Iranian Agriculture News Agency

اقتصاددانان انگلیسی پیش‌بینی می‌کنند:

وقوع انقلاب صنعتی چهارم در انگلستان نزدیک است

تا سال ۲۰۵۵ نزدیک به نیمی از مشاغل کنونی به صورت اتوماتیک انجام خواهند شد

اقتصاددانان ارشد بانک انگلیس (بانک مرکزی بریتانیا) پیش‌بینی می‌کنند که در چهار دهه آینده نزدیک به 50درصد مشاغل در بخش‌های مختلف به ربات‌ها و هوش مصنوعی واگذار می‌شود، اما با این وجود تکنولوژی امروزه نیاز به سرمایه‌گذاری قابل توجهی دارد تا بتواند مشکل کمبود نیروی کار در کشاورزی را حل کند.

وقوع انقلاب صنعتی چهارم در انگلستان نزدیک است

به گزارش ایانا به نقل از فیدستاف، تولید‌کنندگان برتر محصولات کشاورزی، مسئولان فنی و آکادمیک در کنفرانس REAP 2018 قرار است بر سر این موضوع و اولویت‌های تکنولوژی کشاورزی به بحث و گفت‌و‌گو بپردازند.  

پس از برگزیت نگرانی‌ها درباره کمبود نیروی کار همچنان وجود دارد. بلیندا کلارک، مدیر شرکت «اگری‌تک ایست»، اشاره می‌کند که با وجود توسعه پرسرعت ربات‌های برداشت‌کننده اما همچنان تا برنامه‌ریزی گسترده تجاری فاصله زیادی وجود دارد.

کلارک می‌گوید: «همانطور که کشاورزی دائما به دنبال راه‌های تازه‌ای برای افزایش بهره‌وری و جذب مهارت‌های جدید است، سرعت پذیرش تکنولوژی برای اهداف مختلف جدید افزایش پیدا کرده است. اما با این حال، فاصله بزرگی میان نمونه کاربردی اولیه و ربات قدرتمندی وجود دارد که هر روز، تمام روز را می‌تواند کار کند».

اندی هالدان، اقتصاددان ارشد بانک انگلستان توضیح می‌دهد که سه دهه اول انقلاب صنعتی به جایگزین کردن انسان با ماشین مربوط می‌شد که عمدتا کارهای دستی را انجام می‌دهند. اما در انقلاب چهارم، ماشین‌ها به جای انسان‌ها «فکر می‌کنند» و «کار انجام می‌دهند».

گزارش‌ها نشان می‌دهند که تا سال 2055 نزدیک به نیمی از مشاغل کنونی به صورت اتوماتیک انجام خواهند شد. اما تونی بمبریج، مدیر عامل شرکت کشاورزی B&C معتقد است که این تغییرات برای بخش کشاورزی به زودی انجام نخواهد شد.

بمبریج اشاره می‌کند: «برای رقابت با کشورهایی که از لحاظ زمین، نیروی کار و اقدامات نظارتی راحت‌تر دارای مزیت‌های هزینه‌ای بسیاری هستند، باید بهره‌روی را افزایش دهیم. بخشی از آن به توانایی ما برای بهره‌وری بیشتر در مدت زمان در دسترس برمی‌گردد. در 10 سال آینده، شاهد تغییرات قابل توجهی در این صنعت خواهیم بود».

شرکت B&C برای کامپیوترها و تصویربرداری بسیار سریعی سرمایه‌گذاری می‌کند تا سنگ‌ها را از سیب‌زمینی‌ها جدا کنند. بمبریج می‌گوید: «در سال‌های آینده، شرایطی را می‌بینم که در آن یک اپراتور می‌تواند دو یا سه یا چهار ماشین موجود در زمین را کنترل کند».

بمبریج یکی از اعضای هیئت داوران 9 نفره در مذاکره صنعتی امسال در کنفرانس Agri-Tech East REAP خواهد بود و نگاهی به سرمایه‌گذاری در تکنولوژی کشاورزی می‌کند که می‌تواند سود بسیاری داشته باشد.

مارک ساترن، رییس کشاورزی ملی بارکلیز می‌گوید: «باید بتوانیم از منابع موجود بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم. مثلا هلند، دومین کشور بزرگ صادرکننده مواد غذایی بعد از آمریکاست. آن‌ها در گلخانه‌ها، ربات‌ها و تکنولوژی سرمایه‌گذاری‌های عظیمی کرده‌اند تا بازده بالایی داشته باشند».

کلارک می‌گوید در چهار سالی که از زمان تاسیس این سازمان می‌گذرد، تکنولوژی‌های کاربردی بسیاری مشاهده کرده است.

او می‌گوید: «در کنار پیشرفت‌های ژنومیک، بزرگترین توسعه مربوط به استفاده از دقت در کشاورزی برای بالابردن مزیت مداخله، کنترل از راه دور بوسیله پهبادها، استفاده از دید ماشین برای هدایت چمن‌زن‌ها و دسته‌بندی گل‌ها روی تسمه نقاله و ماشین‌های اتوماتیک برای برداشت میوه و صیفی‌جات بوده است».

دیو هیوز، رئیس بخش‌ تحقیقات تکنولوژی جهانی در شرکت Syngenta می‌گوید تلاقی مهندسی و ربات‌ها اپلیکیشن‌های جدیدی را پدید می‌آورد. استفاده از هوش مصنوعی شیوه‌های تحقیقاتی این کمپانی را ارتقاء داده است؛ با تقلید از مغز انسان به داده‌های اطلاعاتی نگاه و اطلاعاتی را از داده‌های ناقص استخراج می‌کند.

هیوز می‌گوید: «یکی از بزرگترین مزاحمت‌های تکنولوژی، دیجیتال است که به سرعت شیوه عملکرد کشاورزان را تغییر داده است. برای نوآوری فضایی پویا وجود دارد.» او در ادامه می‌گوید: «بزرگترین چالش پیش‌رو در حمایت از بهره‌وری کشاورزی انگلستان، کیفیت و امنیت غذایی است که با کاهش تاثییرات مخرب تولید مواد غذایی بر محیط زیست همراه باشد. من معتقدم که می‌توانیم به آن دست پیدا کنیم اما برای این دستیابی به این موفقیت باید از بهترین تکنولوژی استفاده کنیم».

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید