Iranian Agriculture News Agency

نوروزیان مطرح کرد:

ضرورت جرم‌انگاری فروش آفتکش‌ها در فضای مجازی

سازمان حفظ نباتات کشور خواستار جرم‌انگاری فروش سموم کشاورزی در فضای مجازی شد.

ضرورت جرم‌انگاری فروش آفتکش‌ها در فضای مجازی

به گزارش ایانا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر آفتکش‌های سازمان حفظ نباتات کشور اظهار کرد: این سازمان طی نامه‌ای پیشنهاد جرم‌انگاری فروش سموم کشاورزی در فضای مجازی را به معاون دادستان کل کشور ارایه داده است و امیدواریم در آینده نزدیک این پیشنهاد مورد موافقت قرار بگیرد.

سید جواد نوروزیان، فروش اینترنتی سموم کشاورزی را برای حوزه تولید مخاطره‌آمیز دانست و افزود: تردید در اصالت آفتکش‌ها، امکان فروش سموم تقلبی، بی‌کیفیت و تاریخ گذشته از طریق فضای مجازی وجود دارد که می‌تواند علاوه بر هدررفت سرمایه، موجب طغیان آفت در یک منطقه و یا کشور شود و به تولید، امنیت غذایی و سلامت جامعه آسیب وارد کند.

وی با بیان این که فروش اینترنتی سموم کشاورزی از نظر قانونی ممنوع است، اظهار داشت: به رغم این ممنوعیت، فروش سموم کشاورزی در فضای مجازی، جرم تلقی نمی‌شود و از این رو برای متخلفان مجازاتی تعیین نشده است.

نوروزیان اظهار داشت: قانونگذار در قانون حفظ نباتات و آیین اجرایی آن، قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منایع طبیعی و همچنین دستورالعمل نظام صدور مجوز و پروانه واحدهای گیاهپزشکی، سازوکارهای خرید و فروش آفتکش‌ها را بیان کرده و به صراحت اعلام داشته است فروش آفتکش‌ها باید در بسته‌بندی‌های بدون تغییر با برچسب تایید شده و صرفا از طریق فروشگاه‌های مجاز آفتکش نباتی عرضه شود.

وی در همین حال اضافه کرد: تاکنون هیچ مجوزی از سوی مراجع تخصصی ذی‌ربط برای فروش سموم کشاورزی در فضای مجازی صادر نشده است.

مدیرکل دفتر آفتکش‌های سازمان حفظ نباتات کشور گفت: از سال گذشته تاکنون جلساتی را با پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ایران (پلیس فتا) برگزار و طی مکاتباتی با معاون دادستان کل کشور، تبعات و مخاطرات عرضه و فروش اینترنتی سموم کشاورزی در حوزه سلامت و امنیت غذایی کشور تبیین شد.

وی اذعان داشت: سازمان حفظ نباتات کشور از سال ۹۷ تاکنون به شرکت‌های بزرگ و فعال در فضای مجازی که دارای فروش اینترنتی بالایی هستند از طریق نامه‌نگاری اعلام کرده است که مطابق قانون و مقررات، مجاز به فروش آفتکش‌ها نیستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید