Iranian Agriculture News Agency

تحقیقات جدید دانشمندان شیمی کانادایی با الهام‌گیری از کشاورزی:

تاثیر کشاورزی در استفاده از کاتالیزورها

در این روش همانند کشت چرخشی از کاتالیزورها در واکنش‌های مختلفی استفاده می‌شود

دانشمندان شیمی با الهام‌گیری از کشاورزی و شیوه کشت چرخشی روشی را طراحی کرده‌اند تا بوسیله آن طول عمر کاتالیزورهای پالادیوم ناهمگن را افزایش دهند.

تاثیر کشاورزی در استفاده از کاتالیزورها

در این روش٬ به جای آنکه کاتالیزور تنها در یک واکنش شیمیایی شرکت کند به صورت چرخشی در واکنش‌های دیگر به کار گرفته می‌شود. استفاده از کاتالیزور در واکنش‌های دیگر باعث می‌شود تا سطح کاتالیزور دوباره فعال شود و به مدت طولانی‌تری از آن استفاده کرد.

 مشکل همیشگی کاتالیزورها٬ غیر فعال شدن آن بعد از تکرار چند واکنش است. در بسیاری از واکنش‌های شیمیایی از کاتالیزورهای گران‌قیمت یا مواد کمیاب مانند فلزات خاص استفاده می‌شود٬ بنابراین بسیاری از محققان به دنبال کاتالیزورهای بادوام و مقرون به صرفه و یا اصلا انجام واکنش بدون حضور کاتالیزور می‌گردند. در بسیاری از موارد٬ کاهش هزینه‌ها به معنی کاهش کارکرد آن است. افزایش طول عمر کاتالیزورهای موجود می‌تواند راه‌حل بهتری باشد.

به گفته تیتو سایانو و آنابل لانترنا٬ محققان دانشگاه اوتاوا در کانادا٬ استفاده از یک کاتالیزور در واکنش‌های مختلف که در عین حال مکمل یکدیگرند به حفظ عملکرد آن کاتالیزور کمک می‌کند. همانند کشاورزان که با کشت چرخشی در هر فصل میزان مواد معدنی خاک را حفظ می‌کنند. این تکنیک «کشاورزی کاتالیزوری» یا Catalytic Farming نام‌گذاری شده است.

140187_Catalytic-Farming-c8sc04188a-ga

لانترنا می‌گوید: «کشاورزان برای کشت محصولات خود سال‌ها از یک زمین زراعی استفاده می‌کنند و از عملکرد هر کدام از محصولات در زمین آگاهند. این موضوع ما را به فکر انداخت تا برای استفاده از مقرون به صرفه از کاتالیزورها راهی پیدا کنیم. اما در مرحله اول باید دانش خود را از عملکرد این مواد کامل کنیم٬ موادی را پیدا کنیم که می‌توانند واکنش‌های مختلفی را انجام دهند».

به گفته کلسی استرزینگر٬ متخصص کاتالیزور٬ در این تکنیک می‌توان از کاتالیزورهای دیگری غیر از پالادیوم هم استفاده کرد. او می‌گوید: «حتی می‌توانید از کاتالیزورهای مسی استفاده کنید. می‌توان از فلزات باارزش دیگری مانند روتنیم یا ایریدیم در واکنش‌های سطوح مختلف استفاده کرد».

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید