Iranian Agriculture News Agency

افزایش آبدهی قنوات هوابین در اثر بارندگی های اخیر

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان از افزایش چند برابری آبدهی قنوات کم عمق و کوهپایه ای استان در بارندگی‌های اخیر خبر داد و گفت: بارندگی های اخیری که منجر به سیلاب شده درقنوات هوابین کم عمق که در رودخانه ها و یا حاشیه رودها واقع شده اند اثر مضاعفی داشته و در بازه زمانی بسیار کوتاهی این اثر بخشی نمایان می شود.

افزایش آبدهی قنوات هوابین در اثر بارندگی های اخیر

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، اکبر محمدی با بیان اینکه در قنوات با بافت سنگین و ریز دانه های رسی و قنوات دشتی دیرتر تاثیر می گذارد، افزود: قنواتی که بالادست آنها سازه های آبخیز احداث شده و آبگیری شده باشند قنوات پایین دست آنها دارای افزایش دبی چند برابری خواهند شد. 

وی اظهار داشت: احداث سازه‌های آبخیزداری در بالادست قنوات و آبگیری آنها براثر بارش‌های دی ماه امسال علاوه بر مهار روان‌آب و سیلاب و کاهش خسارت آن به اراضی کشاورزی، افزایش دبی آب قنوات ، رونق کشاورزی در بسیاری از روستاهای خراسان جنوبی و خوشحالی کشاورزان را در پی دارد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه احیا و مرمت قنوات نیز در آبدهی قنوات تاثیرگذار هستند، تشریح کرد: تا کنون از حدود ۷ هزار رشته از قنوات استان بیش از سه هزار و ۵۶۷ رشته از قنوات استان حداقل در یک فاز عملیات احیاء و مرمت در آنها انجام شده که حدود هزار و ۱۱۸ کیلومتر را شامل می‌شود.

قنوات هوابین قنواتی هستند که متاثر از برف و باران هستند و علاوه بر آب ثابتی که دارند نفوذ آب باران دبی آنها را چند برابر می کند و بسته به بافت زمین مدت زمان تأثیر کم و یا طولانی مدت است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید