Iranian Agriculture News Agency

کشت های جایگزین، راهی برای بهره وری آب در خراسان جنوبی

رییس سازمان با بیان اینکه سیاست‌های کلی برای بهره وری آب در پیش گرفتیم، گفت: در الگوی کشت باغات خراسان جنوبی، کشت درختان کم‌آب‌بر و با ارزش اقتصادی بالا یکی از سیاست های سازمان جهادکشاورزی استان است.

کشت های جایگزین، راهی برای بهره وری آب در خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، غلامرضا قوسی افزود: در خراسان جنوبی درختان کم آب بر مانند عناب، زرشک و پسته بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص دادند و از ارزش اقتصادی بالایی هم برخوردار هستند.

وی اظهار کرد: از سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی حذف محصولات پر آب بر می باشد و اقدامات موثری صورت گرفته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: کشت گونه های زودبازده، زودرس و گونه های مقاوم به خشکی مانند زیره، خاکشیر، کنجد، ارزن و همچنین کشت گیاهی به نام کینوا در سطح بالغ بر ۶۰ هکتار استان که مقاوم به شوری است، در دستور کار قرار دارد.

قوسی اظهار کرد: موضوع دیگر، جایگزینی کشت‌های پاییزه می باشد، چون کشت های بهاره باید تبخیر بهاره، تابستان گرم و طولانی منطقه را پشت سر بگذارند ولی با تغییر زمان کشت، کاشت در فصول خنک به دلیل حداکثر استفاده زمان و کاهش میزان تبخیر از خاک و برگ گیاه، در بهره وری آب کمک شایانی می کند.

وی با بیان اینکه برای مصرف بهینه آب، توسعه کشت های جایگزین از اهداف ما می باشد، تاکید کرد: افزایش راندمان محصولات نیز در سند حمایت از محصولات باغی آورده شده و اقدامات حمایتی بسیار خوبی صورت گرفته است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید