Iranian Agriculture News Agency

رئیس موسسه تحقیقات آب و خاک کشور به ادعای شهردار تهران واکنش نشان داد:

عوارض زیان‌بار تصمیم خودسرانه و غیرقانونی ایجاد کارخانه تولید کود از زباله‌های شهری برای کشاورزی و سلامت مردم

رئیس موسسه تحقیقات آب و خاک کشور گفت: از سال 93 به منظور ساماندهی همه مواد کودی دستورالعملی از وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد که طی آن تمامی مواد مصرفی این دسته باید در موسسه تحقیقات آب و خاک ثبت شود.

عوارض زیان‌بار تصمیم خودسرانه و غیرقانونی ایجاد کارخانه تولید کود از زباله‌های شهری برای کشاورزی و سلامت مردم

رئیس موسسه تحقیقات آب و خاک کشور گفت: از سال 93 به منظور ساماندهی همه مواد کودی دستورالعملی از وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد که طی آن تمامی مواد مصرفی این دسته باید در موسسه تحقیقات آب و خاک ثبت شود.

کامبیز بازرگان، رئیس موسسه تحقیقات آب و خاک کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در واکنش به ادعای قالیباف مبنی بر اینکه شهرداری تهران از زباله‌های شهری، کود تولید می‌کند، بیان کرد: طبق دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی همه مواد کودی که در ایران مصرف می شوند باید در موسسه تحقیقات آب و خاک ثبت شود و یک شماره ثبت دریافت کند. بر این اساس یک شیوه‌نامه‌ای تدوین شده است که حدود مجاز و شرایط جدید در آن ابلاغ شده است که بر اساس آن نزدیک به 7 هزار برند فرمول تقاضا به موسسه آمده است.

محصول تولیدی قالیباف بررسی نشده است

او افزود: طی این دو سال بیش از 5 هزار برند فرمول ثبت شده است و 1030 برند فرمول رد شده است و هزار مورد نیز در دست بررسی است و از آنجایی که تمام مواد آلی کودی ، شیمیایی زیستی داخلی و خارجی باید از این کانال بگذرد تا حداقل کیفیت آنها برای عرضه در بازار مشخص شود از شهرداری تهران هیچ تقاضایی برای ثبت کمپوست‌ها نداشته‌ایم یعنی اگر شهرداری تولیدی هم دارد تا به امروز شماره ثبتی دریافت نکرده و محصول تولیدی او بررسی نشده است.

بازرگان تاکید کرد که از برخی شهرداری‌های دیگر برای این کار مراجعه داشته‌اند اما از تهران تا به امروز مراجعه‌ و درخواستی نداشته‌اند و تقاضا برای ثبت کود تولید شده از زباله توسط شهرداری تهران در این موسسه تحقیقاتی ثبت نشده است.

عرضه کودهای ثبت نشده ممنوع است

او افزود: وزیر جهاد کشاورزی طی نامه‌ای در شهریور سال 95 اعلام کرد که عرضه کودهای ثبت نشده ممنوع است و دو سال از ابلاغ آیین نامه گذشته بود که طی این دو سال شرکت‌ها باید مراجعه و محصولات خود را ثبت می‌کردند اما شرکت‌هایی که در دو سال این کار را نکردند محصولات ممنوعه به بازار عرضه می‌کنند بنابراین عرضه و فروش آن ممنوع است.

بازرگان در ادامه گفت: از نظر وزارتخانه کمپوست تولیدی شهرداری در صورت تولید در معرض ارزیابی قرار نگرفته و تایید نشده، البته در بررسی کمپوست‌ها مطالعات جامعی آغاز شده است و نتیجه نشان می‌‌دهد در کشورهای مختلف برای اینکه کمپوست را به کیفیت پایدار برسانند باید جداسازی زباله از مبدا صورت گیرد، چرا که هزینه جداسازی بسیار زیاد است و برخی از زباله‌ها از نظر مواد آلی برای کشاورزی مناسب نیست. کشورهای پیشرفته این گونه عمل می‌کنند اما تا قبل از کامل شدن اطلاعات نمی‌توانیم پیشنهادی داشته باشیم چرا که استفاده از کمپوست در بخش کشاورزی نیازمند مطالعات گسترده است و باید تضمین شده و با کمترین خطر کاربردی صورت گیرد.

ادعای شهردار تهران بدون مطالعه است

رئیس موسسه تحقیقات آب و خاک کشور تاکید کرد: در تهران تفکیک زباله انجام نمی‌شود بنابراین ادعای شهردار تهران بدون بررسی و مطالعه است. باید مشخص شود در صورت تولید کود از زباله این محصول در کجا ثبت شده است. سیستم ثبت مواد کودی برای بررسی کیفیت کود در دولت روحانی تبیین شده است و با کسانی که به صورت ممنوع و بدون تحقیقات این کار را می‌کنند باید برخورد شود ما معتقد به تولید کمپوست از طریق زباله شهری هستیم اما به شرطی که بر اساس اصول جهانی و بهداشتی باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید