Iranian Agriculture News Agency

تاثیرگذاری پژوهشکده یا ایستگاه تحقیقاتی در افزایش کمی و کیفی محصولات فردوس

مدیر جهاد کشاورزی فردوس گفت: بیشترین سطح زیر کشت انار در خراسان جنوبی مربوط به این شهرستان است و وجود مراکزی مثل پژوهشکده یا ایستگاه تحقیقاتی که مختص انار باشد ضروری است.

تاثیرگذاری پژوهشکده یا ایستگاه تحقیقاتی در افزایش کمی و کیفی محصولات فردوس

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، موسی سلیمانی مدیر جهاد کشاورزی فردوس با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت انار در خراسان جنوبی مربوط به این شهرستان است، وجود مراکزی مثل پژوهشکده یا ایستگاه تحقیقاتی که مختص انار باشد را ضروری دانست و گفت: فعالیت این گونه مراکز قطعا در عملکرد و کیفیت محصول تاثیرگذار خواهد بود.

سلیمانی اضافه کرد: این شهرستان با ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار سطح زیر کشت انار، سومین قطب تولید انار در کشور محسوب می‌شود و امسال به دلیل سرمازدگی فروردین و توفان مرداد، محصول انار ۴۰ درصد کاهش داشته است.

وی به دانه سفیدی انار در اکثر سال‌ها بعد از سال ۱۳۸۶ که باغات کف‌بر شدند، اشاره کرد و گفت: تغذیه و مسائل تغذیه‌ای باغات بسیار مهم است لذا وجود یک مرکز به عنوان پژوهشکده یا سایر مراکز قطعا در تولید محصول با کیفیت انار می‌تواند موثر باشد.

مدیر جهاد کشاورزی فردوس اظهار داشت: اگر کارشناسانی مختص این حوزه در پژوهشکده انار حضور داشته باشند و ارتباطاتی با کارشناسان خارج از کشور داشته باشیم و این ارتباط بین پژوهشکده و کشاورزان برقرار شود، به عنوان مرکز ترویج آموزش‌های لازم به کشاورزان می‌توانیم در تولید محصول با ارزش افزوده بالا بهتر عمل کنیم.

وی تاکید کرد: انار محصولی است که باید به‌موقع و هدفمند تغذیه و آبیاری شود تا به تولید محصولی کیفی کمک کند.

سلیمانی با بیان اینکه ۷۰ درصد سطح زیر کشت محصولات باغی شهرستان فردوس انار، پسته و زعفران است افزود: پژوهشکده انار می‌تواند هم به افزایش کمی و کیفی تولید و هم در رفع مشکلاتی که برای کشاورزان حادث می‌شود، کمک‌های زیادی داشته باشد.

نقش پژوهشکده در مبارزه با آفات

مدیر تولیدات گیاهی اداره جهاد کشاورزی فردوس درباره مزایای پژوهشکده انار بیشتر توضیح داد و در این زمینه آفت کرم گلوگاه را مثال زد.

سید ابوالقاسم عطاحسینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: کرم گلوگاه با توجه به اینکه در سال‌های مختلف درصد خسارت مختلفی به باغات انار وارد کرده، این پژوهشکده می‌تواند با انجام کار تحقیقاتی روش‌های مقابله با آن را بررسی و به کشاورزان ارایه کند.

وی با بیان اینکه تحقیقات و پژوهش مقدمه موفقیت در تولید است افزود: با توجه به اینکه در مدیریت جهاد کشاورزی کارها به‌صورت اجرایی است، توصیه‌هایی که به کشاورزان ارایه می‌شود همگی از مراکز تحقیقاتی و پژوهش‌هایی است که توسط پژوهشگران حاصل می‌شود.

مدیر تولیدات گیاهی اداره جهاد کشاورزی فردوس اظهار داشت: کار تحقیقاتی به‌صورت عملی و در عرصه برای کشاورز بسیار اهمیت دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه ۱۱ رقم انار در شهرستان فردوس وجود دارد و اکثر این ارقام تک درخت است، اگر روی این موضوع تحقیق شود، می‌توان در این میان ارقامی را پیدا کرد که تولید بیشتری داشته باشند و روش‌های افزایش تولید در پژوهشکده انار بررسی و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

عطاحسینی گفت: با توجه به اینکه پژوهشکده انار زیر نظر دانشگاه است، در زمینه فنی، خاک‌شناسی، حاصلخیزی و تغذیه گیاهان، حرس، کوددهی و ارقام انار، آفات به‌خصوص کرم گلوگاه و سایر موارد می‌تواند مفید و راهگشا باشد.

وی افزود: اگر این پژوهشکده در زمینه پژوهش‌های بازاری به‌ویژه صادرات، بازاررسانی و اقتصاد انار ورود پیدا کند، فعال شدن چنین پژوهشکده‌ای حتما در کار مدیریت جهاد کشاورزی و کشاورز گشایشی ایجاد خواهد کرد.

مدیر تولیدات گیاهی اداره جهاد کشاورزی فردوس بیان کرد: انار "شیشه کپ" به عنوان ارقام برتر صادراتی مطرح است و طبیعتا همه مردم انتظار دارند که در فردوس اطلاعات علمی خوبی در مورد این ارقام موجود باشد که همگی می‌تواند نتیجه پژوهش‌هایی باشد که در این پژوهشگاه به ثمر می‌رسد.

فعال شدن پژوهشکده‌های محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از جمله انار جزو تاکیدات و مصوبات سفر رییس جمهور در سفر ۱۹ شهریور امسال به این استان بوده است که تحقق آن همت و تلاش مضاعف مسوولان شهرستان و استانی را می‌طلبد.

این پژوهشکده می‌تواند با انجام کارهای تحقیقاتی روی محصولات با ارزش افزوده بالا، درخصوص سایر محصولات استان نیز کار تحقیقاتی انجام دهد و خراسان جنوبی در تولید محصولات با کیفیت مثل انار، زرشک، عناب و پسته به جایگاه واقعی خود برسد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید