Iranian Agriculture News Agency

چین و پاکستان توافق‌نامه‌های جدیدی را به منظور توسعه کشاورزی امضا کردند:

افزایش ردپای چین در صنعت کشاورزی پاکستان

ایانا: کشاورزی پاکستان به زودی شاهد افزایش رد پای شرکت‌های چینی خواهد بود. اما اینکه این شرکت‌های چینی چگونه و با چه هزینه‌ای بتوانند پیشرفت کشاورزی در این کشور را سرعت ببخشند همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

افزایش ردپای چین در صنعت کشاورزی پاکستان

به گزارش داون٬ همزمان با سفر عمران خان٬ نخست‌وزیر پاکستان٬ به چین٬ اسلام‌آباد و پکن چندین قرارداد را در زمینه کشاورزی امضا کردند. این دو کشور قرار است در زمینه توسعه بذر٬ دام٬ شیلات و جنگل‌داری همکاری کنند.

مسئولان می‌گویند امضای توافق دو جانبه در سفر عمران خان در واقع پایه‌گذاری جذب سرمایه‌گذاری چینی و حمایت فنی چینی‌ها در تمام زیربخش‌های کشاورزی است.

یکی از مسئولان عالی‌رتبه وزرات تحقیقات و امنیت غذایی ملی می‌گوید: «لیست بلند بالایی از سرمایه‌گذاری و همکاری فنی چین در بخش‌های مختلف وجود دارد؛ از تقویت بذر گرفته تا افزایش بهره‌وری٬ مدرنیزاسیون تجهیزات دام و شیلات و توسعه پوشش جنگلی». او همچنین اضافه می‌کند: «از زمان امضای توافق دو جانبه «دالان اقتصادی پاکستان و چین یا CPEC» در سال 2015 برخی از این همکاری‌ها وجود داشته است».

 CPEC مجموعه‌ای از پروژه‌های زیرساختی با هدف دسترسی به منابع انرژی ذخیره‌ای و بازارهای منطقه‌ای است.

برخی از پروژه‌ها مانند مسیر جاده‌آی از مزرعه تا بازار که با ذخیره٬ بسته‌بندی و واحد‌های پروسسینگ همراه است بخشی از برنامه توسعه زیربنا در CPEC است که انتظار می‌رود بودجه طولانی مدت آن تامین شود.  

با این حال مسئولان درباره مشکل بزرگ تصاحب زمین در پاکستان بوسیله شرکت‌های دولتی یا خصوصی چینی به منظور همکاری بیشتر در کشاورزی صحبتی نکرده‌اند. این یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های برنامه طولانی مدت CPEC است.

شرکت‌های چینی هم‌اکنون به توسعه برنج هیبریدی و بذر گندم در پاکستان مشغولند. مثلا  بخش کشاورزی شرکت  Sinochem Group در حال اجرای پروژه‌هایی در ۲۰۰ ناحیه از پاکستان شامل زمین‌های آزمایشی و مزارع محلی می‌باشد.

برنج هیبریدی که شرکت تحقیق و صادرات برنج پاکستان با همکاری شرکت Yuan Longping High-Tech Agriculture Co کاشته و پرورش می‌یابد هم‌اکنون به فیلیپین صادر می‌شود.

در اواسط سال 2017 وقتی که چینی‌ها شرکت سوسیسی سینجنتا را در دست گرفتند٬ سهم حضور سینجنتا پاکستان در بازار در زمینه صنعت تولید بذر به شدت افزایش پیدا کرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید