Iranian Agriculture News Agency

الزام حرکت کشاورزی خراسان جنوبی به سمت علمی و فنی شدن

رییس سازمان با اشاره به اینکه دارابودن چرخه کامل گوشت سفید و ۲۰ درصد جمعیت شتر کشور و همچنین وجود ۸۰۰ گونه گیاهی، از ظرفیت‌های استان مرزی خراسان جنوبی است، گفت: با انتخاب ۹ تولیدکننده و بهره‌بردار نمونه بخش کشاورزی خراسان جنوبی در سطح ملی، برای سومین سال پیاپی این استان موفق به کسب رتبه دوم کشور در این زمینه شد.

الزام حرکت کشاورزی خراسان جنوبی به سمت علمی و فنی شدن

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، غلامرضا قوسی افزود: خراسان جنوبی اکنون رتبه نخست کشور در تولید عناب و زرشک، رتبه دوم تولید و رتبه نخست کیفیت زعفران، رتبه اول را در تعداد قنوات و شرکت‌های سهامی زراعی، رتبه چهارم تولید پنبه، رتبه پنجم تولید پسته و گل نرگس و رتبه هشتم تولید انار را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه جشنواره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی کشاورزی، باعث ایجاد انگیزه و رقابت سالم می‌شود افزود: یکی از اهداف مهم این جشنواره معرفی الگوی عملی و قابل اعتماد در بین تولیدکنندگان، روستاییان و عشایر به منظور الگوبرداری سایر تولیدکنندگان و بهره‌برداران کشاورزی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی فراهم سازی زمینه مساعد به منظور برقراری ارتباط تولیدکنندگان با مسؤولان عالی رتبه کشوری را یکی دیگر از اهداف این جشنواره عنوان کرد و اظهار داشت: خراسان جنوبی با اختلاف یک نفر بعد از خراسان رضوی مقام دوم انتخاب تولیدکننده و بهره‌برداری نمونه بخش کشاورزی را به دست آورد که در مقایسه با استان‌های برخوردار این کسب رتبه حایز اهمیت است.

وی با اشاره به روند شناسایی و انتخاب تولیدکنندگان بخش کشاورزی اظهار کرد: در ابتدا ۵۷ پرونده از سطح استان نامزد و معرفی شدند که ۲۰ نفر شرایط لازم برای حضور در این جشنواره را داشتند.

قوسی عنوان کرد: در بازه زمانی مشخص و ارزیابی کارشناسان در کمیته‌های فنی مختلف ۹ نفر به عنوان تولیدکننده و بهره بردار ملی انتخاب و معرفی شدند.

وی یادآور شد: این موفقیت باعث شد علیرغم وجود عوامل محدود کننده‌ بخش کشاورزی اما خراسان جنوبی یک استان پیشرو در کشور معرفی شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه پیشگامان تولید مددکاران ترویجی در حوزه‌های مختلف هستند اظهار داشت: انتظار می‌رود این افراد که از استان به عنوان نمونه ملی معرفی شده‌اند از این پس با ارتباط مستمر در انتقال تجربیات و دانش خود به سایر بهره‌برداری و تولید کنندگان کمک کنند.

وی با اشاره به لزوم احصای نیازهای آموزشی و ترویجی در بخش کشاورزی بیان کرد: ارایه راهکارهای علمی و فنی و تهیه و تدوین آن برای جامعه بهره‌برداری در پیشرفت بیشتر بخش کشاورزی موثر است.

قوسی یادآور شد: کسب عنوان برتر برای خراسان جنوبی مزیت‌های دیگری هم دارد که تغییر نگاه مسؤولان کشوری و استانی نسبت به ظرفیت‌های بخش کشاورزی از آن جمله است.

وی اظهار امیدواری کرد: افراد منتخب در عرصه ملی باید با فراهم کردن بستر کشاورزی علمی پایدار باعث شکوفایی بیشتر بخش کشاورزی شوند تا این موفقیت انگیزه تولید و تلاش بیشتر را در سایر بهره‌برداران افزایش دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید