Iranian Agriculture News Agency

تحقیقات جدید نشان می‌دهد:

تولید محصولات کشاورزی در معدن زغال‌سنگ

در مزارع در عمق می‌توان با هزینه کمتر و بدون هیچ تاثیری از تغییرات اقلیمی به بهره‌وری بالا رسید

تغییرات اقلیمی یا اقتصادی از عوامل از کار افتادن معادن زغال‌سنگ هستند. اما محققان دانشگاه ناتینگهام این معادن را آینده مواد غذایی معرفی می‌کنند. آنها سیستم جدیدی به نام «کشاورزی در عمق» راه‌اندازی کرده که در آن معادن قدیمی زغال‌سنگ به مزارع کاملا کاربردی تبدیل می‌شوند.

تولید محصولات کشاورزی در معدن زغال‌سنگ

به گزارش Popular Mechanics ٬ مزارعی که در عمق زمین قرار دارند نسبت به اراضی کشاورزی دارای مزیت‌هایی از جمله شرایط آب و هوایی کنترل‌شده هستند. به همین دلیل تغییرات اقلیمی هیچ تاثیری بر میزان تولید محصول نمی‌گذارد و نیازی به تجهیزات کشاورزی گران‌قیمت هم وجود ندارد.

برای «مزارع در عمق» به تونل‌های عمودی در نزدیکی شهرها نیاز است. این مزارع لزوما نباید داخل معادن زغال‌سنگ قرار داشته باشند اما دانشمندان به آن به عنوان نقطه شروع خوبی نگاه می‌کنند.

صفا رافت٬ یکی از محققان این پروژه٬ در نشست خبری به بی‌بی‌سی می‌گوید: « برای تامین گرمایش تونل‌ها و دالان‌ها انرژی کمتری مصرف می‌شود پس می‌توان از آنها برای تولید مواد غذایی استفاده کرد. آنها تقریبا بهترین مکان برای کشاورزی هستند». او در ادامه می‌گوید: «هزینه تاسیس یک تونل نزدیک به 38 هزار دلار است و هزینه نگهداری این مزرعه بسیار پایین در حد مصرف انرژی سه خانه در سال است. تابش نور طبیعی حتی باعث کمتر شدن هزینه‌ها می‌شود».

به گفته رافت :«یک مزرعه کوچکی که در عمق زمین احداث شود می‌تواند در سال ۸۰ تن مواد غذایی تولید کند». در این مزارع می‌توان در تمام طول سال مواد غذایی تولید کرد و سالانه ۱۰ بار محصول را برداشت کرد. اما در کشاورزی سنتی تنها یک یا دو بار می‌توان این کار را انجام داد. هرنیم هکتار مزرعه‌ای که در عمق قرار دارد معادل ۱.۶ تا ۲.۴ هکتار یا بیشتر زمین زراعی است که بستگی به نوع محصول دارد».

از محصولاتی که به خوبی در این مزارع رشد خواهند کرد می‌توان به سبزیجات و صیفی‌جاتی مانند کاهو٬ اسفناج٬ ریحان٬ نعنا٬ توت‌فرنگی٬ قارچ٬ هویج٬ بادمجان و نمونه‌های دیگر اشاره کرد.   

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید