Iranian Agriculture News Agency

نوآوری یک شرکت آمریکایی برای حل چالش‌های صنعت کشاورزی:

تاسیس اولین مزرعه رباتیک در آمریکا

در این مزرعه از نرم‌افزارهای هوش مصنوعی٬ بازوی رباتیک و حس‌گرها استفاده می‌شود

هفته گذشته اولین مزرعه خودگردان مجهز به ربات‌های کشاورز در آمریکا افتتاح شد. مسئولان امیدوارند با بکارگیری از هوش مصنوعی بتوانند مشکلات صنعت کشاورزی شامل کمبود نیروی کار و افزایش فشارها برای تولید بیشتر محصولات غذایی را برطرف کنند.

تاسیس اولین مزرعه رباتیک در آمریکا

به گزارش ایانا به نقل از گاردین٬ هدف شرکت آیرون آکس واقع در کالیفرنیا از احداث این مزرعه پیدا کردن روشی برای مبارزه با بزرگترین چالش‌های کشاورزی است. این شرکت ادعا می‌کند که با استفاده از قدرت نرم‌افزار هوش مصنوعی و روش بدون خاک هیدروپونیک در تمام طول سال می‌تواند «۳۰ برابر محصولات بیشتری نسبت به مزارع سنتی تولید کند».

چالش‌های صنعت کشاورزی نظر سرمایه‌گذارانی را به خود جلب کرده که سال گذشته بیش از 10 میلیارد دلار برای احداث مزارع خودکار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این میزان نسبت به سال 2016 29٬درصد افزایش داشته است.

5350

 

در فضایی به مساحت ۲۰۰ متر مربع٬ گیاهان  و سبزیجات در گلدان‌های ۱ در ۲ متری سفید با وزن حدود 362 کیلوگرم رشد می‌کنند که به آنها نمونه پرورشی می‌گویند.

ماشین‌های خودکار مجهز به حس‌گرها وظیفه جابه‌جایی٬ بلند کردن اجسام سنگین و کشاورزی را برعهده دارند. براندون الکساندر٬ یکی از بنیانگذاران شرکت آیرون آکس «آنگس» را یکی از ماشین‌های «بسیار هوشمند» و دارای عملکردی مانند خودروهای بدون راننده توصیف می‌کند. وزن این ماشین 453 کیلوگرم است. این ماشین در مزرعه چرخ می‌زند٬ با استفاده از حس‌گرهایش اجسام را تشخیص می‌دهد٬ بلند می‌کند و نمونه‌های پرورشی را به محوطه دیگری انتقال می‌دهد.

بازوی رباتیک خودگردان محکم به گلدان می‌چسبد و محصول را برداشت می‌کند. این کار آسیب کمتری به گیاه می‌رساند که به گفته الکساندر رسیدن به این هدف کار بسیار سختی بوده است. آنها برای این منظور روشی پیدا کرده‌اند که ماشین بتواند گیاه را شناسایی کند و در مقیاس کمتر از میلی‌متر آن را آنالیز کند. به گفته این شرکت بازوی رباتیک دارای چهار حس‌گر لیدار است و بوسیله دو دوربین و دید سه‌بعدی که دارد می‌تواند بیماری‌ها٬ آفت‌کش‌ها و دیگر موارد غیرعادی را تشخیص دهد.

اکساندر می‌گوید سال‌ها طول کشید تا تیم آیرون آکس توانستند به این میزان دقت و ثبات دست پیدا کنند. ربات‌ها داده‌های اطلاعاتی را به نرم‌افزار هوش مصنوعی موسوم به «مغز» می‌دهند. مغز هم ربات‌ها را هدایت می‌کند و  به آنها فرمان می‌دهد چه‌زمانی عمل کنند. الکساندرمی‌گوید: «تمام ربات‌ها وظایف خود را می‌دانند اما زمان انجام آنها را تشخیص نمی‌دهند».

گروهی از دانشمندان و متخصصان گیاه‌شناسی بر مغز نظارت دارند و داده‌های بدست آمده از حس‌گرهای اطراف مزرعه و ربات‌ها را تحلیل می‌کنند. برای کاشت بذر و پروسه بعد از برداشت مانند جمع‌آوری برگ‌های اضافی و بسته‌بندی هم از نیروی انسانی استفاده می‌شود.

بر اساس گفته های دیوید اسلاتر٬ استاد دانشگاه یو‌سی دیویس در بخش مهندسی کشاورزی و بیولوژی٬ ثبات یکی از موارد بسیار مهم برای استفاده از  تکنولوژی‌های جدید است.

کسانی که از این تکنولوژی‌های جدید و اپلیکیشن‌های مجانی مانند مرورگرها استفاده می‌کنند ممکن است اشکالات کوچک آنها را تحمل کنند. اما اسلاتر می‌گوید: «این اشکالات برای محصولات کشاورزی قابل قبول نخواهند بود. چون ممکن است باعث نابودی محصولات شود. تجهیزات باید قابل اعتماد باشند». اسلاتر در ادامه اضافه می‌کند که اگر تجهیزات قابل اعتماد باشند استفاده از آنها به سرعت در میان کشاورزان رواج پیدا می کند. او می‌گوید: «آنها امید دارند تکنولوژی پاسخی برای تمام مشکلات آنها داشته باشد.»

اکساندر در پاسخ به این سوال که چرا تا به حال هیچ مزرعه خودگردانی وجود نداشته می‌گوید: «چون کار بسیار سختی است». الکساندر برای احداث این مزرعه یک دلیل شخصی هم دارد و می‌گوید: «پدربزرگم همیشه شکایت می‌کرد که به کمک بیشتری نیاز دارد.» این موضوع باعث شد تا الکساندر و همکارش٬ جان بینی به سفرهای جاده‌ای بروند تا از نزدیک با کشاورزان درباره چالش‌های موجود صحبت کنند.

آنها متوجه شدند سه مشکل میان تمام کشاروزان مشترک است: کمبود نیروی کار٬ تغییرات آب و هوایی و طی کردن مسافت‌های طولانی».

شرکت آیرون آکس قصد دارد تا محصولاتش را به رستوران‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی در منطقه Bay Area بفروشد و تا سال دیگر مزارع بیشتری در مناطق شهری تاسیس کنند تا زمان و هزینه حمل و نقل را کاهش دهد.

با توجه به مشکلات اصلی که پیش‌روی صنعت کشاورزی است٬ الکساندر به ربات‌ها اطمینان دارد. او می‌گوید: «برای حل مشکلات کشاورزی باید قدم بزرگی برداریم نه اینکه فقط میزان بهره‌وری را 5 یا 10درصد بالا ببریم».

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید