Iranian Agriculture News Agency

آیا محصولات ارگانیک واقعا عاری از ترکیبات شیمیایی هستند؟

تحقیقات نشان می‌دهند که در بسیاری از محصولات ارگانیک میزان کمی از ترکیبات شیمایی دیده می‌شود

مزرعه‌داران محصولات ارگانیک تلاش‌های بسیاری انجام می‌دهند تا از آفت‌کش‌های شیمیایی استفاده نکنند. در آمریکا٬ کانادا و بعضی از قسمت‌های اروپا استفاده از بسیاری از ترکیبات شیمیایی در مزارع ارگانیک ممنوع می‌باشد.

آیا محصولات ارگانیک واقعا عاری از ترکیبات شیمیایی هستند؟

به گزارش ایانا به نقل از جی‌ال‌پی٬ فروشندگان محصولات ارگانیک و مخالفان ضد محصولات تراریخته با تاکید بیش از حد روی این تلاش‌ها ادعا می‌کنند که در تولید محصولات ارگانیک از هیچ‌گونه مواد شیمیایی و «مضری» استفاده نمی‌شود.

این موضوع به همراه تلاش‌های وب‌سایت‌های مرجع این ادعاها را برای تولیدکنندگان محصولات ارگانیک به یقین تبدیل کرده است. وبلاگی وابسته به شرکت تولیدی محصولات ارگانیک استونی‌فیلد تاکید می‌کند که «اینطور نیست که در تمام محصولات غذایی از آفت‌کش‌های مقاوم و سمی استفاده شود. کشاورزی ارگانیک بر اساس تعریف آن عاری از این مواد است». انجمن خاک که از محصولات ارگانیک٬‌ آموزش تغذیه مناسب و اجتناب از شیوه‌های کشاورزی مضر حمایت می‌کند در نظرسنجی آخر خود متوجه شده که 95درصد از مصرف‌کنندگان علت خرید محصولات ارگانیک را عدم استفاده از مواد شیمیایی بیان کرده‌اند.

کریستی ویلکاکس٬ دانشمند معروفی است که در مقاله اخیر خود می‌نویسد: «به نظر می‌رسد در کشت و پرورش محصولات ارگانیک از 20 نوع مواد شیمیایی مرسوم استفاده می‌شود که مورد تایید وزرات کشاورزی آمریکا است. اما دولت میزان استفاده از این مواد شیمیایی را کنترل نمی‌کند. اینکه چرا دولت آن را کنترل نمی‌کند سوال خوبی است٬‌ مخصوصا وقتی که به دلیل پایین بودن میزان ضرر آنها کشاورزان ممکن است از میزان بیشتری استفاده کنند».

خطر آفت‌کش‌های ارگانیک

در تمام محصولاتی که روی آنها برچسب «ارگانیک» خورده مقداری از ترکیبات شیمیایی وجود دارد؛ حتی ترکیباتی که استفاده از آنها ممنوع است. تحقیق وزارت کشاورزی آمریکا در سال 2012 نشان می‌دهد بسیاری از مواد شیمیایی از مزارع غیرارگانیک بوسیله باد وارد مزارع ارگانیک شده و درنتیجه محصولات آن تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

سه سال پیش یک تحقیق کانادایی دنیای کشاورزی را دگرگون کرد و نشان داد که دولت از آلوده بودن بیش از نیمی محصولاتی که برچسب «ارگانیک» دارند به ترکیبات شیمیایی اطلاع دارد. اما آنها اصرار دارند که میزان بکار رفته برای سلامت انسان مضر نیستند. با این حال ایده کلی این است که در محصولات ارگانیک از هیچ‌گونه مواد شیمیایی استفاده نشود. این تحقیق نشان می‌دهد که 59درصد گوجه‌فرنگی ارگانیک٬ 77درصد انگور ارگانیک و 67درصد توت‌فرنگی ارگانیک به ترکیبات شیمیایی آلوده هستند. این مشکل در محصولات غذایی وارداتی بیشتر دیده می‌شود. چهار‌پنجم مواد غذایی کانادا وارداتی است.

گزارش وزارت کشاورزی آمریکا نشان می‌دهد که در سال 2013 آمریکا یک میلیارد و سیصد میلیون دلار مواد غذایی به این کشور وارد شده که در صدر آن قهوه ارگانیک قرار دارد. چهار ماده اولیه وارداتی آمریکا شامل موز٬ قهوه٬ روغن زیتون و انبه می‌باشد. پنج کشور اولی که بیشترین صادرات را به آمریکا دارند مکزیک٬ ایتالیا٬ پرو٬ کلمبیا و فرانسه هستند.

60درصد آب سیب پاکتی و نزدیک به نیمی از سیر مصرفی در آمریکا از چین وارد می‌رود؛ این تنها بخشی از 5 میلیارد دلار مواد غذایی وارداتی از چین است. مایلزمک‌اوی٬ رییس برنامه ارگانیک در وزارت کشاورزی آمریکا می‌گوید :«چین یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان محصولات ارگانیک است اما صداقت مواد بکار رفته در تولید آن محصولات همواره زیر سوال بوده است».

در حالی که سازمان غذا و دارو آمریکا در چین دفتر دارد اما بیشتر بازرسی‌ها و تایید کردن ارگانیک بودن محصولات بوسیله شرکت‌های مستقلی انجام می‌شود که ممکن است نتوانند تمام محصولات را کنترل کنند. حتی ممکن است منافع آنها باعث شود تا چشم خود را روی برخی مسائل بپوشانند.

گاهی اوقات شناسایی منبع مواد غذایی وارد شده کار آسانی نیست. پیتر لافر٬ استاد روزنامه‌نگاری و نویسنده کتاب «ارگانیک: تحقیقات یک روزنامه‌نگار برای کشف حقیقت پشت‌پرده برچسب‌های مواد غذایی» است. او سعی می‌کند تا منبع گردوهای ارگانیکی که خریداری کرده را پیدا کند. برچسب گردوها نشان می‌دهد که از قزاقستان وارد شده‌اند اما در حقیقت اینگونه نبوده است. تحقیقات وزرات کشاورزی هم هیچ فعالیتی مبنی بر تولید گردو در این کشور را تایید نکرده است.

به دلیل افزایش واردات مواد غذایی در آمریکا٬ به سختی می‌توان محصولات ارگانیک را عاری از ترکیبات شیمیایی برشمرد و آنها را جایگزین مناسبی برای محصولات غیرارگانیک یا تراریخته دانست.  

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید