Iranian Agriculture News Agency

بازسازی و مرمت ۵۰ رشته قنات در خراسان جنوبی

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان گفت: امسال حدود ۳۰ درصد از قنوات مورد تعهد یعنی ۲۵ کیلومتر و به تعداد ۵۰ رشته قنات در این استان بازسازی و مرمت شده است.

بازسازی و مرمت ۵۰ رشته قنات در خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، اکبر محمدی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان گفت: امسال حدود ۳۰ درصد از قنوات مورد تعهد یعنی ۲۵ کیلومتر و به تعداد ۵۰ رشته قنات به‌صورت دیون توسط پیمانکاران ذیصلاح، بازسازی و مرمت شده است.

محمدی افزود: اعتبارات مصوب استان نسبت به سال قبل چهار برابر افزایش پیدا کرده ولی از آنجایی که اوراق اسناد خزانه اسلامی و به‌صورت سه ساله است، حجم عملیات اجرایی تا ۵۰ درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: چنانچه اعتبارات تخصیصی، نقدی باشد اثربخشی فراوانی دارد و با توجه به توان ضعیف مقنی‌های استان، نیاز به اعتبارات نقدی بیشتری است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: میزان اعتبار مورد نیاز برای بازسازی حدود ۹۳۵ کیلومتر از قنوات این استان در برنامه توسعه هفتم، هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: پیگیری و مکاتبه لازم برای تخصیص اعتبار با معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، استانداری و پیگیری‌های لازم برای راه‌اندازی ستاد احیا و مرمت قنوات با معاونت وزرات جهاد کشاورزی صورت گرفته است.

محمدی اظهار داشت: در سال جاری ۳۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش آبدهی در قنوات استان خراسان جنوبی را شاهد بودیم که این افت آبدهی به دلیل خشکسالی‌های متعدد و طولانی‌مدت و هوابین بودن قنوات است.

وی گفت: کاهش آبدهی قنوات به معنای فوت شدن قنوات نیست زیرا پس از بارندگی مجدد دبی قنات افزایش می‌یابد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: تاکنون بیش از سه هزار و ۵۱۷ رشته از قنوات استان حداقل در یک فاز عملیات احیا و مرمت در آنها صورت گرفته که حدود هزار و ۷۲ کیلومتر را شامل می‌شود.

وی گفت: در مجموع ۶ هزار و ۹۴۷ رشته قنات در خراسان جنوبی وجود دارد که حدود پنج هزار و ۳۰۰ رشته قنات در سامانه قنوات ثبت شده است.

با توجه به اهمیت تامین آب از منابع زیرزمینی در خراسان جنوبی تشکیل ستاد احیای قنوات از مصوبات سفر نوزدهم شهریور امسال رییس جمهوری به این استان است که با عنوان "ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات استان خراسان جنوبی" به‌طور رسمی از ۲۸ شهریور ماه آغاز به کار کرد تا مرمت و بازسازی قنوات سرعت بگیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید