Iranian Agriculture News Agency

همکاری دانشمندان کشاورزی با شرکت‌های صنایع غذایی:

تولید شیر و بادام زمینی بدون آلرژی در استرالیا

مصرف شیر و بادام زمینی عامل شوک آنافیلاکسی در بسیاری از کودکان زیر ۱۲ سال است

شرکت‌های بزرگ صنایع غذایی در استرالیا قرار است با همکاری دانشمندان کشاورزی برای افراد مبتلا به آلرژی مواد غذایی و نوشیدنی‌های بیشتری را تولید کنند. آنها بیشتر روی کالاهای ویژه از جمله بادام‌زمینی بدون آلرژی و شیر بدون لاکتوز متمرکز خواهند بود.

تولید شیر و بادام زمینی بدون آلرژی در استرالیا

به گزارش ایانا به نقل از ای‌بی‌سی نیوز٬ ریچارد لوح٬ جانشین رییس سازمان استراتژی ملی آلرژی و ایمونولوژی بالینی٬ می‌گوید میزان افرادی که به حساسیت غذایی مبتلا می‌شوند همواره رو به افزایش است. او می‌گوید: «تئوری‌های مختلفی وجود دارد که این موضوع را توجیه می‌کند. مثلا اینکه ما در اطلاع‌رسانی مواد غذایی آلرژی‌زا مانند بادام زمینی٬ تخم مرغ و شیر تاخیر داشته‌ایم. تئوری‌های دیگری هم وجود دارند مانند اینکه ما زیادی تمیز هستیم. اما وقتی دکتری مثل من درباره تئوری‌های مختلفی صحبت می‌کند بدان معنی است که هنوز از دلیل آن مطمئن نیستیم».

نقشه‌برداری ژنوم برای آلرژی بادام زمینی

نزدیک به 250هزار بزرگسال در معرض خطر شوک آنافیلاکسی قرار دارند و از هر ۱۰ نفر کودک زیر ۱۲ ماه به حساسیت غذایی مبتلا هستند.

رایج‌ترین آلرژن‌ها تخم مرغ٬ شیر گاو٬ بادام زمینی٬ گندم٬ ماهی٬ سویا و کنجد هستند. بادام زمینی بیشترین عامل شوک آنافیلاکسی در کودکان است و به همین دلیل سرو بادام زمینی در بسیاری از مدارس استرالیا ممنوع است.

دانشمندان دانشگاه استرالیایی غربیUWA  با نقشه‌برداری ژنوم از بذر بادام زمینی نژادی را توسعه می‌دهند که امیدوارند آلرژی‌زا نباشد.

راجیو وارشنی یکی از استادان این دانشگاه ژنوم ۹ بذر شامل نخود سفید٬ نخود رنگی٬ ارزن مرواریدی و بادام زمینی را نقشه‌برداری کرده است.

به گفته وارشنی نقشه‌برداری ژنوم بادام زمینی که از خانواده حبوبات است پرورش بذر بدون آلرژن را امکان‌پذیر می‌کند. او می‌گوید: «ما ژن‌های آلرژن را شناسایی کرده‌ایم». این پروژه توجه شرکت جهانی شکلات‌سازی مارس را هم به خود جلب کرده است.

اما ریچارد لوح نسبت به این ایده مشکوک است. او می‌گوید: «سال‌هاست که مردم درباره این موضوع صحبت می‌کنند. توسعه بادام زمینی بدون آلرژی توجه بسیاری را به خود جلب کرده است».

به گفته لوح 13 پروتئین موجود در بادام زمینی باعث وقوع شوک آنافیلاکسی می‌شوند و بدون حذف تمام آنها٬ هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌تواند امنیت محصولات خود را تضمین کند. او می‌گوید: «مشکل دیگر این است که اطمینان حاصل کنیم بذری که پرورش می‌دهید بوسیله بذر مزارع همسایه که بادام زمینی اصلاح شده ندارند آلوده نشده باشد. قبل از اینکه این ایده عملی شود باید از هر لحاظ آن را بررسی کرد».

افراد مبتلا به بیماری سلیاک

تعداد افرادی که در دنیا به بیماری سلیاک مبتلا می‌شوند به طور ثابت رو به افزایش است و به همین دلیل تقاضا برای محصولات بدون گلوتن هم افزایش پیدا کرده است.

افراد مبتلا به سلیاک از نوعی اختلال سیستم ایمنی رنج می‌برند که در آن پروتئینی به نام گلوتن که در گندم٬ جو و چاودار وجود دارد باعث تخریب روده کوچک می‌شود.

بر اساس داده‌های شرکت مشاوره‌ای بدون گلوتن٬ بازار احتمالی برای محصولات بدون گلوتن در بخش سلامت مواد غذایی به بیش از 40 میلیون نفر می‌رسد.

شیر برای افراد حساس به لاکتوز

10422598-3x2-large

لبنیات بدون لاکتوز ۳ درصد بازار لبنیات استرالیا را تشکیل می‌دهد. تحلیل‌ها نشان می‌دهند که این بازار در پنج سال گذشته ۸۱درصد توسعه یافته است. افرادی که به لاکتوز حساس هستند آنزیم لاکتاز کافی در بدنشان برای تجزیه لاکتوزی که به صورت طبیعی در لبنیات وجود دارد تولید نمی‌شود.

سخنگوی شرکت لیدلز می‌گوید که آنها همچنان لبنیات تولید می‌کنند؛ فقط بدون لاکتوز: «ما آنزیم لاکتاز را برای تجزیه لاکتوز به دو شکر ساده اضافه می‌کنیم: گلوکز و گالاکتوز». سپس بدن می‌تواند بدون نفخ و ناراحتی این شکرهای ساده را هضم کند.

کارشناسان صنعت لبنیات در استرالیا معتقدند که تولید محصولات لبنی بدون لاکتوز مزیت ارزشمندی برای رقابت بیشتر در بازار و در نهایت افزایش سود شرکت‌های تولید‌کننده می‌شود.

      

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید