Iranian Agriculture News Agency

جنبش تولید محصولات کشاورزی ارگانیک در مالاوی

کشت پایا و تنوع محصولات در یک زمین زراعی به کیفیت بهتر محصولات کمک می‌کند

کریستف و استیسی نوردین در مالاوی باغی به وسعت به 1.5 هکتار در خارج از پایتخت لیلونگوه دارند که در واقع جنگلی از مواد غذایی است. درختان انبه کنار تمبر هندی، آکاسیا، گواوا، میوه گل ساعتی و درختان نارگیل رشد می‌کنند. کنار آن‌ها درختان لیمو و پرتقال، گوجه‌فرنگی، ذرت و مانیوک (کاساوا) قرار دارند. زمین پر است از آناناس و هندوانه، برگ‌های تجزیه شده و دیگر گیاهانی که خاک را برای پرورش سیب‌زمینی شیرین غنی می‌کنند.

جنبش تولید محصولات کشاورزی ارگانیک در مالاوی

به گزاریش ایانا به نقل از هافینگتون پست، تضاد میان باغ آنها در شیتدزی، جایی که بیش از 200 محصول پرورش داده می‌شود، و زمین‌های اطراف آن  بسیار چشمگیر است. در جایی که خانواده نوردین در مزرعه خود کمپوست و ضایعات اورگانیک مصرف می‌کنند،‌ اکثر کشاورزان مالاوی از آفت‌کش‌های شیمیایی استفاده می‌کنند.

در جایی که فصل رشد گیاه به 10 ماه می‌رسد تا میوه و سبزیجات تازه در تمام سال تولید شود، کشاورزی مالاوی بر پایه ذرت است که در برابر خشکسالی، موج گرما، سیل و هجوم حشرات بسیار آسیب‌پذیر است.

در مزرعه نوردین از کشت پایا استفاده می‌شود. آن‌ها دو نفر از هزاران نفری هستند که در دنیا با کشت گونه‌های مختلف بذر در مزارع کوچک، بدون استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی، حشره‌کش‌ها یا مکانیزاسیون محصولات فوق‌العاده‌ای برداشت می‌کنند.

کشت پایا فلسفه همکاری با طبیعت است، نه بر ضد آن. کشت بذرهای مختلف در کنار هم- همانطور که در جنگل‌های طبیعی یا اکوسیستم رشد می‌کنند- از اثرات منفی اکولوژیکی مزرعه‌داری بزرگ و مرسوم جلوگیری می‌کند که سعی می‌کند بهره‌وری از یک بذر را افزایش دهند.

پیت هارپر، نویسنده و سخران محیط‌زیست در دانشگاه باث در انگلستان می‌گوید برای توصیف آن تعریف واحدی وجود ندارد. اما چیزی که جنبش کشت پایا را یکپارچه می‌کند تمایل به پایداری و بهره‌وری بالاست. هارپر می‌گوید: «برای پایداری کار کمتری لازم است انجام شود و قرار است تنوع و پیچیدگی جنگل‌ها یا دیگر سیستم‌های طبیعی را تداعی کند. در واقع بر اساس گیاهان چند ساله ، همیشگی و پایدار باشد».

استیسی، متخصص تغذیه، و کریستف، ممدکار اجتماعی است. سال 1997 به همراه گروهی از داوطلبان بذرهای صلح آمریکایی به مالاوی آمدند تا به پیشگیری از ایدز کمک کنند. آنها به سرعت متوجه شدند که این کشور آفریقای جنوبی دچار سوء‌تغذیه شدید و تعداد افراد مبتلا به ایدز به شدت زیاد است؛ طوری که داروهای مدرن هم جوابگو نخواهند بود.

تغذیه نامناسب به پیشرفت بیماری ایدز کمک می‌کند. استیسی می‌گوید: « بدون توضیح درباره سیستم ایمنی بدن که در حال حاضر به دلیل سوء‌تغذیه آسیب دیده است نمی‌توانستیم بیماری ایدز را که به سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند درمان کنیم. برای اینکه بتوانیم مشکل سوءتغذیه را حل کنیم باید به تنوع پرورش محصولات غذایی اشاره می‌کردیم. برای حل مشکل تنوع محصولات کشاورزی هم باید باروری خاک را بالا می‌بردیم».

خانواده نوردین که فرزند دخترشان در مالاوی به دنیا آمده می‌گویند اصول کشت پایا و کشاورزی بهینه را با مشاهده دقیق طبیعت، آشنایی با کشاورزان و تجربه یاد گرفته‌اند.

آنها در حال حاضر 50 تا 60 محصول محلی را پرورش می‌دهند،‌ از بذرهای محلی استفاده می‌کنند و به مسئولان دولتی، کلیساها، مدارس و دیگر کشاورزان درباره تغذیه و کشت پایا آموزش می‌دهند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید