Iranian Agriculture News Agency

نتیجه تحقیقات چند دانشگاه آمریکایی نشان می‌دهد:

تغییرات اقلیمی حشرات را گرسنه‌تر می‌‌کند

به ازای هر دو درجه افزایش دما، سرعت متابولیسم و تولید مثل حشرات ناقل بیماری بیشتر می‌شود

محققان روز پنجشنبه اعلام کردند گرمتر شدن کره زمین در سال‌های آینده برای حشرات بسیار دل‌انگیز خواهد بود. حشرات نه تنها باعث شیوع بیماری می‌شوند بلکه محصولات بیشتری را می‌خورند و از بین می‌برند.

تغییرات اقلیمی حشرات را گرسنه‌تر می‌‌کند

به گزارش ایانا به نقل از ان‌بی‌سی نیوز، محققان با انتشار گزارشی در مجله ساینس می‌گویند با افزایش دما، حشرات فعال‌تر می‌شوند، تولید مثل بیشتر می‌شود و به همین ترتیب گرسنه‌تر می‌شوند.

محققان پیش‌بینی می‌کنند این حشرات گرسنه که جمعیت‌شان رو به افزایش است مزارع آمریکای شمالی و اروپا را مورد حمله قرار خواهند داد.

به ازای هر یک درجه سلسیوس افزایش دما، بین 10 تا 15درصد از محصولات گندم، ذرت و برنچ از بین می‌روند.

محققان می‌گویند: « در مناطقی که افزایش دما هم باعث افزایش جمعیت و هم باعث بالا رفتن متابولیسم حشرات می‌شود محصولات بیشتری از بین خواهد رفت. این شرایط بیشتر در مناطقی اتفاق می‌افتد که آب و هوای معتدلی دارد و بیشتر غلات در آنجا تولید می‌شوند».

در گرم شدن کره زمین هیچ شکی نیست و هیچ‌کس درباره علت اصلی آن که فعالیت‌های انسان است بحث نمی‌کند.

تاثیرات گرم شدن کره زمین با مختل شدن جریان اقیانوس‌ها و الگوی جوی را می‌توان در موج گرما، خشکسالی، سیل و طوفان‌های شدید دید.

متخصصان سلامت عمومی به افزایش وقوع بیماری‌های ناشی از حشرات اشاره می‌کنند؛ از ویروس زیکا، نیل غربی و چیکونگونیا ناشی از پشه‌ها گرفته تا افزایش عفونت‌هایی مانند لایم که از نوعی کنه شیوع می‌شود.

حالا تیمی از متخصصان دانشگاه واشنگتن، دانشگاه ورمانت و کلورادو تاثیرات بالارفتن درجه حرارت محیط را بررسی کرده و نشان می‌دهند که حشرات باعث از بین‌رفتن محصولات غذایی مهم می‌شوند.

کرتیس دویچ، اقیانوس‌نگار دانشگاه واشنگتن که روی این تحقیق کار کرده می‌گوید: «اول اینکه درجه حرارت گرمتر، متابولیسم حشرات را به صورت تصاعدی بالا می‌برد. دوم اینکه به غیر از مناطق گرمسیر، درجه حرارت بالا باعث افزایش قدرت باروری حشرات می‌شود. حشرات بیشتر طبیعتا به غذای بیشتری نیاز دارند».

محققان می‌گویند کشاورزان تا حدودی می‌توانند این موضوع را کنترل کنند. آن‌ها می‌گویند: «شیوه‌های کشاورزی با گرم‌ شدن کره زمین تغییر می‌کند. تغییرات در تاریخ کشت گیاه، رقم گیاه و محل کشت آن بوجود آمده و با افزایش دمای کره زمین این تغییرات بیشتر خواهند شد».

رزاموند نایلر، استاد بخش علم سیستم زمین در دانشگاه استنفورد، که روی این تحقیق هم کار کرده می‌گوید کشاورزان مجبور خواهند شد از روش‌های غیرمعمول هم استفاده کنند.

نایلر می‌گوید:« افزایش بکارگیری از حشره‌کش‌ها، تراریخته و روش‌های زراعتی مانند چرخش بذر کمک می‌کند تا تخریب ناشی از حشرات جبران شود. اما ظاهرا تحت تمام سناریوهای تغییرات اقلیمی، مخصوصا در مناطق گرم‌تر، حشرات برنده هستند کهدر نیتجه آن، قیمت مواد غذایی بالا می‌رود و خانواده‌هایی فقیرتر تغذیه مناسبی نخواهند داشت».

گندم، ذرت و برنج 42درصد از کل میزان کالری است که انسان مستقیما مصرف می‌کند. بیشترین آسیب به گندم وارد خواهد شد. به ازای هر دو درجه افزایش دما، 46درصد از محصولات گندم بوسیله حشرات از بین خواهد رفت.

بیشترین آسیب در نواحی معتدل رخ خواهد داد. اسکات مریل، اکولوژیست دانشگاه ورمانت می‌گوید: « اگر درجه حرارت از یک میزانی بیشتر شود، ضایعات برنج هم کاهش می‌یابد. تصویر کلی این است که اگر قرار است محصولات بسیاری را در مناطق معتدل کشت کنید،‌ بیشتر از بقیه ضرر خواهید کرد».

مارکوس ریگلر، از دانشگاه سیدنی می‌گوید ممکن است شرایط از آن چیزی که در این تحقیق پیش‌بینی شده بدتر شود. او می‌گوید: «مثلا بسیاری از بیماری‌های حشرات ناقل پاتوژن‌های گیاهی هستند که باعث از بین رفتن محصول می‌شوند. پیش‌بینی‌های مبتنی بر رشد جمعیت و سرعت متابولیسم با گرم‌تر شدن کره زمین ممکن است خرابی محصول را به دلیل وجود حشرات ناقل بیماری دست‌کم گرفته باشد».  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید