Iranian Agriculture News Agency

گزارش‌های تحلیلی تایید می‌کند؛

روسیه جایگزین آمریکا در بازار گندم مکزیک

روسیه در حال حاضر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گندم در جهان به شمار می‌رود

مقامات مکزیکی پس از بروز اختلافات تجاری با دولت آمریکا سعی دارند با کاهش میزان واردات گندم از این کشور، سهم روسیه را در بازارهای خود افزایش دهند. این در حالی است که دولت روسیه از سال ۲۰۱۶ با برنامه‌ریزی مناسبی توانسته بود به بزرگترین صادرکننده گندم جهان تبدیل شود و بازارهای رقبای بزرگ خود نظیر آمریکا، اتحادیه اروپا و کانادا را تصاحب کند.

روسیه جایگزین آمریکا در بازار گندم مکزیک

به گزارش ایانا به نقل از مقاومتی نیوز٬ بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان صادرات گندم روسیه از دی سال گذشته تا اواخر مهر سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۵۴ درصد افزایش یافته است.

روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گندم در جهان به شمار می‌رود، به گونه‌ای که این کشور طی سال‌های اخیر توانسته است با برنامه‌ریزی مناسب به بزرگترین تولید و صادرکننده گندم در جهان تبدیل شود.

یکی از اقدامات مهم دولت روسیه در افزایش صادرات گندم به دیگر کشورها و تصاحب بازار کشورهای رقیبی چون آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا، ارائه قیمت کمتر از آنان است. به همین منظور مقامات دولتی روسیه برای کاهش قیمت گندم اقدام به تخصیص یارانه به سوخت و حمل و نقل این محصول می‌کنند تا ضمن تثبیت حضورشان در بازارهای جهانی، میزان صادرات خود را نیز گسترش دهند.

رشد صادرات گندم روسیه طی سال جاری با برنامه ریزی دولت

در شش ماهه اول سال ۲۰۱۸ میلادی، این کشور توانست میزان صادرات غلات خود را به ۶ میلیارد دلار در سال افزایش دهد که حدود ۶۲ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

وزارت کشاورزی روسیه با انتشار گزارشی میزان صادرات گندم این کشور را برای سال زراعی جاری حدود ۳۵ میلیون تن پیش‌بینی کرده که یکی از دلایل آن افزایش تولید محصولات با گسترش مناطق تولیدی است.

از سوی دیگر روس ها به منظور گسترش بازارهای صادراتی خود اقدام به مذاکره با کشورهایی نظیر مکزیک و چین کرده‌اند تا بتوانند از اختلافات تجاری آنان با آمریکا استفاده کرده و وارد بازار این کشورها شوند.

ورود روسیه به بازار مکزیک در پی اختلافات تجاری این کشور با آمریکا

به عنوان مثال مکزیک یکی از کشورهای همسایه ایالات متحده آمریکا است که سالانه حدود ۸ میلیون تن گندم مصرف می‌کند که حدود ۳.۵ میلیون تن آن از طریق تولیدات داخلی و مابقی آن از کشورهای دیگر تامین می‌شود.

به صورت کلی مکزیک در سال ۲۰۱۷ حدود ۵ میلیون تن گندم از کشورهای آمریکا، کانادا، روسیه و اوکراین وارد کرده که در این میان آمریکا به تنهایی حدود ۳.۵ میلیون تن گندم به این کشور صادر کرده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد اختلافات تجاری پیش آمده میان مکزیک و آمریکا در خصوص وضع تعرفه‌های گمرکی در ایالات متحده بر محصولاتی نظیر فولاد و آلومینیوم باعث شده تا مقامات مکزیکی به فکر مقابله با تصمیمات تجاری آمریکا باشند.

تحلیلگران مکزیکی معتقدند مقامات دولتی این کشور می‌توانند با وضع تعرفه‌های گمرکی بر محصولاتی نظیر ذرت و سویا خسارت ۴ میلیارد دلاری به آمریکایی‌ها وارد کنند.

از سوی دیگر دولت مکزیک از اوایل مرداد سال جاری به بررسی شرایط تولید و صادرات کشورهای بزرگ تولیدکننده گندم پرداخته و قصد دارد تا نیاز خود را از طریق این کشورها تامین کند.

روسیه جایگزین آمریکا در بازار گندم مکزیک

در این شرایط روسیه از جمله کشورهایی است که با ارائه قیمت‌های کمتر نسبت به گندم‌های آمریکایی مورد نظر مقامات مکزیکی قرار گرفته و احتمالا سهم روسیه در بازار مکزیک طی سال جاری افزایش خواهد یافت.

هر چند بر اساس اعلام مدیر کمیته گندم مکزیک اولویت این کشور در تامین این محصول استراتژیک با تولیدات داخلی است اما دولت این کشور درصدد استفاده از فرصت وضع تعرفه‌های گمرکی آمریکایی‌ها بر محصولاتی نظیر فولاد و آلومینیوم برای کاهش سهم آمریکا در بازارهای خود است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید