Iranian Agriculture News Agency

گزارش سازمان فائو درباره وضعیت مواد غذایی در جهان:

تغییرات شاخص قیمت مواد غذایی در اکتبر 2018

شرایط نامساعد آب و هوایی٬ صادرات بالا و کاهش تقاضای جهانی از عوامل تاثیرگزار در این تغییرات به…

شاخص قیمت مواد غذایی فائو در ماه اکتبر 2018 ،بطور متوسط 163.5 واحد بوده که نسبت به ماه سپتامبر 1.4 واحد (0.9 درصد) و نسبت به ماه مشابه سال قبل حدود 13 واحد (7.4 درصد) کاهش داشته است. کاهش قیمت لبنیات، گوشت و روغن دلیل کاهش شاخص در ماه اکتبر بود که میزان این کاهش بیشتر از حدی بود که افزایش قیمت شکر و غلات آن را جبران کند.

تغییرات شاخص قیمت مواد غذایی در اکتبر 2018

به گزارش ایانا به نقل از مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب٬ در ماه اکتبر 2018 شاخص قیمت مواد غذایی فائو به پایین‌ترین سطح خود از ماه می سال گذشته تا کنون رسیده است. شاخص قیمت غلات فائو با متوسط 166.3 واحد در ماه اکتبر از ماه قبل 2.2 واحد 1.3 درصد بیشتر بود که نشان‌دهنده افزایش سال به سال 13.6 واحد (8.9 درصد) است.

در میان غلات، ذرت امریکا به علت صادرات بالا بیشترین افزایش را داشته و متوسط قیمت گندم نیز افزایش داشته که ناشی از کاهش چشم‌انداز تولید آن در استرالیا است. در مقابل، قیمت برنج در نتیجه برداشت محصول، رقابت بین صادرکنندگان و نوسانات ارزی برای شاخص ارقام ژاپونیکا و معطر کاهش پیدا کرده است. 

شاخص قیمت روغن‌های گیاهی فائو در ماه اکتبر 2018 بطور متوسط 132.9  واحد بود که در مقایسه ماه به ماه 2 واحد (1.5درصد) کاهش پیدا کرده است. کاهش این شاخص برای نهمین ماه متوالی ادامه یافته و به پایین‌ترین سطح خود از ماه آوریل 2009 تا کنون رسیده است. علت اصلی کاهش اخیر مربوط به قیمت پایین روغن پالم است که نشان‌دهنده بالا بودن میزان ذخیره آن در کشورهای عمده صادرکننده و کاهش تقاضای جهانی است.

در مقابل، قیمت جهانی سویا افزایش جزئی داشته که علت آن افزایش تقاضا از طرف تولیدکنندگان بیودیزل است. علت افزایش قیمت روغن کلزا نیز کاهش عرضه آن در اتحادیه اروپا بوده است. قیمت جهانی روغن آفتابگردان نسبت به ماه سپتامبر تقریبا بدون تغییر مانده است. 

شاخص قیمت محصولات لبنی فائو با متوسط 181.8 واحد در ماه اکتبر نسبت به ماه قبل 9.2 واحد (4.8درصد) کاهش داشته و بدین ترتیب روند کاهشی آن برای پنجمین ماه متوالی ادامه یافته است. شاخص قیمت انواع لبنیات در این ماه کاهش پیدا کرده به گونه‌ای که شاخص کل از ماه مشابه سال قبل 15.3درصد و از بالاترین سطح خود که مربوط به فوریه 2014 می شود 34 درصد کمتر شده است.

علت کاهش اخیر این شاخص افزایش عرضه صادراتی همه انواع محصولات لبنی بویژه از طرف نیوزیلند است.

شاخص قیمت گوشت فائو در ماه اکتبر 2018 بطور متوسط 161.6 واحد بوده که نسبت به ماه قبل 3.3 واحد (0.2درصد) و نسبت به ماه مشابه سال قبل 11 واحد کاهش داشته است. در ماه اکتبر شاخص انواع گوشت کاهش داشته و بیشترین میزان کاهش مربوط به گوشت گوسفند می‌شود. بعد از 4 ماه افزایش متوالی به علت رسیدن فصل عرضه آن در اقیانوسیه شاخص گوشت کاهش پیدا کرده است.

محدودیت وارداتی ناشی از موارد جدید تب خوکی در افریقا و فراوانی عرضه از کشورهای عمده صادرکننده آن از دلایل اصلی کاهش قیمت جهانی خوک به شمار می‌رود. قیمت جهانی گوشت گاو به علت فراوانی عرضه صادراتی برای سومین ماه متوالی کاهش داشته است.

شاخص قیمت شکر فائو با متوسط 175.4 واحد از ماه قبل 14 واحد (8.7درصد) برای دومین ماه متوالی افزایش یافته است. علت افزایش سریع شاخص شکر ناشی از چشم‌انداز منفی تولید آن در کشورهای اصلی تولید کننده بویژه هند و اندونزی است که عمدتا مربوط شرایط نامساعد آب و هوایی می‌شود. 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید