Iranian Agriculture News Agency

در راستای تامین امنیت غذایی در جهان:

پشت‌بام‌ها فضایی مناسب برای کشاورزی شهری

شرکتی دراسکاتلند ادعا می‌کند که از پیشرفته‌ترین و فنی‌ترین مزرعه در فضای بسته رونمایی کرده است. مزرعه عمودی شرکت Intelligent Growth Solutions از هوش مصنوعی و فناوری انرژی و ارتباطات با طراحی بخصوصی استفاده می‌کند. این شرکت می‌گوید که این مزرعه در مقایسه با محیط‌های کشت در فضای بسته دیگر هزینه انرژی را 50 درصد و هزینه نیروی کار را 80 درصد کاهش می‌دهد و تولید محصول در آن نسبت به گلخانه‌های سنتی 200 درصد بیشتر است.

پشت‌بام‌ها فضایی مناسب برای کشاورزی شهری

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه عملی کانورسیشن، مزارع عمودی از این دست با هدف کاهش مصرف آب و بهره‌وری بالا ساخته می‌شوند. در این مزارع پرورش بذر به صورت هیدروپونیک در مقادیر کمی از آب غنی‌شده با مواد مغذی انجام می‌شود و هوای داخل محفظه کنترل می‌شود. اما باید بدانید که افزایش بهره‌وری مزارع عمودی در فضای بسته به دلیل استفاده از نور مصنوعی و سیستم‌های کنترل آب و هوا انرژی بیشتری مصرف می‌کند.

تا سال 2050، نیاز به تولید مواد غذایی در جهان درکشورهای توسعه‌یافته به 70درصد و در کشورهای در حال توسعه به 100 درصد خواهد رسید تا بتوان نیاز جمعیت رو به رشد جهان را پاسخ دهد. اما در کشورهایی که از بیشتر زمین‌های خود برای کشاورزی استفاده می‌کنند گفتن این حرف آسان‌تر از عمل‌ کردن به آن است.

مثلا در انگلستان، 72 درصد از وسعت زمین‌ها برای کشاورزی استفاده می‌شود اما نزدیک به نیمی از مواد غذایی مصرفی این کشور وارداتی است. برای بهبود امنیت غذایی داخلی و جلوگیری از نابودی طبیعت برای احداث مزارع جدید، کشورهایی مانند انگلستان باید از روش‌های جدید تولید مواد غذایی استفاده کنند.

کشاورزی شهری فرصت منحصر به فردی برای پرورش مواد غذایی در زمین‌هایی است که توسعه‌یافته‌اند. می‌توان تولید مواد غذایی داخلی را افزیش و مسافتی که محصولات برای رسیدن به مقصد طی می‌کنند را کاهش داد. از وقتی که کتاب «مزرعه عمودی: تامین غذای جهان در قرن بیست‌و‌یکم» نوشته دیکسون دسپومیر در سال 2010 منتشر شد، مزارع عمودی معنای کشاورزی شهری پیدا کردند. با اینکه آسمان‌خراش‌هایی که به منظور کشاورزی در کتاب دسپومیر طراحی شده‌اند نیاز به تحلیل‌های بیشتری دارند اما طرح پرورش محصولات غذایی به طور عمودی توجه طراحان و مهندسان را به خود جلب کرده است.

با این حال، انرژی مورد نیاز برای مزارع عمودی بیشتر از دیگر روش‌های تولید مواد غذایی است. مثلا، کاهویی که در گلخانه‌های سنتی در انگلستان کشت می‌شود به ازای هر مترمربع سالانه به 250 کیلووات در ساعت نیاز دارد. اما کاهویی که در مزارع عمودی کشت می‌شود سالانه به 3500 کیلووات انرژی در همان مقیاس نیاز دارد. قابل توجه است که 98 درصد از این انرژی به دلیل نور مصنوعی و کنترل هوای داخل آن است.

حتی اگر وعده‌های شرکت Intelligent Growth Solutions برای کاهش انرژی درست باشد،‌ مصرف انرژی اکثر مزارع عمودی بسیار بالاست که در نتیجه آن کشاورزی عمودی در هاله خاکستری باقی می‌ماند. از یک طرف، نیاز به مواد غذایی بیشتر دردنیا وجود دارد اما از طرف دیگر باید مصرف انرژی و تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش داد.

جایگزینی برای محیط‌های شهری

مزارع عمودی در فضای بسته تنها راه پرورش محصولات غذایی در شهرها نیست. روش‌های طبیعی بسیاری وجود دارند؛ از کشت در بسترهای مرتفع در فضاهای سبز گرفته تا سیستم‌های آکواپونیک در پشت‌بام‌ها که مواد غذایی را می‌توان به کمک ماهی‌ها پرورش داد. در تمام این روش‌ها از انرژی کمتری نسبت به کشاورزی عمودی استفاده می‌شود چون نیاز به استفاده از نور مصنوعی در آنها وجود ندارد.

file-20180906-190668-ova20o

وقتی که به شهرها از بالا نگاه می‌کنیم، واضح است که بسیاری از پشت‌بام‌ها خالی هستند و چقدر فرصت برای کشاورزی وجود دارد. در شهر منچستر انگلستان، پشت‌بام خانه‌‌هایی که خالی مانده‌اند به 136 هکتار می‌رسد که نشان‌دهنده یک‌سوم مساحت فضای داخل شهری است.

مثلا شرکت‌های گاتم گرینز در نیویورک و لوفا فارمز در مونتریال مزارع تجاری هستند که از فضاهای خالی پشت‌بام‌ها استفاده می‌کنند تا محصولات غذایی را در گلخانه‌های هیدروپونیک پرورش دهند که از نور طبیعی استفاده می‌کنند. با توجه به موفقیت این پروژه‌ها و میزان فضایی قابل دسترس در پشت‌بام‌ها، عجیب به نظر می‌رسد که بسیاری از کمپانی‌ها به روش‌هایی از تولید مواد غذایی روی می‌آورند که نیاز به هزینه بالا برای توسعه و انرژی زیاد برای راه‌اندازی دارند. با اینکه گلخانه‌های پشت‌بامی به ازای هر مترمربع محیط کشت نسبت به مزارع عمودی مصنوعی 70 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند اما میزان محصولا تولید شده بسیار کمتر است.

سوالی که بوجود می‌آید این است که مزارع عمودی نقش بزرگی در کشاورزی شهری و در آینده کشاورزی دارند. اما وقتی تمام روش‌های تولید مواد غذایی را در نظر بگیریم،‌ باید تاثیرات و انرژی مصرفی آن روش‌ها را هم در نظر داشته باشیم تا از پایداربودن و قابلیت پاسخگویی به نیاز مواد غذایی در جهان مطمئن شویم. مزارع عمودی در حال حاضر نیاز به انرژی بالایی دارند. اما کمپانی‌هایی مانند Intelligent Growth Solutions در طول زمان با توسعه فنی این مشکل را هم برطرف خواهند کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید