Iranian Agriculture News Agency

کاهش تولیدات کشاورزی در ارمنستان

وقوع گرمای بیش از حد و عدم دسترسی به تجهیزات منجر به کاهش تولیدات کشاورزی به ارزش ۴۱ میلیون دلار…

بی‌ثباتی سیاسی و سیاست‌های تهاجمی در ارمنستان باعث شده تا وقوع بحران‌ در تمام بخش‌های اقتصادی دور از انتظار نباشد. اما بحران‌های بخش کشاورزی برای دولتردان و جامعه ارمنستان هشداردهنده است.

کاهش تولیدات کشاورزی در ارمنستان

به گزارش ایانا٬ کشاورزی ۲۰درصد تولید سرانه داخلی ارمنستان را تشکیل می‌دهد که نزدیک به ۴۰درصد از کل نیروی کار این کشور در این بخش مشغول به کارند. به طور میانگین ۹۷.۵درصد از محصولات کشاورزی بوسیله بخش خصوصی تولید می‌شود. اما با این حال امید به توسعه کشاورزی در ارمنستان روز به روز کاهش می‌یابد.

در آگوست سال ۲۰۱۸ تولید محصولات کشاورزی نزدیک به ۱۷درصد معادل ۴۱ میلیون دلار نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است. متخصصان عقاید مختلفی بر سر علت این سقوط فاجعه‌آمیز دارند. وارازدات کاراپتیان٬ مشاور نخست وزیر٬ در توضیج اولیه خود می‌گوید که سقوط حجم تولیدات کشاورزی به دلیل صادرات دوباره و غیرقانونی گوجه‌فرنگی ترکیه‌ای از ارمنستان به روسیه بوده است. امااو بعدها اعلام می‌کند به دلیل کاهش سطح زیر کشت نسبت به گذشته این اتفاق افتاده است.  

آوتیک چالابیان٬ صاحب شرکت آرم‌بری٬ می‌گوید تنها یک دلیل این کاهش تولید را توجیح می‌کند: در گرمای شدید تابستان دولت انتقال آب از شهر سوان را ممنوع می‌کند که در نهایت منجر به از دست رفتن بسیاری از محصولات کشاورزی می‌شود.

کمبود آب کافی در گرم‌ترین شرایط آب و هوایی خسارات بسیاری به کشاورزی وارد کرده است. طبیعی است وقتی جمعیت روستاها تحت فشار وام‌های سنگینی قرار دارند از عملکرد پاشینیان٬ نخست‌وزیر ارمنستان٬ که مخالف انتقال آب بیشتر از سوان است ناراضی باشند. به نظر می‌رسد دولت فعلی نمی‌داند چگونه باید این مشکل را حل کند که تاکنون هیچ اقدامی برای آن صورت نگرفته است.

ارمنستان امروزی کشوری است که هیچ‌گونه تجهیزات کشاورزی ندارد. میزان استفاده از نیروی انسانی در زمین‌های کشاورزی همانند قرن نوزدهم است. وقوع گرمای بیش از حد باعث کاهش بسیار منابع آبی این کشور شده است. اما وزارت کشاورزی ارمنستان به جای کمک به کشاورزان برای عبور از بحران تاکنون سکوت کرده است.

اما مشکلات به همین جا ختم نمی‌شود. از بزرگترین مشکلات ارمنستان می‌توان به از بین رفتن تجهیزات و تراکتورها٬‌ کمبود نیروی کارآمد و عدم دسترسی به وام برای روستانشینان اشاره کرد. چگونه می‌توان کشاورزی را در کشوری که جدیدترین کمباین آن در سال ۱۹۴۱ تولید شده توسعه داد؟

در اواخر دهه ۸۰ با اخراج صدها هزار کشاورز آذربایجانی از ارمنستان٬ کشاورزی این کشور به سمت نابودی پیش رفت. در واقع زمین‌ها بدون صاحبان اصلی خود باقی ماندند. کشاورزی همواره یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد ارمنستان به شمار می‌رود. ارمنستان بعد از فروپاشی شوروی یکی از اولین کشورهایی بود که مالکیت زمین‌ها را خصوصی کرد. اما بخش کشاورزی این کشور همچنان از زحمات همان دوره سود می‌برد و احیای دوباره آن به نظر نمی‌رسد به همین زودی‌ها اتفاق بیافتد.  

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید