Iranian Agriculture News Agency

نوآوری شرکت آمریکایی برای تولید محصولات تازه در تمام طول سال:

کشاورزی شهری٬ راه‌حلی برای مبارزه با گرسنگی

شرکت‌های بزرگ در آمریکا از شیوه مزرعه تا میز حمایت می‌کنند

فارم‌شلف٬ مزرعه‌ای در فضای بسته است که می‌توانید در آن کاهو و سبزیجات خود را ‍پرورش دهید. محصولات این مزرعه در رستوران‌ها٬‌آشپزخانه‌های تجاری و فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی به فروش می‌رسند.

کشاورزی شهری٬ راه‌حلی برای مبارزه با گرسنگی

به گزارش ایانا به نقل از وب‌سایت مانی‌ایش٬ شیوه «مزرعه تا میز» که در آن محصولات کشاورزی مستقیما به دست مصرف‌کننده می‌رسند٬ به کسب و کارهای بزرگ تجاری هم رسیده است.

فارم‌شلف٬‌ استارت‌آپ و مزرعه فضای بسته‌ای است که در کیت‌ها کشاورزی آن می‌توانید با استفاده از روش هیدروپونیک محصولاتی مانند کاهو و سبزیجات را پرورش دهید. هیدروپونیک روشی است که در آن گیاهان در آب و محلول غنی از مواد مغذی به جای خاک کشت می‌شوند. کیفیت بالای محصولات این شرکت باعث شده تا آشپزخانه‌های شرکت‌ها٬ رستوران‌ها و فروشگاه‌های سراسر آمریکا حاضرند ۷هزار دلار برای شریک شدن در آن بپردازند.

اندرو شیرر٬ بنیان‌گذار و مدیر اجرایی فارم‌شلف می‌گوید: «ما فضاهایی درست می‌کنیم که بتوانیم مواد غذایی را در هر جایی پرورش دهیم. فقط باید گیاه را درون آب بگذارید و رشد آن را تماشا کنید».

فارم‌شلف٬ مانند کتابخانه روباز ۱۸۰ در ۱۰ سانتی می‌ماند که در آن گیاهان سبز چیده شده و به دیواری متصل شده باشند. کسانی که از این مزرعه استفاده می‌کنند می‌تواند بیش از ۵۰ محصول مانند ریحان و کاهو را پرورش دهند. طبقات این مزرعه به نورهای ال‌ای‌دی مخصوص و سیستم تغذیه‌ای مجهز است. اپلیکیشن فارم‌شلف رشد گیاه را در زمان واقعی کنترل می‌کند و زمانی که محصول آماده برداشت باشد برای شما پیغام می‌فرستد. هر واحد فارم‌شلف ۷هزار دلار هزینه دارند و می‌تواند ۴.۵ کیلو سبزی در هفته٬ ۱۴۰ کاهو در ماه یا به میزان ۳۵۰ تا ۸۰۰دلار محصول تولید کند. کشاورزان ماهانه ۱۰۵ دلار حق اشتراک می‌پردازند که شامل مواد غذایی و بذر می‌شود.

شیرر اشاره می‌کند که  سرعت رشد گیاهان در این مزرعه دو سه برابر سریع‌تر از مزارع خاکی است و میزان مصرف آب ۹۰درصد کاهش می‌یابد. او می‌گوید: «تمام قسمت‌های سخت پرورش گیاه را به صورت خودکار طراحی کردیم تا کشاورزان از کشت مواد غذایی خود لذت ببرند. می‌توانیم در عرض ۲۰ تا ۲۸ روز کاهو پرورش دهیم که در مزارع معمولی ۶۰ روز طول می‌کشد».

میزان کار در مزرعه فارم‌شلف تنها ۳۰ دقیقه در هفته است. وظایف کشاورزان در این مزرعه شامل پر کردن آب٬ برداشت محصولات و کاشت مواد مغذی در مواقع ضروری است.

شرکت‌های بزرگ از این روش استقبال کرده‌اند. موسسه مالی و اعتباری آمریکن اکسپرس ۶ واحد از این مزرعه را برای رستوران خود سفارش داده است. فروشگاهی در ترمینال گراند سنترال در منهتن نیویورک با بکارگیری از شیوه مزرعه در فضای بسته به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا شاهد رشد برخی از محصولات مانند ریحان باشند.

آشپزهای معروف مانند خوزه آندرس و مارکوس ساموئلسون هم از این واحدها در رستوران‌های خود نصب کرده‌اند. شیرر قصد دارد تا پایان سال ۲۰۱۹ با محصولات بیشتری مانند گوجه‌فرنگی٬ فلفل و توت‌فرنگی کشت محصولات فارم‌شلف را در خانه‌ها تشویق کند. هزینه کشت محصولات در خانه ۳هزار دلار تخمین زده می‌شود که شامل نصب یک واحد فارم‌شلف روی دیوار یا کابینت آشپزخانه است.

سیستم‌هایی همانند فارم‌شلف مواد غذایی سالم را در اختیار افرادی قرار می‌دهند که دسترسی به میوه و سبزیجات تازه- یا حتی مواد غذایی- ندارند و یا به سختی می‌توانند آنها را تامین کنند. بیش از یک میلیارد نفر در دنیا از گرسنگی رنج می‌برند و تولید محصولات غذایی تا سال ۲۰۵۰ باید دو برابر شود تا بتواند پاسخگوی نیاز جمعیت رو به رشد جهان باشد. نزدیک به ۲۳.۵ میلیون نفر در دنیا یا در مناطقی زندگی می‌کنند که با کمبود مواد غذایی مواجه هستند یا درآمد کافی ندارند و یا نزدیکترین فروشگاه کیلومترها فاصله دارد. شیرر امیدوار است بتواند با این شیوه برای حل این مشکلات راه‌حلی داشته باشد.

این شیوه مسلما مشکلات مخصوص به خود را هم دارد: بعضی از رستوران‌ها از هزینه بالای آن شکایت می‌کنند. شرکت تولیدی سالاد موسوم به تندر گرینز می‌گوید که برای محصولات فارم‌شلف بعد از پرداخت هزینه دستگاه و نگه‌داری آن میزان‌ هزینه‌ها ۲۰درصد افزایش داشته است. اما این شرکت همچنان از این سیستم استفاده خواهد کرد چون می‌تواند در تمام طول سال سبزیجات بکارد و نگران نباشد که باید محصولات غیر فصلی را وارد کند.

اریک اوبرهولتزر٬ یکی از بنیانگذار تندر گرینز می‌گوید: «هدف من همیشه این بوده که کاهو را به صورت محلی پرورش دهیم و مجبور نباشیم از جاهای دیگر وارد کنیم. مزیت آن این است که می‌توانیم با حمایت از کشاورزان تولیدکننده محصولات اورگانیک در تمام طول سال از محصولات محلی استفاده کنیم».

در حالی که بازار کار فارم‌شلف رونق پیدا کرده اما کشاورزی شهری قرن‌هاست که در آمریکا رواج دارد. آمریکایی‌ها در دوران رکود بزرگ و جنگ جهانی اول و دوم هم از تکنیک‌های کشاورزی شهری برای تامین مواد غذایی خود استفاده می‌کرده‌اند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید