Iranian Agriculture News Agency

سلامت خاک تنها راه آینده پایدار است:

تاثیر سلامت خاک در مبارزه با گرسنگی جهانی

کشاورزی ارگانیک یکی از راه‌ها برای تامین سلامت انسان‌ها و تولید مواد غذایی به میزان کافی است

تکنولوژی پیشرفته اطمینان می‌دهد که می‌توان مواد غذایی را با هزینه کمتر و به میزان بیشتر تولید کرد: تراکتورهای مجهز به هوش مصنوعی و محصولات اصلاح‌شده ژنتیکی به تازگی در صدر اخبار بوده‌اند. بسیاری از این نوآوری‌ها نتیجه طبیعی تلاش یک قرن انسان هستند تا به جای تولید محصولات غذایی سالم٬ محصولاتی قابل خوردن و با کیفیت پایین اما با بالاترین سود ممکن تولید کنند.

تاثیر سلامت خاک در مبارزه با گرسنگی جهانی

به گزارش ایانا به نقل از کوارتز٬‌ انسان مدرن با کمال میل این نوآوری‌ها را همانند بسیاری از پیشرفت‌های صنعتی و تکنولوژی تحسین می‌کند. این موضوع گرایش انسان را به کنترل بیشتر و بیشتر طبیعت و سلطه بر آن را نشان می‌دهد.

اما برای تولید مواد غذایی به جای سلطه بر طبیعت باید بیشتر با آن همکاری کرد. برای پیدا کردن پاسخ سوال‌های پیچیده باید به طبیعت نگاه کنیم: چگونه می‌توانیم شکم ۹ میلیارد نفر را تا سال 2050 سیر کنیم؟ چگونه می‌توانیم در کره زمینی که درجه حرارت گرمتری دارد مواد غذایی کشت کنیم؟

جواب آن در محافظت کردن از یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین منابع کره زمین است: خاک.

خاک ترکیب پیچیده و زیبایی از مواد ارگانیک٬ میکروب‌ها٬ قار‌چ‌ها و مواد مغذی است که با حیوانات و گیاهان ارتباط برقرار می‌کند. گیاهان و حیوانات- که همان غذای ما باشند- تنها در حالتی می‌توانند مواد مغذی را تامین کنند که خود بتوانند آن مواد مغذی را از خاک دریافت کنند.

با این که خاک همه جا وجود دارد٬ اما در حقیقت برای تولید مواد غذایی سالم باید از خاک کاملا بخصوصی استفاده شود.

کشاورزی صنعتی شیوه‌ای است که در سیستم تولید مواد غذایی پیشرو است. در این شیوه از خاک مرغوب با این ادعا استفاده می‌شود که هیچ‌وقت از بین نخواهد رفت. امروزه داریم آثار مخرب استفاده از این روش‌ها را مشاهده می‌کنیم. کشاورزی صنعتی یکی از عوامل تاثیرگذار بر تغییرات اقلیمی است. این شیوه تنوع زیستی گیاهان و حیوانات را نابود می‌کند٬ باعث فرسایش و سمی شدن راه‌های آبی می‌شود٬ گرده‌افشان‌ها را از بین می‌برد. این شیوه همچنین باعث نابودی خاک و میکروبیوم انسان می‌شود که به تازگی به آن پی برده‌ایم.

در برابر کشاورزی صنعتی٬ کشاورزی غیرصنعتی و ارگانیک یعنی پرورش مواد غذایی همگام با طبیعت قرار دارد. این فلسفه با خاک شروع می‌شود و تمرکزآن روی مراقبت از آن است. این شیوه نه تنها مواد غذایی سالم٬ مغذی و خوش‌طعمی را تولید می‌کند بلکه سلامت کره زمین را هم تضمین می‌کند. تمام جانوران٬ گیاهان٬‌ حشرات و میکروب‌ها که کره زمین را تشکیل می‌دهند به خاک سالم نیاز دارند- انسان‌ها هم همینطور. این شیوه همان راه‌حلی است که نیاز داریم تا تمام بیماری‌ها و کمبودهای مربوط به سیستم مواد غذایی را برطرف کنیم.

در دنیایی که گوشت در آزمایشگاه تولید شود٬ از هر نوعی خاکی نمی‌توان برای کشت محصولات غذایی استفاده کرد. ما این را با نابود کردن خاک یاد گرفته‌ایم. سیستم‌های فشرده کشاورزی نیاز بسیاری به تمرکز عمیق بر تولید محصولات دارد. اما خاک سالم تنها برای تولید مواد غذایی بکار نمی‌رود. مثلا خاک ظرفیت بالایی برای ذخیره کربن دارد. کشاورزی به جای آنکه به محیط زیست آسیب برساند٬ می‌تواند به مبارزه با آن کمک کند.

خاک سالم مانند اسفنجی است که آب باران را در خود نگه می‌دارد تا از فرسایش خاک و آسیب زدن به راه‌های آبی جلوگیری کند. این موضوع نیاز به آبیاری را محدود می‌کند و تاثیرات خشکسالی را کاهش می‌دهد. تاثیر آن بر سلامتی هم مشاهده خواهد شد: در سیستم‌های کشاورزی که خاک سالم مورد استفاده قرار می‌گیرد نیازی به استفاده از مواد شیمیایی وجود ندارد و از ورود آنها به زنجیره غذایی جلوگیری می‌کند. پزشکان به تازگی روی ارتباط میان خاک سالم و سلامت خاک تحقیق می‌کنند.

به گفته لیبرتی هاید بیلی٬ یکی از گیاه‌شناسان مشهور آمریکایی٬ طبیعت مانند نیروی مقدسی است که ما باید آن را تحسین کنیم نه اینکه از آن سو‌ءاستفاده کنیم. خاک سالم یکی از عوامل اصلی و مهم در سیستم تولید مواد غذایی است. وقتی که به شیوه‌های طبیعت در رشد و ترمیم می‌بینیم باید از آن برای کشاورزی الگوبرداری کنیم تا مسیر آینده پایدار مشخص شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید