Iranian Agriculture News Agency

غلامرضا قوسی:

تصمیم گیری برای استفاده از ظرفیت نیروی انسانی، متناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه و استان باشد

غلامرضا قوسی در نشست مشترک و تخصصی رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با تولیدکنندگان و بهره برداران و همچنین اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان، با بیان اینکه خراسان جنوبی با توجه به تنوع اقلیمی و شرایط آب و هوایی یکی از استان‌هایی است که محصولات ارزشمند دارای ارزش افزوده بالاست، گفت: عناب، زرشک و زعفران سازگار با شرایط اقلیمی است و بالاترین ارزش قیمتی را دارد.

تصمیم گیری برای استفاده از ظرفیت نیروی انسانی، متناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه و استان باشد

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: در صنعت دام و طیور به ویژه شتر، خراسان جنوبی با 30 هزار نفر شتر دومین استان پرورش دهنده است.

وی ادامه داد: همچنین چرخه تولید طیور در استان فراهم است که 30 درصد در داخل استان و مابقی در سایر استان‌ها مصرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سیاست و نوع نگاه وزارت جهاد کشاورزی، استفاده از این ظرفیت‌ها است، اظهار داشت: یکی از سیاست‌های ما افزایش بهره‌وری است، اما توسعه سطح زیرکشت و واحدهای تولیدی شاید اولویت نداشته باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اعلام اینکه استفاده از ظرفیت‌های علمی نیروی انسانی بسیار حائز اهمیت است، تشریح کرد: دانش‌آموختگان بخش کشاورزی در افزایش بهره‌وری تاثیر زیادی دارند و نیز زمینه ورود تکنولوژی را می‌توانند فراهم کنند.

قوسی بیان کرد: در استان 82 هزار نفر بهره بردار که 32 درصد بی سواد هستند و 4.8 تحصیلات دانشگاهی دارند که فقط یک درصد تحصیلات مرتبط با بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد اراضی زراعی و باغی استان به صورت خرده‌مالکی است، ادامه داد: پراکندگی استان یکی از دلایل خرده‌مالکی است و همچنین سواد و خرده مالکی عوامل محدودکننده هستند که بایستی برای آن چاره اندیشی شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تشریح کرد: برای استفاده از ظرفیت نیروی انسانی باید متناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه و استان تصمیم گیری شود و از دستورالعمل های یکنواخت در این زمینه پرهیز شود و بر اساس ظرفیت تولید بسترسازی و تفاهم نامه منعقد شود.

غلامرضا قوسی در پایان گفت: اگر قرار باشد برنامه ای منسجم، دقیق و پایدار تدوین کنیم باید مبنای کارشناسی علمی و منطقه ای باشد تا منجر به توسعه پایدار بخش کشاورزی و درآمد و اشتغال پایدار و امنیت غذایی شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید