Iranian Agriculture News Agency

تحقیقات جدید نشان می‌دهد:

نبود امنیت غذایی منجر به فشارخون در کودکان می‌شود

عدم امنیت غذایی یعنی عدم دسترسی به غذای مغذی

تحلیل‌ جدید داده‌های نظرسنجی سازمان سلامت ملی و سنجش مواد مغذی یا NHANES نشان می‌دهد عدم امنیت غذایی یکی از دلایل اصلی فشارخون بالا در دوران کودکی است. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کودکان و بزرگسالانی که دسترسی کافی به مواد غذایی مغذی ندارند بیشتر از دیگران دچار فشارخون بالا خواهند شد.

نبود امنیت غذایی منجر به فشارخون در کودکان می‌شود

به گزارش ایانا به نقل از ٬Medscape اندرو ساوت٬ پزشک و مدیر کلینیک فشارخون و استاد دانشگاه کارولینای شمالی می‌گوید: «این اولین تحقیقی است که عدم امنیت غذایی را به فشارخون بالا در کودکان و بزرگسالان مرتبط می‌داند. مسئولان باید به مسئله عدم امنیت غذایی در کودکان و بزرگسالان به عنوان زنگ خطر بیماری‌های قلبی نگاه کنند».

ساوت در ششم سپتامبر این تحقیق را در یکی از جلسات علمی فشار‌خون انجمن قلب آمریکا ارائه داد. ساوت و همکارانش تحلیل جامعی از داده‌های بخش‌های مربوط به عدم امنیت غذایی و فشارخون از سال 2007 تا 2014 در 7215 کودک 8 تا 17 ساله انجام داده‌اند.

محققان اطلاعات مورد نیاز خود برای سنجش عدم امنیت غذایی را از وزارت کشاورزی آمریکا جمع‌آوری کرده‌اند. فشارخون این جامعه آماری سه بار اندازه‌گیری و میانگین آن در نظر گرفته شده است. فشار خون بالا در 90درصد کودکان زیر 13 سال  به عنوان فشارخون سیستولیک یا دیاستولیک تعریف شده و برای کودکان ۱۳ سال به بالا میزان فشار خون 120 روی 80 میلی‌متر جیوه یا بالاتر. گزارش‌هایی از ابتلا به فشارخون یا استفاده از قرص‌های فشار خون هم وجود دارد.

بیش از یک‌پنجم کودکان دارای کمبود مواد مغذی و 12.4 درصد آنها دارای فشار خون بالا هستند. ساوت می‌گوید: «در حال حاضر دلیل اصلی ارتباط عدم امنیت غذایی با فشارخون بالا در کودکان یا بزرگسالان را نمی‌دانیم. ممکن است عوامل اجتماعی و بیولوژیکی که شامل مواد مغذی ناکافی (مثلا خوردن نمک زیاد) و استرس مزمن برای عدم دسترسی به مواد غذایی سالم و یا اعتماد به کیفیت آنها تاثیر داشته باشند. در حال حاضر این موضوع را بررسی می‌کنیم تا دلیل اصلی آن را بتوانیم پیدا کنیم».

ساوت می‌گوید در کلینیک و با همکاری دیگران برنامه‌هایی را توسعه می‌دهند تا بتوانند مشکل عدم امنیت غذایی را حل کنند. آن‌ها می‌خواهند بوسیله متخصصین تغذیه و مددکاران اجتماعی به شهروندان کمک کنند تا به اپلیکیشن‌های برنامه کمکی مواد غذایی دسترسی داشته باشند.

کوین فیوری٬ پزشک اطفال و مدیر برنامه جهانی غذای سالم در بیمارستان اطفال مونتیفیوری در نیویورک می گوید که اثبات ارتباط میان عدم امنیت غذایی و فشارخون کودکان مسئله بسیار مهمی است اما عجیب نیست. مخصوصا اگر وقتی تصورمی‌کنید که عدم امنیت غذایی یعنی عدم دسترسی به غذای کافی. بلکه یعنی عدم دسترسی به غذای مغذی».

عدم امنیت غذایی حدودا ۴۰ میلیون آمریکایی که شامل 6 میلیون کودک و بزرگسال می‌شود را تحت تاثیر قرار می‌دهد. فیوری می‌گوید: «مشکل بسیار بزرگی است که فکر نمی‌کنم به اندازه کافی به آن پرداخته باشیم. فیوری معتقد است: «پزشکان باید فراتر از فرآیند کلینیکی عمل کنند. آزمایش فشارخون یک طرف قضیه است. اما آیا کاری برای تامین مواد مغذی کافی و کاهش خطر آن کاری انجام می‌دهیم؟»

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید