Iranian Agriculture News Agency

استفاده از هوش مصنوعی در برداشت توت‌فرنگی

کشاورزان می‌توانند توت‌فرنگی‌ها را هنگام برداشت دسته‌بندی کنند

ایانا: آگروبات٬ ربات هوشمند و خودکار برداشت محصول است که به منظور ایجاد تحول بزرگ در صنعت کشاورزی ساخته شده. کشاورزان برجسته دنیا با استفاده از هوش مصنوعی بکار رفته در آگروبات‌ها قرار است گونه‌های مختلف توت را برداشت کنند.

استفاده از هوش مصنوعی در برداشت توت‌فرنگی

به گزارش فوربز٬ آگروبات با بکارگیری از یادگیری عمیق یا Deep Learning (که بر مبنای مجموعه‌ای از الگوریتم‌هاست و در آن ماشین درک عمیق‌تری از داده‌ها پیدا می‌کند) زمان برداشت میوه کاملا رسیده را تشخیص می‌دهد. آگروبات برای برداشت محصولات می‌تواند از ۲۴ بازوی رباتیک استفاده کند و بر اساس استاندارد تعیین شده از سوی کشاورز میوه را از ریشه جدا می‌کند. آگروبات‌ها به منظور تشخیص زمان برداشت از اسکنرهای حس‌گر سه‌بعدی با حس‌گرهای رنگی  یکپارچه کوتاه‌برد و مادون‌قرمز جزییات میوه را بررسی می‌کند و زمان برداشت را تشخیص می‌دهد.

شرکت تولیدکننده آگروبات‌ها٬ NVIDIA Jetson٬ برای برداشت توت‌فرنگی‌ها دسته‌بندی‌های مختلفی تعریف کرده است. این روش وابسته به شبکه عصبی پیچشی است تا هر پیکسلی که از عکس‌ها دریافت می‌کند بررسی کند که آیا به دسته «توت‌فرنگی» تعلق دارد یا نه. اگر توت‌فرنگی‌ها در عکس‌ها مشابه یکدیگر باشند٬ پس یعنی این نوع دسته‌بندی برای شناسایی توت‌فرنگی مورد نظر کافی نخواهد بود. آگروبات این سیستم دسته‌بندی را به گونه‌ای گسترش داده که در آن هر توت‌فرنگی منحصر به فرد است و به آن دسته‌بندی موردی می‌گویند.

هنگام برداشت شبکه عصبی پیچشی مسئولیت تشخیص شی‌ء را بر عهده دارد تا آن را در محفظه مخصوص به خود قرار دهد. این سیستم از محفظه‌های مخصوصی برای دسته‌بندی موردی استفاده می‌کند. وقتی که محفظه‌ها با یکدیگر هم‌پوشانی داشته باشند می‌توان تمام پیکسل‌ها را بررسی کرد تا بتوان تفاوت آنها از یکدیگر را تشخیص داد. در نتیجه این سیستم می‌تواند با دقت بیشتری هر کدام از توت‌فرنگی‌ها را برای برداشت ارزیابی کند. به همین ترتیب هزینه‌ها کاهش می‌یابد و میوه کمتری از بین می‌رود.

کشاورزی همواره با بکارگیری از هوش مصنوعی و دیجیتالی شدن روندهای مختلف می‌تواند برای جامعه٬ کاهش هزینه‌ها و کمک به کشاورزان برای برداشت زحمات به ثمر رسیده خود مفید باشد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید