Iranian Agriculture News Agency

به منظور تداوم روند صادرات آرد:

حمایت دولت ترکیه از تولیدکنندگان گندم

درپی کاهش ارزش لیر، دولت ترکیه قصد دارد به منظور جبران هزینه‌های تولید گندم و همچنین تداوم روند مثبت صادرات آرد، با کاهش قیمت نهاده‌های تولید از تولیدکنندگان گندم و صادرکنندگان آرد حمایت کند. ترکیه سالانه درحدود ۳.۵ میلیون تن آرد صادر میکند و بر اساس آمارهای جهانی یکی از بزرگترین صادرکنندگان آرد در جهان است.

حمایت دولت ترکیه از تولیدکنندگان گندم

به گزارش ایانا به نقل از مقاومتی نیوز ٬ ترکیه بزرگترین صادر کننده آرد در جهان است که به دلیل تنشهای تجاری و سقوط ارزش لیر این کشور در مقابل دلار با مشکلات بسیاری در خصوص تولید و صادرات محصولات کشاورزی خود مواجه شده است.

آرد های صادراتی ترکیه از طریق گندمهای داخلی تامین می شود و در موارد محدودی از گندمهای خارجی استفاده می‌شود.

تولید گندم در ترکیه طی سالهای اخیر بر خلاف کاهش سهم بخش کشاورزی در اقتصاد، روند روبه رشدی داشته است؛ به طوریکه بر اساس آمارهای داخلی و جهانی تولید گندم این کشور از سال ۱۹۶۰ تا سال گذشته از حدود ۶ به ۲۰ میلیون تن افزایش داشته است.

در سال جاری مشکلات اقتصادی پیش آمده در این کشور و جهش ناگهانی نرخ ارز موجب شد تا قیمت گندم و آرد نیز افزایش یابد و این موضوع به افزایش هزینههای تولید گندم و آرد منجر شده و انتظار میرود بازارهای صادراتی آرد این کشور به رقبا واگذار شود.

ممنوعیت صادرات آرد

پس از تنشهای تجاری و اقتصادی پیش آمده در جهان و نیز مشکلات اقتصادی کشور ترکیه برای اولین بار طی سالهای اخیر قیمت گندم خارجی در ترکیه از گندمهای داخلی پیشی گرفت.

از سویی دیگر به دلیل کاهش ارزش لیر قیمت نهادههای وارداتی تولید گندم در ترکیه نیز افزایش پیدا کرد. تا اینکه دولت این کشور برنامهریزی برای حمایت از کشاورزان داخلی و مدیریت بازار محصولات را در دستور کار قرار داد.

بر اساس اعلام وزیر کشاورزی ترکیه، هیئت دولتی گندم TMO وظیفه دارد تا با استفاده از ذخایر خود اقدام به تنظیم عرضه و تقاضا در بازار نماید تا قیمت این محصول برای مصرف کنندگان افزایش چندانی نداشته باشد.

از سویی دیگر دولت ترکیه به منظور مدیریت قیمت آرد در بازارهای داخلی، اقدام به ممنوعیت موقت صادرات آردهای تولید شده از گندم های داخلی کرد تا از این طریق بتواند از کاهش عرضه گندم و آرد و افزایش قیمت نان در بازارهای داخلی جلوگیری کند.

ترکیه بزرگترین صادر کننده آرد در جهان

اما روند صادرات آرد ترکیه طی سال‌های اخیر نشان‌دهنده اهمیت ویژه این صنعت در اقتصاد این کشور است و صنایع وابسته به گندم و آرد وضعیت خوبی در بازارهای جهانی دارند.

ترکیه در سال جاری حدود ۲۰ میلیون تن گندم تولید کرد که بیشتر گندمهای تولیدی در این کشور مصرف میشود، از سویی دیگر دولت این کشور با استفاده از گندم های داخلی و خارجی حدود ۳.۵ میلیون تن آرد به دیگر کشورها صادر می کند.

بر اساس آمار شورای بین المللی غلات (IGC)؛ ترکیه بزرگترین صادرکننده آرد در جهان است و پس از آن کشورهای قزاقستان و آرژانتین قرار دارند و بیشتر آردهای ترکیه به کشورهای عراق، سوریه، سودان، آنگولا و سومالی صادر می‌شود.

از دست رفتن بازارهای صادراتی با ممنوعیت صادرات آرد

ممنوعیت موقت صادرات آرد به دلیل مدیریت قیمت بازارهای داخلی، به زعم کارشناسان به از دست رفتن بازارهای صادراتی ترکیه منجر خواهد شد؛ کارشناسان ترک اعلام کردهاند اوکراین و ایران درصدد افزایش صادرات آرد به مقاصد صادراتی ترکیه هستند.

از سویی دیگر روند روبه رشد هزینههای تولید منجر به کاهش سطح زیر کشت و تولید گندم در ترکیه طی سال آینده خواهد شد که این مورد نیز به کاهش بیشتر صادرات آرد منجر می شود.

حمایت دولت ترکیه از تولیدکنندگان گندم جهت تداوم روند صادرات آرد

دولت ترکیه به منظور مدیریت تولید و عرضه گندم و آرد در این کشور برنامههای متعددی را از سال ۱۹۳۸ تاکنون اجرایی کرده و از این طریق توانسته است ضمن حمایت از کشاورزات داخلی، قیمت محصولات غذایی نظیر نان را نیز مدیریت کند.

حال پس از شرایط پیش آمده برای تولید آرد، دولت ترکیه قصد دارد تا برنامههای ویژه ای برای کاهش هزینههای کشاورزان خود در دستور کار قرار دهد تا بتواند صنایع غذایی و تولید آرد این کشور را از بلاتکلیفی نجات دهد.

بر این اساس وزیر کشاورزی ترکیه چندی پیش با اعلام اینکه دولت قصد دارد هزینه های تولید گندم را مدیریت کند، خبر از کاهش ۱۵ درصدی قیمت کود داد تا از این طریق از کشاورزان حمایت کند.

علاوه بر این وزارت کشاورزی ترکیه برای کاهش هزینههای تولید، بخشی از هزینههای سوخت مورد نیاز کشاورزان را تامین میکند و از سویی دیگر به منظور کاهش زیان کشاورزان قیمت گندم را مطابق با قیمتهای جهانی تعیین و خریداری خواهد کرد.

بر اساس پیش بینی دولت ترکیه، این اقدامات منجر به ثبات نسبی در قیمت گندم داخلی شده و سرانجام وضعیت تولید آرد را در شرایط مناسبی قرار می دهد تا تولیدکنندگان آرد این کشور به راحتی اقدام به صادرات نمایند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید