Iranian Agriculture News Agency

اشتغالزایی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی با احداث گلخانه

بحث کشت گلخانه یکی از برنامه‌های جدی مسئولان کشور و استان است که در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور، در روز ملی روستا و عشایر، به امضا رسید که مقرر شد تا پایان دولت هزار هکتار گلخانه در استان احداث شود.

اشتغالزایی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی با احداث گلخانه

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، در راستای این تفاهم‌نامه بخش‌های مختلف پرورش دام و طیور و شیلات و آبزیان در شرایط گلخانه‌ای تولید خواهد شد و علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب سهم سبزایی در صادرات و اشتغالزایی خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این خصوص گفت: این طرح در چند بخش در حال اجرایی شدن است.

غلامرضا قوسی افزود: برنامه‌ریزی‌ برای تعیین بازار فروش محصولات، تعیین زمان‌های سال برای میزان تولید محصول و تعیین نوع و ویژگی محصول، نوع خاک از نظر بافت، دستمزد کارگر و مسافت گلخانه تا بازار فروش از الزاماتی است که در این تفاهم‌نامه رعایت خواهد شد.

وی بیان کرد: تسهیلات 5 ساله با بهره هفت درصد بدون محدودیت برای احداث سازه‌ها به متقاضیان داده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: هدف ما در کشت‌های گلخانه‌ای تولید محصول در مکانی است که امکان تولید محصول در آن نیست و نیز تولید در زمانی که در فضای آزاد امکان برداشت محصول وجود ندارد مدنظر است.

قوسی تصریح کرد: افزایش کیفیت محصول تولید شده، صرفه جویی در مصرف آب، افزایش تولید در واحد سطح و تولید بیش از یک محصول در سال از جمله مزایای کشت‌های گلخانه‌ای است.

وی بیان کرد: برای تکمیل زیرساخت‌های مجتمع گلخانه‌ای در استان، 190 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با تاکید بر اشتغالزایی این طرح برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی و مرتبط، اظهار کرد: افراد می‌توانند به صورت انفرادی نیز در این طرح شرکت کنند.

قوسی افزود: برای گلخانه‌های کوچک مقیاس کمتر از 300 متر توسط صندوق کارآفرینی امید تسهیلات ارائه می‌شود و هیچ محدودیتی برای کشت گلخانه‌ای وجود ندارد.

محمدحسین اکبری، مدیر شرکت شهرک‌های جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: در سطح استان هشت مجتمع گلخانه‌ای وجود دارد.

وی با بیان اینکه در شهرستان طبس برای ایجاد شهرک خصوصی مجوز داده شده، افزود: در شهرستان خوسف نیز برای احداث مجتمع گلخانه‌ای خصوصی مجوز داده شده است.

مدیر شرکت شهرک‌های جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سال گذشته 12.5 هکتار سطح گلخانه در استان افزایش یافت و تفاهم‌نامه‌ای که به امضا رسید، در تسریع بخشی به تعهدات کمک کرده است.

اکبری ادامه داد: طی سال جاری شش هکتار گلخانه ایجاد شده و 35 هکتار گلخانه دیگر به بانک‌ها برای اخذ تسهیلات معرفی شدند.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری نخستین تولید ناشی از این طرح در استان را خواهیم داشت، افزود: پروانه بهره‌برداری بدون هیچ مشکلی صادر می‌شود.

مدیر شرکت شهرک‌های جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: افراد برای ثبت‌نام می‌توانند به شرکت شهرک‌های جهاد کشاورزی واقع در خیابان پاسداران و یا به ادارات جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید