Iranian Agriculture News Agency

مرمت قنوات خسارت‌دیده از سیل، با ابلاغ اعتبار 70 میلیارد ریالی

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جها کشاورزی خراسان جنوبی از برگزاری مراسم ویژه روز جهانی خاک خبر داد و گفت: روز یکشنبه هفته آینده (10 آذر) جلسه ای را با حضور سخنرانان کشوری و استانی به مناسبت فرارسیدن روز جهانی خاک در این سازمان برگزار خواهیم کرد.

مرمت قنوات خسارت‌دیده از سیل، با ابلاغ اعتبار 70 میلیارد ریالی

به گزارش  خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، محمد حسن غلامی با اعلام اینکه در سیل امسال بیش از ۷۰۰ رشته قنات آسیب‌دیده و نیازمند مرمت است، بیان کرد: تاکنون ۲۵۵ رشته قنات در استان مرمت و لایروبی شد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۱ هزار ۵۲۳ منبع آبی در استان وجود دارد که از این تعداد شش هزار و ۲۵۲ رشته قنات و دو هزار و ۵۲ دهنه چشمه هستند.

وی با بیان اینکه احیا و بازسازی قنوات نقش مهمی در ماندگاری روستائیان دارد، بیان داشت: ۳۰ درصد قنوات خراسان‌جنوبی با کاهش آبدهی مواجه و این در حالی است که ۲۵ درصد اراضی کشاورزی استان معادل ۳۷ هزار هکتار از آب قنوات آبیاری می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به ثبت اطلاعات مکانی قنوات خراسان‌جنوبی در سامانه قنوات کشور، مطرح کرد: معرفی قنوات استان به کشور، اخذ اعتبارات بازسازی و مرمت و به‌روزرسانی تعداد قنوات در استان از مزایای ثبت اطلاعات قنوات در سامانه کشوری است.

غلامی از کاهش دبی آب قنوات استان از ۶۰۰ متر مکعب به ۲۰۰ مترمکعب خبر داد و تصریح کرد: برای احیای تمامی قنوات اعتبار زیادی نیاز است اما هر سال بودجه محدودی در اختیار استان قرار می‌گیرد در حالی که مرمت قنوات به‌صورت دوره‌ای و مستمر باید انجام شود.

وی با اعلام اینکه در سیل امسال بیش از ۷۰۰ رشته قنات آسیب‌دیده و نیازمند مرمت است، بیان داشت: خسارت وارد شده به این قنوات 690 میلیارد ریال برآورد شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی از مرمت و لایروبی ۲۵۵ رشته قنات در استان خبر داد و تصریح کرد: بهره‌بردارانی که در هنگام وقوع سیل، قنات‌ها و اراضی کشاورزی آنان دچار سیل‌گرفتگی می‌شود باید از طریق سامانه سجاد قنات خود را ثبت و افرادی که موفق نشدند در این سامانه در مهلت معین شده ثبت‌نام کنند می‌توانند از طریق فرمانداری پیگیری کنند.

غلامی افزود: هزینه مرمت قنوات توسط کارشناسان جهاد کشاورزی برآورد می‌شود که بر این اساس ۸۵ درصد هزینه توسط دولت و ۱۵ درصد توسط مالکان پرداخت می‌شود.

وی از ابلاغ 74 میلیارد ریال اعتبار ملی برای احیای قنوات آسیب‌دیده از سیل در استان خبر داد و گفت: این اعتبار از محل اعتبارات مدیریت بحران برای قنوات آسیب‌دیده در سیل امسال اختصاص یافت که به‌زودی به استان تخصیص می‌یابد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: با تخصیص این اعتبار پیش‌بینی می‌شود ۳۰ رشته قنات احیا و مرمت شود و مابقی قنوات از محل سایر منابع در حال مرمت است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید