Iranian Agriculture News Agency

ضرورت اختصاص اعتبار 33 میلیاردی برای بازسازی قنوات

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان گفت: 60 درصد قنوات استان نیازمند بازسازی و مرمت است.

ضرورت اختصاص اعتبار 33 میلیاردی برای بازسازی قنوات

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، محمدحسن غلامی اظهار کرد: استان خراسان‌جنوبی از نظر تعداد قنوات رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده و در حال حاضر شش هزار و 252 رشته قنات و دو هزار و 52 دهنه چشمه در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه 60 درصد قنوات استان نیازمند بازسازی و مرمت است، تبیین کرد: از این تعداد رشته قنات 30 درصد قنوات با مشکل جدی مواجه‌ هستند لذا قنات‌هایی که در  معرض خطر بیشتری قرار دارند در اولویت بازسازی هستند.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در مجموع 40 درصد قنوات خراسان‌جنوبی احیا و بازسازی شده است، تصریح کرد: مرمت و بازسازی 232 رشته قنات از ابتدای امسال تاکنون آغاز شده که از این تعداد بین 50 تا 60 رشته قنات کامل شده و مابقی نیز 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

غلامی با اشاره به اعتبارات قنوات استان در سال جاری، تشریح کرد: در مجموع اعتباراتی که برای این بخش اختصاص یافته 33 میلیارد و 400 میلیون تومان است که از این رقم، اعتبارات استانی 11 میلیارد و 500 میلیون تومان، اعتبارات ملی 14 میلیارد و 500 میلیون تومان و ستاد بحران هفت میلیارد و 400 میلیون تومان است.

وی به تخصیص اعتبارات مرمت قنوات استان اشاره و اعلام کرد: اعتبارات ملی و ستاد بحران به‌طور 100 درصد تخصیص یافته و از مجموع اعتبارات استانی نیز تاکنون دو میلیارد و 500 میلیون تومان تخصیص یافته است.

خسارت 82 میلیاردی سیلاب به قنوات

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی مطرح کرد: این اعتبارات بلاعوض است و هزینه مرمت هر رشته قنات را کارشناسان جهاد کشاورزی برآورد می‌کنند که 85 درصد هزینه را دولت بلاعوض و 15 درصد را بهره‌برداران پرداخت می‌کنند.

غلامی میزان خسارت وارد شده به قنوات استان را 82 میلیارد تومان اعلام و عنوان کرد: بهره‌بردارانی که در هنگام وقوع سیل قنات‌ها و اراضی کشاورزی آنان دچار سیل‌گرفتگی می‌شود باید از طریق سامانه سجاد قنات خود را ثبت کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید