Iranian Agriculture News Agency

نتایج تحقیقات دانشمندان کمبریج نشان می‌دهد:

کشاورزی‌بابهره‌وری بالا و آسیب کمتر به محیط زیست

کشاورزی با بهره‌وری بالا آلودگی کمتری تولید می‌کند، خاک کمتری را از بین می‌برد و آب کمتری مصرف می‌ک…

تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که «کشاورزی با بهره‌وری بالا» آسیب کمتری به محیط زیست می‌رساند. اگر شیوه کشاورزی مورد استفاده با محیط زیست سازگار باشد اما زمین زراعی بزرگ باشد، ممکن است به ازای هر واحد محصول نسبت به کشاورزی «با بهره‌وری بالا» که از زمین زراعی با مساحت کمتری استفاده می‌کند، آسیب بیشتری به محیط زیست برساند.

کشاورزی‌بابهره‌وری بالا و آسیب کمتر به محیط زیست

به گزارش ایانا به نقل از فیزو دات اورگ، شواهدی محکمی نشان می‌دهند که بهترین راه برای رفع نیاز روزافزون به مواد غذایی با حفظ تنوع زیستی این است که محصولات غذایی تا جایی که امکان دارد در شرایط پایدار تولید شوند تا زیستگاه طبیعی هم بتواند نفس بکشد.

برای این منظور باید از تکنیک‌های کشاورزی با قدرت بالا استفاده کرد که قبلا تصور می‌شد عامل سطوح مختلفی از آلودگی،‌ کمبود آب و فرسایش خاک هستند. حالا تحقیقی در مجله پایداری طبیعت منتشر شده که نشان می‌دهد این تصور غلط است.

دانشمندان معیارهایی برای اندازه‌گیری «خروجی‌ها- مانند نشر گازهای گلخانه‌ای، آفت‌کش‌ها و مصرف آب» در نظر گرفته‌اند که بوسیله سیستم‌های کشاورزی با بهره‌وری بالا و پایین اندازه‌گیری شده‌اند. آنها همچنین هزینه‌های تولید مواد غذایی به روش مختلف و تاثیرات آنها بر محیط زیست را مقایسه کرده‌اند.

تحقیقات پیش از آن هم این هزینه‌ها را بر اساس مساحت زمین مقایسه کرده‌اند. همانطور که کشاورزی با بهره‌وری بالا به مساحت کمتری از زمین نیاز دارد تا همان میزان مواد غذایی تولید کند، نویسندگان این تحقیق می‌گویند که در اثرات محیط زیستی این شیوه اغراق شده است.

نتایج این تحقیقات که بر اساس چهار بخش اصلی کشاورزی است پیشنهاد می‌کند برخلاف تصور عمومی، کشاورزی با بهره‌وری بالا که از زمین کمتری استفاده می‌کند ممکن است آلودگی کمتری تولید کند، خاک کمتری را از بین ببرد و آب کمتری مصرف کند.

با این حال، گروهی از دانشمندان دانشگاه کمبریج که روی این تحقیق کار کرده‌اند اخطار می‌دهند که اگر تولید محصول بیشتر به منظور افزایش سود یا کاهش قیمت‌ها باشد تنها بحران نابودی را سریع‌تر می‌کند که در حال حاضر شاهد آن هستیم.  

اندرو بالم‌فورد، استاد علم حفاظت از دپارتمان جانورشناسی و یکی از محققان این پروژه می‌گوید: «کشاورزی عامل اصلی نابود تنوع زیستی روی کره زمین است. زیستگاه‌ها همچنان به منظور کشاورزی از بین می‌روند و محیط کوچکتری را برای حیات وحش باقی می‌گذارند. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که کشاورزی با بهره‌وری بالا می‌تواند به طریقی مهار شود تا نیاز روزافزون به مواد غذایی را بدون نابودی بیشتر طبیعت برطرف کند».  

استراتژی‌های با بهره‌وری بالا شامل استفاده از سیستم‌های پیشرفته پاستوریزاسیون و نژاد دام مورد استفاده در تولید گوشت، استفاده از آفت‌کش‌ها برای بذرها و نگه‌داشتن گاوهای شیرده در فضای بسته برای مدت طولانی‌تر می‌باشد.

دانشمندان این اطلاعات را محدود می‌دانند و می‌گویند به تحقیقات بیشتری درباره تاثیر و هزینه سیستم‌های مختلف کشاورزی بر محیط زیست نیاز دارند. با این وجود، نتایج نشان می‌دهند که بسیاری از سیستم‌های با بهره‌وری بالا آسیب کمتری به محیط زیست می‌رسانند و مهم‌تر از آن از زمین کمتری استفاده می‌کنند.

نویسندگان این تحقیق می‌گویند که کشاورزی با بهره‌وری بالا اگر قرار است مزیتی برای محیط زیست داشته باشد باید با مکانیسم‌هایی ترکیب شود که توسعه کشاورزی را محدود می‌کند. این موضوع شامل قوانین سخت برای مساحت مورد استفاده و تغییر ساختار سوبسید‌های محلی است. آنها معتقدند که این نتایج نشان می‌دهند که کشاورزی با بهره‌وری بالا برای تولید محصولات غذایی بهترین روشی است که کمترین آسیب را به محیط زیست می‌رساند.  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید