Iranian Agriculture News Agency

در پی خشکسالی و کاهش تولید اتفاق افتاد

رشد ۲۵ درصدی قیمت گندم در بلغارستان

بلغارستان یکی از تولیدکنندگان گندم در اتحادیه اروپا به شمار می رود که با استفاده از سیاست مشترک حمایت از کشاورزی CAP، از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی خود حمایت می‌کند. اما علیرغم حمایت‌های یارانه‌ای دولت، درپی وقوع خشکسالی و کاهش میزان تولید، قیمت گندم در این کشور حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است.

رشد ۲۵ درصدی قیمت گندم در بلغارستان

به گزارش ایانا به نقل از مقاومتی نیوز٬ بلغارستان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا با جمعیت حدود ۸ میلیون نفری است که کشاورزی در آن جایگاه ویژه‌ای دارد؛ به نحوی که اقتصاد بلغارستان مبتنی بر کشاورزی است و این بخش تاثیر بسزایی در درآمد مردم این کشور دارد و معیشت اکثر بلغاری‌ها به کشاورزی گره خورده است.

بلغارستان از تولیدکنندگان بزرگ گندم، ذرت، جو، سیب و انگور در اتحادیه اروپا به شمار می‌رود و به دلیل مزارع حاصلخیز یکی از قطب‌های کشاورزی در اروپا محسوب میشود.

بهره مندی بلغارستان از سیاست حمایت از کشاورزی اتحادیه اروپا

بلغارستان از سال ۲۰۰۷ به اتحادیه اروپا پیوسته و از سیاست‌های حمایتی اتحادیه اروپا در بخش کشاورزی استفاده کرده است و به همین دلیل از برنامه های این اتحادیه تبعیت می‌کند.

سیاست مشترک کشاورزی CAP در اتحادیه اروپا سابقه ۶۰ ساله دارد و در این برنامه حمایتی، سیاست‌های متعددی برای توانمندسازی کشاورزی و بهبود وضع کشاورزان اجرایی می‌شود.

حمایت مستقیم از کشاورزان با تضمین درآمد آن‌ها، تنظیم و تضمین بازار محصولات کشاورزی و برنامه‌های توسعه روستایی از جمله سیاست‌های مشترک کشاورزی اتحادیه اروپا است.

بودجه حمایتی اتحادیه اروپا از بخش کشاورزی، در سال جاری به ۵۸ میلیارد یورو میرسد که از این میزان حدود ۴۱ میلیارد یورو مستقیما به کشاورزان پرداخت شده و حدود ۱۴ و ۲ میلیارد دلار دیگر برای توسعه روستایی و تضمین بازار اختصاص یافته است.

نحوه تخصیص یارانه حمایت از کشاورزی در بلغارستان

طبق قوانین سیاست مشترک کشاورزی CAP در اتحادیه اروپا، دولتهای ملی در توزیع یارانههای پرداختی به کشاورزان مختار هستند اما باید اصول کلی را حفظ کنند.

به همین منظور دولت بلغارستان به منظور تخصیص یارانههای پرداختی به کشاورزان، شرط حداقل وسعت کشاورزی تا ۱ هکتار برای محصولات زراعی و ۰.۵ هکتار برای محصولات باغی را تعیین کرده است.

همین موضوع باعث افزایش ارزش اقتصادی زمینهای کشاورزی به دلیل وضع مطلوب تولید محصولات کشاورزی در این کشور شده است.

تولید ۵.۵ میلیون تنی گندم در بلغارستان

بلغارستان یکی از تولیدکنندگان گندم در اتحادیه اروپا محسوب می شود که طی سالهای گذشته به طور میانگین حدود ۵ میلیون تن از این محصول را تولید کرده است.

بلغارستان در حالی به تولید ۵ میلیون تنی گندم دست پیدا کرده است که سرانه مصرفی آن درحدود ۲ میلیون تن در سال است و مابقی گندم های تولیدی خود را به دیگر کشورها صادر می کند.

علاوه بر این بلغارستان طی سال جاری در شرایطی به تولید ۵.۵ میلیون تنی گندم دست پیدا کرده که میزان تولید محصولات کشاورزی در اتحادیه اروپا، به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی با افت مواجه شده است.

رشد ۲۵ درصدی قیمت گندم در بلغارستان با وجود حمایت از کشاورزان

علیرغم برنامههای حمایتی دولت، در ماههای اخیر به دلیل کاهش باران و گرمای بیش از اندازه، میزان تولید گندم در بلغارستان نیز حدود ۹ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

کاهش تولید گندم در بلغارستان منجر به افزایش قیمت این محصول در بازارهای داخلی این کشور شده است، به نحوی که قیمت گندم مصرف انسانی با احتساب نرخ ارز سامانه نیما و با افزایش ۲۵ درصدی نسبت به سال گذشته به حدود ۱۸۰۰ تومان در هر کیلوگرم رسیده است.

از آنجایی که اکثر گندم های تولیدی بلغارستان صادر میشود به همین دلیل قیمت گندمهای صادراتی بر قیمت تمام شده داخلی این کشور نیز اثرگذار است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید