، رییس سازمان امور عشایر کشور، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان و جمعی از مسئولین استانی و شهرستان نهبندان، مراسم کلنگ‌زنی مجتمع آبرسانی به ۱۴ محله عشایری خواجه مینجیکوه نهبندان برگزار شد.

کرمعلی قندالی، رییس سازمان امور عشایر کشور در این مراسم با بیان اینکه سالانه ۶۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر کشور برای تکمیل زنجیره دام پرداخت می‌شود، گفت: سالانه یک درصد از ورودی صندوق به امور عشایر تخصیص داده می‌شود که از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر داده شده و به ازای هر بره، برای پروار بندی ۴۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

قندالی افزود: ۹۵ درصد از مناطق عشایری ایران راه دسترسی دارند و بعضی از راه‌ها نیاز به ترمیم دارد.

وی با اشاره به اینکه ۵۳ درصد از عشایر ایران از آب آشامیدنی استاندارد استفاده می‌کنند افزود: در ۴ سال گذشته ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد ۴ درصد به عشایر کشور اعطا شد.

قندالی از ایجاد کارخانه کنسانتره توسط عشایر خبرداد و گفت: سرانه خراسان جنوبی در مبلغ ریالی مقام اول را دارد و یکی از استان‌های فعال است که در همین راستا به هر اتحادیه ۵ میلیارد تومان و هر تعاونی ۲ میلیارد تومان تسهیلات ارائه شد.

رئیس سازمان امور عشایر کشور همچنین گفت: در سال گذشته تبصره ۱۸ بند (ه) مبلغ ۱۸ میلیون یورو برای آبرسانی امورعشایر با ۲۱۸ پروژه در نظر گرفته شد که در خراسان جنوبی و در نهبندان و زیرکوه ۲ پروژه عملیاتی می‌شود و ۸۵۰ خانوار از آن برخوردار خواهند شد.

قندالی به حوزه پوشش تلفن همراه اشاره کرد و گفت: وزارت ارتباطات موظف شده ۸۰ درصد از مناطق عشایری را به پوشش تلفن همراه متصل کند.

استاندار هم در این مراسم گفت: ۱۳ درصد از جمعیت استان جمعیت عشایری هستند و رتبه ۴ عشایر کشور را داریم.

معتمدیان با اشاره به اینکه عشایر خراسان جنوبی در امینت مرز تاثیر بسزایی دارند افزود: خراسان جنوبی یکی از امن‌ترین استان‌های ایران است.

وی با اشاره به اینکه عشایر خراسان جنوبی ۷ هزار تن گوشت قرمز و ۱۲ هزار تن شیر تولید می‌کنند و ۲۵ درصد از صنایع دستی استان متعلق به عشایر خراسان جنوبی است گفت: با وجود تمام کمبود‌ها صد در صد روستا‌های خراسان جنوبی دارای برق هستند و ۷۰ درصد نقاط عشایری استان از نعمت برق برخوردارند و الباقی نقاط را تا پایان دولت برق رسانی خواهیم کرد.

استاندار خراسان جنوبی به حوزه آب در استان اشاره کرد وگفت: هم اکنون ۵۰۰ روستا و ۶۰۰ نقطه عشایری عملیات آبرسانی از طریق تانکر انجام می‌شود.

وی از تامین ۵۰ درصد از وام واراتی به کشور از راه خراسان جنوبی خبر داد و بیان کرد: در همین راستا با بنیا برکت تفاهم نامه‌ای منعقد شد تا بتوانیم از طریق اعطای تسهیلات واردات دام مولد و پرورش دام در نقاط روستایی داشته باشیم.

قندالی از عملیات اجرایی ۱۰ هزار واحد نیروگاه خورشیدی خبرداد و گفت: از این طریق می‌توان درآمد ثابتی را برای آن‌ها قرار دهیم که ۵۰ هزار کیلو وات برق تامین کنیم و خراسان جنوبی رتبه دوم تولید برق خوردشیدی کشور را دارد.

با اجرایی شدن مجتمع آبرسانی عشایری چاه زرد و خواجه منجیکوه به طول ۷۵ کیلومتر آب شرب و سالم ۱۴ محله‌ی عشایری شامل ۲۵۰ خانوار و همچنین ۱۲۰۰۰ رأس دام تامین می‌شود.

اعتبار پیش بینی شده برای این طرح در مجموع ۲۲۰ میلیارد ریال است که در فاز اول شامل ۲۲ کیلومتر حجم لوله گذاری ۷۷ میلیارد ریال هزینه می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید