Iranian Agriculture News Agency

اتحادیه اروپا حامی کشاورزان آمریکایی در جنگ تجاری با چین:

رشد ۱۱۲ درصدی صادرات سویا از آمریکا به اتحادیه اروپا

دولت آمریکا پس از شروع جنگ تجاری با چین اقدام به تخصیص یارانه ۱۲ میلیارد دلاری به کشاورزان خود کرده تا از کاهش تولیدات محصولات کشاورزی جلوگیری کند. این کشور به منظور کاهش زیان احتمالی کشاورزان خود، تلاش کرد دیگر واردکنندگان دانه سویا از جمله اتحادیه اروپا را جایگزین چین کند.بر همین اساس در طول ماه‌های اخیر، میزان صادرات آمریکا به اتحادیه اروپا بیش از دو برابر شده و سهم این کشور از بازار سویای کشورهای اروپایی به ۷۵ درصد افزایش یافته است.

رشد ۱۱۲ درصدی صادرات سویا از آمریکا به اتحادیه اروپا

به گزارش ایانا به نقل از مقاومتی نیوز٬ پس از شروع جنگ تجاری میان چین و آمریکا، دولت ایالات متحده به منظور حمایت از کشاورزان و جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی آنان، اقدام به حمایت ۱۲ میلیارد دلاری از آنها کرده است.

دانه سویا به دلیل واردات گسترده چین از آمریکا از جمله محصولاتی است که از سوی دولت چین، به منظور اقدام متقابل در لیست افزایش تعرفه کالاهای وارداتی از آمریکا قرار گرفته بود.

تصمیم دولت چین برای افزایش تعرفه واردات دانه سویا از امریکا به کاهش فروش سویای آمریکایی در بازارهای جهانی منجر شد و در نتیجه قیمت این محصول کاهش پیدا کرد.

دولت آمریکا شرایط صادرات سویا به اروپا را با «تعرفه صفر»  فراهم کرد

مقامات آمریکایی برای جبران خسارت کشاورزان آسیب دیده در این جنگ تجاری اقدام به مذاکره با کشورهای بزرگ واردکننده دانه سویا کردند؛ تا از این طریق بتوانند محصولات تولیدی کشاورزان خود را به فروش برسانند.

به عنوان مثال در ماههای گذشته دولت آمریکا طی مذاکراتی با اتحادیه اروپا درصدد جایگزینی بازار این منطقه به جای بازار چین بود.

۲۵ جولای سال جاری و پس از دیدار نماینده اتحادیه اروپا با رئیس جمهور آمریکا، دو کشور به منظور کاهش تعرفه محصولات غیرصنعتی به توافق رسیدند که این محصولات شامل موادشیمایی، دارویی، محصولات پزشکی و سویا، با تعرفه صفر معامله شوند.

رشد ۱۱۲ درصدی صادرات سویا آمریکا به اتحادیه اروپا

حال با شروع سال جدید میلادی کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا با انتشار گزارشی از وضعیت واردات دانه سویا اعلام کرده است:«آمریکا تبدیل به بزرگترین تامین کننده سویا این اتحادیه تبدیل شده است».

بر اساس اعلام این کمیسیون میزان واردات دانه سویا از آمریکا در دو ماه جولای و دسامبر حدود ۵.۲ میلیون تن بوده است که نشان دهنده رشد ۱۱۲ درصدی واردات این محصول نسبت به سال گذشته از آمریکا است.

بررسی‌ها نشان میدهد در دو ماه جولای و دسامبر سال ۲۰۱۸، آمریکا با تامین ۷۵ درصدی نیاز اتحادیه اروپا به سویا در صدر بزرگترین صادرکنندگان این محصول به کشورهای عضو این منطقه قرار گرفته است.

پیش از آن برزیل ٬ کانادا و اوکراین دیگر کشورهای تامینکننده دانه سویا اتحادیه اروپا  بودند که سهم آنها به ترتیب ۱۹، ۲ و ۱ درصد بوده است.

کمک اتحادیه اروپا به آمریکا با اختصاص سهم ۷۵ درصدی از بازار داخلی

آمار سالهای قبل نشان میدهد که سهم سویای آمریکا از بازار اروپا همواره کمتر از کشور برزیل بوده و در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد نوسان دارد.

اما پس از تشدید جنگ تجاری کشورهای آمریکا و برزیل، مقامات کشورهای اروپایی شرایط را برای واردات بیشتر این محصول از آمریکا فراهم کردهاند و به این ترتیب سهم آمریکا به بیش از ۷۵ درصد افزایش یافته است.

کمک ایران و اتحادیه اروپا به کشاورزان آمریکایی 

در این میان بازار دیگر کشورهای واردکننده سویا، همچون ایران نیز مورد توجه کشاورزان آمریکایی قرار گرفته است؛ به‌گونه‌ای که در اواخر سال گذشته ظرف تنها چند هفته ۱۱ محموله دانه سویا به میزان ۷۵۰ هزار تن، از آمریکا به مقصد ایران بارگیری شد؛ که حدود ۳۰ درصد از کل نیاز سالانه کشور است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید