Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی :

875 هزار میلیون ریال خسارات ناشی از سیل سال جاری آماده پرداخت است

نشست خبری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی با حضور معاونین و مدیران سازمان و همچنین اصحاب رسانه استان با محوریت عملکرد بخش کشاورزی استان و آغاز فصل زراعی جدید در محل سالن جلسات این سازمان برگزار گردید.

875 هزار میلیون ریال خسارات ناشی از سیل سال جاری آماده پرداخت است

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، غلامرضا قوسی گفت: برای خسارات ناشی از سیل ابتدای امسال ۸ هزار و ۳۵۰ پرونده در سامانه سجاد ثبت شده و تاکنون 875 هزار میلیون ریال خسارات ناشی از سیل سال جاری در مرحله اول ابلاغ و آماده پرداخت است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در بخش کشاورزی ۷ وظیفه‌مندی اساسی داریم اظهار کرد: سیاست‌گذاری و نظارت بر عملکرد، انجام امورات پژوهشی و تحقیقات در راستای ارتقای سطح دانش و ورود تکنولوژی جدید برای بهره‌مندی، انجام امورات فنی و زیربنایی، امورات منابع طبیعی و آبخیزداری، امورات حمایتی و تامین منابع مالی، امورات بازگانی و بازار رسانی برای حمایت از تولیدات و در نهایت بهره‌وری محصولات زراعی، باغی و دامی از جمله وظیفه‌مندی‌های بخش کشاورزی است.

 وی با بیان اینکه ارتقای تولید باعث ارتقای درآمد و ضریب ماندگاری خواهد شد، افزود: هدف اصلی در بخش کشاورزی بهره‌وری و افزایش ضریب امنیت غذایی است‌.

غلامرضا قوسی عنوان کرد: سیاست‌گذاری بخش کشاورزی در هر منطقه‌ای متفاوت است و در استان خراسان‌جنوبی کاهش بارندگی، نامطلوب بودن کیفیت جوی، خشکسالی‌ها باید سیاست‌گذاری‌ها متناسب با استان باشد.

 رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به تدوین سند سازگاری با کم آبی برای اولین بار در کشور و در خراسان‌جنوبی، اظهار داشت: هدف ارتقای بهره‌وری با آب کم است.

 وی افزود: در سند سازگاری با کم‌آبی پروژه‌های سازه‌ای و غیر سازه‌ای دیده شده و در این طرح ۱۰۵ میلیون‌متر مکعب تقویت آب سفره‌های زیرزمینی و ۸۵ میلیون‌متر مکعب صرفه‌جویی مصرف آب هدف گذاری شده است.

 قوسی عنوان کرد:اجرای سیستم‌های نوین آبیاری یکی از برنامه‌های با اولویت در جهاد کشاورزی است که باید در این خصوص خراسان‌جنوبی خود را به سطح کشور برساند.

وی در خصوص اجرای سیستم نوین آبیاری در استان، بیان کرد: در برنامه داریم تا پایان سال جاری ۸ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی استان به سیستم نوین آبیاری مجهز شود. 

 وی خاطرنشان کرد: تا کنون ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار سیستم نوین آبیاری اجرا شده و معمولا سالانه در هر استان ۱۵ هزار هکتار سیستم نوین آبیاری اجرا می‌شود.

 رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی تشریح کرد: تا کنون ۷۲ میلیارد تومان برای اجرای سیستم نوین آبیاری ابلاغ شده و قول تخصیص اعتبار تا سقف ۱۲۰ میلیارد تومان نیز تا پایان سال به استان داده شده است.

 قوسی اظهار داشت: با اجرای سیستم نوین آبیاری سالانه حدود ۲۵ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی می شود.

 وی با بیان این‌که در خراسان‌جنوبی ۶ هزار و ۲۵۲ رشته قنات داریم، افزود: سالانه باید حدود ۳۰ درصد قنوات استان برای افزایش آبدهی مرمت شود.

 قوسی عنوان کرد: در سال گذشته ۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار ملی برای احیای قنوات در نظر گرفته شده بود که امسال اعتبار ملی ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و اعتبار استانی ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای احیای قنوات در نظر گرفته شده است.

 رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: باتوجه به شرایط خشک‌سالی و کم‌آبی در خراسان جنوبی شرایط کشت گلخانه‌ای در استان فراهم است.

 وی خاطرنشان کرد: در یک واحد سطح گلخانه می‌توان ۳۰۰ تا ۵۰۰ هکتار تولیدات با مصرف آب کم داشت.

قوسی گفت: ابتدای سال جاری ۸ هکتار کشت گلخانه‌ای در تعهد استان بود که این مساحت را به ۶۰ هکتار رساندیم تا کنون حدود ۳۰ هکتار آماده کشت و ۶ هکتار کشت گلخانه‌ای انجام شده است.

 وی عنوان کرد: در سال گذشته در مجموع استان ۶ هکتار کشت گلخانه‌ای انجام شده است.

وی در خصوص پرورش ماهی در استان، گفت: مجوز پرورش ماهی تیلاپیا در استان صادر شده و تا کنون طی سه مرحله ۳۰۰ هزار قطعه ماهی تیلاپیا از زابل وارد استان شده و در ۱۰ شهرستان توزیع شده است.

غلامرضا قوسی گفت: سند توسعه آبزی پروری با همکاری سازمان شیلات ایران در حال تدوین است.

 رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به خسارات بخش کشاورزی ناشی از سیل در استان، عنوان کرد: برای سیل سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده است.

 وی افزود: برای خسارات ناشی از سیل ابتدای امسال ۸ هزار و ۳۵۰ پرونده در سامانه سجاد ثبت شده که ۴۱ درصد پرونده ها آماده دریافت تسهیلات بلاعوض و تسهیلات است.

 رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: تاکنون ۸۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خسارات ناشی از سیل سال جاری در مرحله اول ابلاغ و آماده پرداخت است.

وی در خصوص اجرای تغییر کاربری، گفت: در این خصوص هیچ مشکلی نداشته و مجوز صادر می‌شود. اما برای صدور پروانه قوانین ۱۳ گانه‌ای وجود دارد که باید رعایت شود.

قوسی از انجام ‌کشاورزی قراردادی در خراسان جنوبی خبر داد و گفت:برای کشاورزی قراردادی با کارخانه تروند زعفران قرارداد منعقد شده است.

وی عنوان کرد: در کشاورزی قراردادی در خصوص محصول زعفران کشاورز می‌تواند پیاز زعفران مازاد تولیدش را به فروش رسانده و سود عاید خودش شود.

 رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: در خراسان جنوبی ۳۰ هزار نفر شتر پرورش داده می‌شود و شهرستان‌های نهبندان، طبس و خوسف دارای بیشترین میزان پرورش شتر است.

وی افزود: برای توسعه پرورش شتر در استان باید واردات انجام شود که با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) واردات شتر به استان از کشور افغانستان در حال انجام است و تا کنون ۱۴۴ نفر شتر در این راستا وارد استان شده است.

 غلامرضا قوسی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود با واردات شتر به استان ۷ هزار تن شیر شتر به شیرشترهای استان افزوده شود و در بحث تولید شیر خشک نیز اقدام شود.

 رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: تا کنون در استان ۸ هزار نفر شتر برای هویت‌دار شدن پلاک گذاری شده و حدود ۸ هزار دام و گوسفند در برای پلاک گذاری باقی مانده است.

 وی بیان کرد: تا پایان شهریور سال گذشته ۷۵۰ هزار نفر دام سبک در استان بیمه شده است.

 قوسی گفت: با توجه به آغازبکار کارخانه فرآوری شیر شتر در استان پیش‌بینی می‌شود کارخانه فرآوری شیر شتر کمتر از دو سال دیگر در استان راه‌اندازی شود.

 رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی در خصوص خرید توافقی محصولات استراتژیک استان، اظهار کرد: قیمت زعفران در بازار آزاد خوب است و جهاد کشاورزی در خصوص قیمت گذاری ورود نکرده است.

 وی ادامه داد: جهاد کشاورزی در بحث خرید توافقی زرشک تر وارد شده و برای امسال قیمت هر کیلوگرم زرشک تر ۱۰ هزار تومان اعلام شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید