Iranian Agriculture News Agency

ارائه140 مقاله به صورت سخنرانی و پوستر در همایش ملی پنبه

غلامرضا قوسی صبح امروز (12 دی) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: اولین همایش ملی علمی ترویجی یافته های کاربردی پنبه 15 و 16 دی‌ماه در شهرستان بشرویه برگزار می شود.

ارائه140 مقاله به صورت سخنرانی و پوستر در همایش ملی پنبه

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، غلامرضا قوسی صبح امروز (12 دی) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: اولین همایش ملی علمی ترویجی یافته های کاربردی پنبه 15 و 16 دی‌ماه در شهرستان بشرویه برگزار می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه 171 مقاله به این همایش ملی ارسال شده است، گفت:  از این تعداد 140 مقاله به صورت سخنرانی و پوستر پذیرفته شده است.

قوسی با اشاره به اینکه در این همایش کاربرد پنبه در روغن کشی و خوراک دام بررسی خواهد شد، افزود: این همایش با هدف تبادل اطلاعات علمی و تخصصی و انتقال یافته های پژوهشی کاربردی و نهایتا ارتقای سطح دانش فنی بهره برداران و کشاورزان پنبه کار  برگزار می شود.

وی به محورهای این همایش اشاره کرد و ادامه داد: ژنتیک و به نژادی، به زراعی و مدیریت مزرعه، مدیریت مصرف آب، کیفیت آب و شیوه‌های نوین آبیاری، گیاهپزشکی (مدیریت تلفیقی آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز)، تغذیه و حاصلخیزی خاک، کشاورزی حفاظتی و کشت نشایی، علوم و تکنولوژی بذر، تغییر اقلیم و تنش‌های محیطی،اقتصاد، بازاریابی و تجارت از جمله محورهای همایش ملی پنبه است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: فناوری‌های نوین کاشت، داشت و برداشت، شیوه های نوین آموزش، انتقال دانش و یافته ها، صنایع پنبه پاک کنی، صنایع ریسندگی، نساجی و صنایع وابسته، صنایع روغن کشی، خوراک دام و صنایع وابسته، صنایع اشتغال زای کوچک و زنان روستایی، صنایع و فرآورده های بهداشتی، پنبه و سلامت، پنبه و گردشگری و  پنبه و اشتغال از دیگر محورهای این همایش است.

 قوسی با بیان اینکه برای شرکت در این همایش 17 استان از سراسر کشور دعوت شدند، عنوان کرد: استان خراسان جنوبی از لحاظ سطح زیرکشت و میزان تولید پنبه مقام پنجم را به خود اختصاص داده است و شهرستان بشرویه با سه هزار و 500 هکتار بیشترین میزان سطح کشت پنبه در خراسان‌جنوبی را دارد.

 وی با اشاره به اینکه در خراسان‌ جنوبی 7 کارخانه در صنعت مرتبط با پنبه فعال هستند که از این تعداد در حال حاضر تنها سه کارخانه فعال است، بیان داشت: در استان 7 هزار و 100 هکتار زمین سطح زیر کشت پنبه است که میانگین سالانه 17 هزار تن محصول پنبه از آن برداشت می‌شود.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به وجود چهار دستگاه مکانیزه و یک دستگاه بومی سازی شده برای برداشت محصول پنبه استان، گفت: برداشت محصول پنبه از مهرماه آغاز شده است و  امسال برداشت 17 هزار و 500 تن محصول پنبه توسط کشاورزان خراسان جنوبی پیش بینی می شود.

 به گفته وی بیشترین پنبه تولیدی استان خراسان جنوبی به استان قم ارسال می شود و با توجه به قیمت پایین خرید تضمینی و عدم تمایل کشاورزان به فروش با این مبلغ، به صورت توافقی خریداری می‌شود.

 قوسی با بیان اینکه سال گذشته پنبه‌کار نمونه کشوری با 10 تن و 700 کیلوگرم  برداشت از خراسان‌جنوبی بود، افزود: امسال نیز پیش‌بینی می شود با برداشت 12 تن پنبه باز هم کشاورز پنبه کار نمونه کشوری از خراسان جنوبی انتخاب شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید