Iranian Agriculture News Agency

سلامت خاک: تحولی بزرگ در کشاورزی

کشاورزان جهان با بکارگیری از سه روش- کشاورزی بدون شخم٬ کاشت بذرهای پوششی و کشت چرخشی محصولات مختلف- می‌توانند به سلامت خاک کره زمین کمک کنند٬ غذای کافی برای جمعیت رو به رشد جهان تولید کنند٬ تغییرات اقلیمی را کاهش دهند و از محیط زیست محافظت کنند.

سلامت خاک: تحولی بزرگ در کشاورزی

به گزارش ایانا به نقل از Eco watch ٬ این سه روش نکات مهم سخنرانی دیوید مونتگومری٬ استاد زمین‌شناسی دانشگاه واشنگتن در کنفرانس محصولات ارگانیک آیوا در ماه نوامبر است.

مونتگومری٬ نویسنده کتاب‌های متعددی از جمله «رشد انقلاب» است. او سخنرانی خود را با اینکه چگونه کشاورزی خاک را از بین می‌برد و اثرات فاجعه‌باری به همراه دارد آغاز می‌کند.

او با اشاره به گزارش سازمان ملل می‌گوید: « سالانه 0.3 درصد از تولید مواد غذایی در جهان به دلیل نابودی و فرسایش خاک از بین می‌رود یعنی در هر ۱۰۰ سال٬ ۳۰درصد». 

مونتگومری می‌گوید مشکل فرسایش و نابودی خاک به نقطه آغاز کشاورزی برمی‌گردد و نقش مهمی در سقوط تمدن‌های پیشین شامل میان دو رود (بین‌النهرین)٬ یونان و رم باستان داشته است. او معتقد است که «عامل شرور» در فرسایش خاک٬ شخم زدن خاک است نه جنگل‌زدایی.

او می‌گوید: «اختراع شخم زدن از همان اول تعادل میان تولید و فرسایش خاک را بر هم زده و به طور چشمگیری باعث افزایش فرسایش خاک شده است. لباس طبیعت پوشش گیاهی آن است و شخم‌ زدن خاک را در برابر فرسایش بدون محافظ قرار داده است».

بر اساس تحقیقات بی‌شماری٬ مونتگومری تخمین می‌زند که سالانه 1.54 میلی‌متر خاک از بین می‌رود در حالی که تنها 0.01 تا 0.02 میلی‌متر از آن احیا می‌شود. او می‌گوید: «سرعت نابود کردن خاک ۲۰ برابر بیشتر از احیا شدن آن است. ما زمین‌های کشاورزی را از بین برده‌ایم. این یک مشکل جهانی است و شیوه‌های کشاورزی باید تغییر کنند».

download (17)

با وجود عواقب فاجعه‌بار احتمالی فرسایش خاک٬ اما مونتگومری احساس خوبی دارد: « من بسیار خوش‌بین هستم که می‌توانیم این مشکل را به سرعت جوری حل کنیم که از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد».

مونتگومری برای نوشتن کتاب «رشد انقلاب» به دور دنیا سفر کرده و از زمین‌های زراعی بسیاری دیدن کرده که در حال احیا کردن خاک و مواد آلی آن هستند. نقطه مشترک تمام این مزارع عدم شخم‌زنی٬ کاشت گیاهان پوششی و کشت چرخشی بذرهاست که باعث شده میزان علف‌های هرز و حشرات مضر کاهش یابد. او ترکیب این سه روش را «کشاورزی محافظ» نام‌گذاری کرده است.

مونتگومری می‌گوید: «شیوه‌های محافظت از کشاورزی فعالیت میکروبی خاک را تحریک می‌کند. «شبکه غذایی خاک» همانطور که مونتگومری توضیح می‌دهد برای ساخت خاک بارور است که به نوبه خود گیاهان سالمی را پرورش می‌دهد.

او از مزرعه دوان بک٬ کشاورز اهل داکوتای جنوبی دیدن کرده که از شیوه‌های سنتی و این سه روش استفاده می‌کند. در نتیجه آن٬ بک از کودهای مصنوعی٬ سوخت و آفت‌کش‌های کمتری استفاده می‌کند و میزان بهره‌وری محصولات مزرعه‌اش افزایش پیدا کرده است.

کوفی بوا٬ کشاورز اهل غنا٬ که «مرکز بدون شخم‌« را اداره می‌کند٬ در حالی که تولید محصول ذرت و لوبیا خود را سه برابر کرده٬ استفاده از آفت‌کش‌ها را کاهش داده تا از فرسایش خاک جلوگیری کند.

دیوید برنت٬ کشاورز اهل کارول در اوهایو٬ ۴۴ سال است که زمینش را شخم نمی‌زند. هزینه نگهداری مزرعه به ازای هر نیم هکتار 320 دلار است که در آن تنها از یک‌چهارم آفت‌کش Roundup استفاده می‌کند. در مقابل٬ مزرعه همسایه برنت زمینش را شخم می‌زند٬ به ازای هر نیم هکتار 500 دلار هزینه می‌کند و ۵ برابر بیشتر از برنت از Roundup استفاده می‌کند.

مونتگومری می‌گوید: «رمز موفقیت برنت خاک است. میزان مواد آلی خاک مزرعه‌اش 8درصد است».

او همچنین از مزرعه گیب براون در داکوتای شمالی دیدن کرده که به عنوان مدافع پیشرو کشاورزی «احیاکننده» شهرت پیدا کرده است. براون همچنین علاوه بر این سه روش٬ دام خود را به چرا می‌برد.

مونتگومری در ابتدا تصور می‌کرد که دام یکی از عوامل فرسایش خاک به شمار می‌رود اما بعد از آنکه از مزرعه براون دیدن کرد گفت:« دام می‌تواند ابزاری برای احیای خاک باشد تا فرسایش آن». میزان مواد آلی خاک مزرعه براون ۱۰درصد است.

مونتگومری اینگونه نتیجه‌گیری می‌کند که کلید احیای خاک در «کنار گذاشتن شخم زدن٬ کاشت گیاهان پوششی و پرورش محصولات مختلف» است. مزیت این کار٬ سود بیشتر٬ کیفیت بالاتر محصول٬ کاهش مصرف سوخت فسیلی٬ کودها وآفت‌کش‌ها برای کشاورز٬ افزایش کربن٬ نگه‌داری آب و آلودگی کمتر است.   

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید