Iranian Agriculture News Agency

با کمک‌های سازمان فائو صورت گرفته است:

رونق تجارت کشاورزی در بنگلادش

چند سال پیش عبدول جبار، کشاورز بنگلادشی به همراه چند کشاورز دیگر به کنیا، فیلیپین و هندوستان سفر کرد تا شیوه‌های کشاورزی در این کشورها را مشاهده کنند و از کشاورزان دیگر بیاموزند. سازمان فائو این سفر را به عنوان بخشی از برنامه جامع خود برای کمک به کشاورزان مزارع کوچک در بنگلادش برنامه‌ریزی کرده است. آموخته‌های عبدول و همکارانش از این سفر تحول بزرگی در شیوه زندگی آنها بوجود آورده است.

رونق تجارت کشاورزی در بنگلادش

عبدول می‌گوید: «قبلا شرایط‌مان همانند قورباغه‌ای بود که در غاری زندگی می‌کرد. وقتی که از سفر برگشتیم فهمیدیم که تا الان در تاریکی زندگی می‌کردیم. در این سفرها توانستیم اطلاعات بسیاری بدست آوریم».

به گزارش ایانا به نقل از فائو٬ کشاورزی در مزارع کوچک بخش حیاتی از اقتصاد بنگلادش را تشکیل می‌دهد. بیش از ۷۰درصد جمعیت بنگلادش و ۷۷درصد از نیروی کار آن در مناطق روستایی زندگی می‌کنند. مساحت مزارع آنها بسیار کوچک هستند و به کمتر از یک هکتار می‌رسد.

این موضوع چالش‌های بسیاری را بوجود آورده است. کشاورزان مزارع کوچک در بازار رقابت تقریبا هیچ قدرتی ندارند و برای فروش محصولات خود به قیمت مناسب تقلا می‌کنند. علاوه بر آن٬ تحقیقات فائو نشان می‌دهد که سازمان‌ها و نهادهای چندانی برای حمایت از کشاورزان وجود ندارد.

کاملا مشخص بود که کشاورزان به فضایی برای برقراری ارتباط میان انجمن‌های محلی کشاورزان در سطح این کشور نیاز دارند. ایجاد این پلتفرم‌ها نه تنها به قدرت خرید بهتر در بازار کمک می‌کند بلکه کمک می‌کند به بهترین شیوه‌ها و فرصت‌ها در کشاورزی راحت‌تر به اشتراک گذاشته شوند.

medium_75bbc1817f871e487846a24d7fbe42af

عبدول می‌گوید: «گاهی اوقات کشاورزان می‌خواهند محصولات خود را جداگانه بفروشند٬ اما نمی‌توانند قیمت مناسبی در ازای آنها دریافت کنند. اگر این کار از طریق انجمن‌های کشاورزان انجام شود می‌توانند بذرهای باکیفیت و دیگر تجهیزات را با قیمت پایین‌تری خریداری کنند. حتی وقتی که همه با هم محصولاتشان را به فروش می‌گذارند می‌توانند قیمت بهتری تعیین کنند».

انجمن کشاورزان بنگلادش در سال ۲۰۱۴ در پاسخ به نیاز به ایجاد محیطی برای ارتباط و همکاری میان کشاورزان شکل گرفت. عبدول که در حال حاضر رییس این انجمن است به پیشرفت و تاثیرگذاری آن افتخار می‌کند. او می‌گوید: «از تمام نقاط بنگلادش عضو این انجمن شده‌اند».

علاوه بر سفرهای آموزشی در خارج از کشور٬ اعضای انجمن می‌توانند خدماتی مانند واکسیناسیون دام و کرم‌زدایی٬ اجاره ماشین‌آلات٬ تبادل بذر و نگه‌داری گیاهان دریافت کنند.

یکی از موفق‌ترین اقدامات این انجمن استفاده از کود ورمی‌کمپوست است. فرسایش خاک یکی از چالش‌های بزرگ کشاورزان به شمار می‌رود. عبدول به یاد دارد که چگونه کشاورزان فیلیپین از کرم برای کمپوست استفاده می‌کنند و از طریق آن کسب و کار پر رونقی را به راه انداخته‌اند.

medium_f059ec40a709d5f9af09adb0933873bb

عبدول می‌گوید: «در مرحله اول در جایی که می‌خواهیم کمپوست را درست کنیم کود گاو را پخش می‌کنیم و بعد کرم‌ها را به آن اضافه می‌کنیم. کرم‌ها در طی ۱۵ روز کود را هضم می‌کنند. کمپوست را بهم زده و در روز بیستم کموپستی غنی از مواد مغذی بدست می‌آید.

بعد از آنکه سازمان فائو برنامه‌های آموزشی برای تولید ورمی‌کمپوست برگزار کرد٬ ایده‌های جدید برای کسب و کار در بنگلادش بوجود آمد.

نیاز به این کمپوست‌های پر از مواد مغذی جهش یافت. در سال ۲۰۱۷ میزان تولید ورمی‌کمپوست این انجمن به ۱۰ تن در ماه رسید. تولید این کمپوست آنقدر موفقیت‌آمیز بود که ممکن است به زودی شرکت سهامی توسعه کشاورزی بنگلادش به بزرگترین مشتری این انجمن تبدیل شود.  

عبدول به فرصت‌های بیشتر در آینده امیدوار است. او می‌گوید: «ورمی‌کمپوست نجات‌دهنده زمین است. به جای استفاده از کودهای شیمیایی٬ می‌توانیم از کمپوست‌های طبیعی استفاده کنیم. الان وقت اطلاع‌رسانی است».

عبدول یکی از ۵۵۰۰ کشاورز٬ کارمند دولت و تکنیسین کشاورزی در بنگلادش است که از این پروژه سود می‌برد. او می‌گوید: «به خاطر فعالیت‌های سازمان فائو و پروژه بهره‌وری جامع کشاورزی است که ما الان در این موقعیت قرار داریم. از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ خیلی چیزها یاد گرفتیم. حالا می‌توانم از دانش و آموخته‌هایم استفاده کنم و به دیگر کشاورزان کمک کنم تا پیشرفت کنند. من از صفر به اینجا رسیده‌ام».

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید