Iranian Agriculture News Agency

هشدار فائو برای تغییر الگوی مصرف:

کشاورزی در آپارتمان٬ راه‌حل مبارزه با بحران‌های اقلیمی

استفاده از شیوه‌های ناکارآمد یعنی میزان بالایی از محصولات تولید شده دور ریخته می‌شوند

ایانا: این روزها حفاظت از محیط زیست به ترند داغی تبدیل شده است. وارد هر فروشگاهی که می‌شوید افراد بسیاری را می‌بینید که به جای کیسه‌های پلاستیکی٬ از ساک‌های پارچه‌ای استفاده می‌کنند. گرایش مصرف‌کنندگان به محصولات سازگار با محیط زیست بیشتر شده و قفسه‌های فروشگاه‌ها از ساقه‌های بامبو پر شده‌اند. همانطور که مصرف‌کنندگان سعی می‌کنند تا نشر گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند٬ باغبانی شهری و استفاده از کمپوست‌ها رایج‌تر شده است.

کشاورزی در آپارتمان٬ راه‌حل مبارزه با بحران‌های اقلیمی

به گزارش وب‌سایت mashable ٬ همین اقدامات کوچک موجب تشویق قدم‌های اولیه برای کاهش تغییرات اقلیمی می‌شوند اما همچنان برای حذف سهم کشاورزی در آن کافی نیستند. طبق هشدارهای مجمع بین‌المللی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل یا IPCC٬ اگر الگوهای مصرفی مدرن به زودی تغییر نکنند بحران‌های اقلیمی بیشتر خواهند شد.  

شواهد و مدارک نشان می‌دهند که اگر در شیوه تولید مواد غذایی در محیط‌های شهری تجدید نظر کنیم می‌توانیم در کاهش نشر کربن موثر باشیم. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۶۰درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی کنند. کشاورزی شهری می‌تواند تکه‌ای از پازل منابع شهری باشد. در این روش٬ محصولات غذایی در محیط‌های کوچکتر شهرها مانند پشت‌بام٬ بالکن یا حتی دیوار خانه‌ها پرورش می‌یابند.

معمای کشاورزان

https_%2F%2Fblueprint-api-production.s3.amazonaws.com%2Fuploads%2Fcard%2Fimage%2F869795%2Fca9f9cdb-c4e2-4ee7-bf4d-6c2761f95b8d

اخیرا گزارشی درباره سیستم‌های جهانی مواد غذایی و تغییرات اقلیمی منتشر شده که رابطه مستقیم این دو با یکدیگر را ثابت می‌کند؛ شیوه‌های کشاورزی منجر به افزایش نشر کربن می‌شود. در عین حال تغییرات اقلیمی که بخشی از آن به دلیل نشر کربن است٬ محافظت از سیستم‌های تولید مواد غذایی را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

باید در نظر داشته باشیم که جمعیت دنیا با سرعت بی‌سابقه‌ای رو به افزایش است. روزانه ۲۰۰هزار نفر به اکوسیستمی که هم‌اکنون تحت فشار است اضافه می‌شود. اگر نرخ رشد جمعیت همانگونه که انتظار می‌رود ادامه پیدا کند و تا سال ۲۰۵۰ تغییری در الگوهای مصرف ایجاد نشود٬ برای اینکه بتوانیم پاسخگوی نیاز این جمعیت باشیم٬ نزدیک به سه کره زمین دیگر نیاز داریم. کشاورزان هم باید تولید مواد غذایی را ۷۰درصد افزایش دهند.

با اینکه رشد جمعیت دنیا به مشکلی جهانی تبدیل شده اما می‌دانیم که غذای کافی برای همه وجود دارد. استفاده از شیوه‌های ناکارآمد یعنی میزان بالایی از محصولات تولید شده دور ریخته می‌شوند. سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد یا فائو تخمین می‌زند که نزدیک به یک‌سوم مواد غذایی در دنیا –معادل سالانه یک میلیارد وسیصد میلیون تن- دور ریخته می‌شوند.

کشاورزی شهری راه‌حل ساده‌ای برای جلوگیری از هدر رفتن مواد غذایی است. در این شیوه مواد غذایی به صورت پایدارتر و نزدیک به جایی که باید مصرف شود پرورش داده می‌شوند. طرح‌های جدید شامل ایجاد باغچه‌های شهری در محله‌های فقیرنشین است. مثلا در واشنگتن دی‌سی٬ پایتخت آمریکا٬ برنامه «سبزی‌های شهری دی‌سی» اجرا می‌شود. در مکزیکو سیتی٬ انجمن ویاورد درخت‌های بزرگ و تنومندی را به منظور بهبود کیفیت هوای شهر کاشته است. کامپوست‌ها باعث شده تا ساکنان مناطق شهری نسبت با اینکه چگونه غذای اضافی را دور بریزند تجدید نظر کنند. در میان کمپوست‌های خانگی٬ کرم Vermicondo که برای آپارتمان‌های مدرن طراحی شده محبوبیت بیشتری دارد. بسیاری از تولید‌کنندگان کمپوست‌ها از مخلوط کمپوست خود برای تولید کود برای باغچه‌های داخل بالکن یا محیط‌های کوچک دیگر استفاده می‌کنند. مزیت این اقدامات برای محیط زیست بسیار است و در عین حال شهرها فضای سبز بیشتری پیدا می‌کنند.  

نقش حیاتی استارت‌آپ‌ها

در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های اجتماعی متعدد و مفیدی برای جلوگیری از هدر رفتن مواد غذایی در قسمت‌های مختلف زنجیره تولید انجام شده است. این شرکت‌ها متمم طبیعی برای کشاورزی شهری به شمار می‌روند.

تریستان استوارت٬ بنیانگذار شرکت فیدبک٬ بعد از مشاهده هدر رفتن مواد غذایی بوسیله بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی٬‌ رستوران و مغازه‌ها تصمیم گرفت شرکت خودش را تاسیس کند. استوارت به خصوص از مشاهده دور ریخته شدن محصولاتی که از لحاظ ظاهری خوب نبودند بیشتر عصبانی شد.

شرکت استوارت به منظور افزایش آگاهی نسبت به هدر رفتن مواد غذایی برنامه‌هایی را در زمین‌های زراعی برپا می‌کند. این گروه همچنین تلاش می‌کند تا بتوانند تغییری در قوانین موجود ایجاد کند. آنها همچنین برای برگزاری کمپین‌های مختلف از مواد غذایی دور ریخته شده استفاده می‌‌کند و پروژه‌هایی به منظور برگزاری برنامه‌های عمومی که در آن غذاهای دور ریخته شده استفاده می‌شود و پروژه های تحقیقاتی و آزمایشی به منظور آزمایش بهبود سیستم غذایی انجام می‌دهد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید