Iranian Agriculture News Agency

تحقیق جدید دانشمندان کالیفرنیا به منظور کنترل حفظ سلامت مرغ

کنترل رفتار مرغ با ساعت‌های هوشمند

با استفاده از این تکنیک مرغداری‌ها می‌توانند از سلامت دام خود مطمئن شوند

زمانی نه خیلی دور٬ پوشیدن ساعت‌های دیجیتالی فقط مختص انسان بود. اما در سال ۲۰۱۸ ٬ از حشرات کوچک مانند ملخ گرفته تا حیوانات بزرگ مانند گاو هم می‌توانند از این ساعت‌های مجهز به تکنولوژی بالا بپوشند.

کنترل رفتار مرغ با ساعت‌های هوشمند

به گزارش دیجیتال ترندز٬ دانشگاه ریورساید کالیفرنیا پروژه جدیدی را برای حیوانات با سایز متوسط راه‌اندازی کرده است. محققان این دانشگاه هم در پروژه جدید خود ساعت‌های هوشمندی مانند برند فیت‌بیت را برای دام مرغ طراحی کرده‌اند. ساعت فیت‌بیت دستگاهی است که فعالیت انسان را بدون سیم ردیابی می‌کند. 

این دستگاه در واقع یک کوله‌پشتی بسیار کوچکی است که توانایی آنالیز رفتاری مرغ را دارد و می‌تواند بگوید که مرغ در حال نوک‌زدن به خوراک است٬ خود را تمیز می‌کند یا در گرد و غبار حمام می‌کند. دقت این دستگاه بیش از ۸۵درصد است.

دانشمندان با استفاده از الگوریتم‌هایی که داده‌ها را جمع آوری و پردازش می‌کنند توانسته‌اند این دستگاه را طراحی کنند. این الگوریتم حتی زمانی که مرغ در شرایط غیر عادی مانند حضور حشرات خونخوار قرار دارد هشدار می‌دهد.

ایمی موریلو٬ یکی از محققان این پروژه می‌گوید: « مطالعه رفتارهای مرغ نظر ما را به خود جلب کرده بود. اما اگر می‌خواستیم به روش سنتی این تحقیق را انجام دهیم باید ساعت‌ها رفتار آنها را از نزدیک مشاهده و یا از ویدیوهای ضبط شده استفاده می‌کردیم. با این تکنیک رفتار تعداد محدودتری از مرغ‌ها را در مدت زمان کمتری می‌توان کنترل کرد».

موریلو اضافه می‌کند: «ما در این تحقیق از حس‌گرهای مجهز به شتاب‌سنج سه محوری استفاده می‌کنیم تا حرکات مرغ را ثبت کنیم. این حسگرها را به مرغ وصل می‌کنیم و می‌توانیم داده‌های اطلاعاتی را در مدت زمان طولانی‌تری جمع‌آوری کنیم. هر یک شارژ باتری را می‌توان به مدت دو هفته به صورت متداوم استفاده کرد».

علیرضا عبدلی٬ یکی دیگر از محققان این پروژه اشاره می‌کند که این حسگرها قرار نیست به تمام مرغ‌ها متصل شوند. با اینکه ممکن است اطلاعات مفیدی بدهند اما بسیار ناکارآمد خواهند بود. ایده اصلی این است که از آنها می توان به عنوان ابزاری برای جمع‌آوری اطلاعات درباره سلامتی مرغ استفاده کرد و آنها را به تمام مرغ‌ها تعمیم داد.

موریلو می‌گوید: «ما می‌خواهیم بدانیم چگونه هجوم حشرات خونخوار-کرم یا شپش- روی رفتار مرغ‌ها تاثیر می‌گذارند. پس قدم بعدی استفاده از این حسگرها روی پرندگان برای تشخیص تفاوت رفتار هنگام هجوم حشرات و شرایط عادی است. اگر تفاوت زیادی مشاهده شود٬ دامداران می‌توانند با استفاده از این اطلاعات میزان نفوذ حشرات را در دام خود تخمین بزنند. این موضوع به شناسایی حضور حشراتی مانند کرم و شپش یا کنترل آنها در مرغداری‌ها کمک می‌کند. 

به گفته موریلو٬ با تجاری شدن این تکنولوژی کشاورزان می‌توانند سلامت دام خود را تخمین بزنند. استفاده از این تکنولوژی به صرفه‌جویی در وقت تاثیرگذار است چون در حال حاضر کشاورزان باید به صورت دستی مرغ‌ها را دانه دانه بررسی کنند. با این حال این پروژه همچنان راه درازی در پیش دارد.

موریلو می‌گوید: «مرحله بعدی ارزیابی تفاوت‌های رفتاری مرغ بوسیله حسگرها روی پرندگان سالم در برابر بیمار است».

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید