Iranian Agriculture News Agency

گزارش های شورای بین المللی غلات و سازمان فائو نشان می دهد:

افزایش قیمت جهانی گندم در سال آینده به دلیل کاهش تولید

شورای بین المللی غلات IGC و سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد FAO با انتشار گزارش‌های جداگانه‌ای از وضعیت تولید محصولات غذایی در سال آینده، پیش بینی کردند علیرغم افزایش تولید گندم در سال جاری اما میزان تولید این محصول در سال آینده کاهش پیدا خواهد کرد و قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت. کاهش تولید و صادرات گندم در روسیه، اتحادیه اروپا و استرالیا، یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت جهانی گندم در سال آینده عنوان شده است.

افزایش قیمت جهانی گندم در سال آینده به دلیل کاهش تولید

به گزارش ایانا به نقل از مقاومتی‌نیوز ٬ بر اساس جدیدترین آمارهای سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد FAO میزان تولید غذا جهان طی ماه نوامبر به صورت قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

بر اساس اعلام FAO میزان تولید غلات در جهان تا ماه نوامبر به ۲۵۹۵ میلیون تن می‌رسد که حدود ۲.۴ درصد(۶۲.۵ میلیون تن) کمتر از مدت مشابه در سال گذشته است.

کاهش تولید گندم در جهان طی سال جاری

آمارهای جهانی نشان می دهد میزان تولید گندم در جهان به دلیل کاهش تولید این محصول در ترکیه و روسیه به ۷۲۵ میلیون تن خواهد رسید که حدود ۲.۸ میلیون تن کمتر از مدت مشابه در سال گذشته است.

FAO اعلام کرده است در سال آینده میزان تولید گندم زمستانه در آمریکا به دلیل قیمت‌های مناسب این محصول گسترش پیدا خواهد کرد و به دلیل شرایط آب وهوایی مناسب در روسیه، اوکراین، چین و هند نیز تولید این محصول افزایش خواهد یافت.

هر چند بر اساس اعلام سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد کمبود آب در پاکستان باعث کاهش تولید گندم خواهد شد و این موضوع اثر قابل توجهی بر میزان تولید جهانی این محصول زراعی خواهد داشت.

رشد مصرف غلات ادامه دارد

اما FAO با برآورد میزان مصرف غلات در جهان اعلام کرده مصرف این محصولات با رشد ۱.۳ درصدی به ۲۶۴۹ میلیون تن در سال جاری رسیده است که در این میان میزان مصرف گندم به دلیل رشد جمعیت به ۷۴۰ میلیون تن می‌رسد.

بررسی روند تجارت محصولات غذایی نشان می دهد میزان صادرات گندم در جهان با کاهش ۲.۱ درصدی به ۱۷۲.۵ میلیون تن می‌رسد.

پیش بینی‌ها نشان می دهد افزایش تولید گندم در الجزایر، مراکش و هند باعث کاهش تجارت گندم خواهد شد و به دلیل کاهش تولید گندم در روسیه طی سال جاری که یکی از صادرکنندگان بزرگ این محصول در جهان به شمار می رود، میزان صادرات آمریکا، آرژانتین و کانادا افزایش خواهد یافت.

افزایش عرضه محصولات دلیل اصلی کاهش قیمت محصولات غذایی

اما FAO در این گزارش شاخص قیمت مواد غذایی را مورد بررسی قرار داده و آمارها نشان می دهند به دلیل افزایش چشم‌گیر عرضه دانه‌های روغنی، این شاخص با کاهش ۸.۵ درصدی نسبت به سال پیش مواجه شده است.

بررسی‌ها نشان می دهد کاهش قیمت دانه‌های روغنی طی ۱۲ سال اخیر بی‌سابقه بوده که این موضوع به دلیل افزایش عرضه محصولاتی نظیر سویا، آفتابگردان و نخل است که می‌توان آن را ناشی از جنگ تجاری میان چین و آمریکا دانست.

FAO همچنین شاخص قیمت غلات را که شامل گندم، برنج و دانه‌های درشت نظیر جو، ذرت و سورگوم است را با کاهش ۱.۱ درصدی نسبت به سال گذشته پیش بینی کرده است.

افزایش قیمت جهانی گندم در سال آینده به دلیل کاهش تولید

اما علیرغم آنکه تا ماه نوامبر سال جاری به دلیل وضعیت مناسب عرضه گندم روسیه و دانه‌های روغنی برخی از کشورها شاخص قیمت محصولات غذایی با کاهش روبرو بوده است اما پیش‌بینی‌ها نشان از تغییر وضعیت در ماه‌های آینده دارد.

این پیش‌بینی که توسط شورای بین المللی غلات IGC ارائه شده، نشان می دهد وضعیت تولید غلات در سال آینده با کاهش قابل توجهی روبرو خواهد شد.

به عبارت دیگر کاهش تولید گندم در روسیه، اتحادیه اروپا و استرالیا باعث کاهش عرضه گندم در جهان خواهد شد که این موضوع تاثیر بسزایی در قیمت جهانی این محصول خواهد داشت. بنابراین کشورهایی که در تأمین نیاز غذایی خود به واردات گندم وابسته هستند، در سال آینده باید مبالغ بیشتری را برای واردات آن در نظر بگیرند.

از سوی دیگر تداوم روند جنگ تجاری میان چین و آمریکا باعث افزایش عرضه محصولات آمریکایی و افت جدی قیمت دانه‌های روغنی این کشور در سطح جهان خواهد شد. بنابراین در این زمینه نیز ممکن است عدم مدیریت واردات دانه‌های روغنی، به افزایش میزان واردات آن‌ها از سوی دیگر کشورها منجر شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید