Iranian Agriculture News Agency

با همکاری دانشمندان انگلیسی و استرالیایی:

حل پازل ژنتیکی زنگ گندم

محققان موسسات مختلف از جمله دانشگاه سیدنی، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود، مرکز تحقیقاتی گیاه و علم میکروبی جان اینز در انگلستان، گروه تحقیقاتی لیماگرین و مرکز ملی گیاه‌شناسی کشاورزی توانستند اولین ژن‌های مقاوم در برابر بیماری مهلک نواری شکل را شناسایی کرده‌اند که باعث از بین رفتن گندم می‌شود.

حل پازل ژنتیکی زنگ گندم

به گزارش ایانا به نقل از ساینس ایکس، دانشمندان در این تحقیقات سه ژن مقاوم به نام‌های Yr7، Yr5 و YrSP در برابر بیماری زنگ گندم را کلون کردند. محققان با تحت‌نظر داشتن این ژن‌های مهم و تنظیم برنامه‌هایی مرتبط با پرورش گیاه، نتیجه می‌گیرند که می‌توان با این دسته از پاتوژن‌های تغییرپذیر مبارزه کرد که 70درصد از محصولات گندم کامل و یا حتی بیشتر را از بین میبرند.

گندم از لحاظ اقتصادی یکی از مهم‌ترین غذاهای اصلی در دنیاست و بیش از یک‌سوم جمعیت جهان به آن وابسته‌اند. زنگ گندم یکی از شایع‌ترین و مخرب‌ترین بیماری‌هاست. این بیماری که به رنگ زرد و به شکل نواری است یکی از مشکل‌سازترین پاتوژن‌ها در جهان است. این بیماری با شرایط اقلیمی و محیط زیستی متفاوت به راحتی سازگار می‌شود و گندم‌کاران نمی‌توانند از ژن‌های موثری در گونه‌های مختلف استفاده کنند.

پیشرفت تکنولوژی و همکاری سازمان‌های مختلف استرالیایی و انگلیسی باعث شد تا مشخصات این سه ژن در مدت کوتاهی مشخص شوند.

در سال 2015، گروه تحقیقاتی زنگ گندم دانشگاه سیدنی با رهبری پروفسور رابرت پارک-که بزرگترین محقق در زمینه تحقیقات این بیماری است- دسته‌ای از گیاهان را با اعمال تغییرات ژنی بررسی و شناسایی کردند. همزمان با محققان استرالیایی، دانشمندان انگلیسی (بدون هماهنگی) روی دو ژن کار می‌کردند. آن‌ها در یک کنفرانس بین‌المللی از تحقیقات یکدیگر باخبر شدند و تصمیم گرفتند با یکدیگر همکاری کنند. نتایج این تحقیقات در مجله Nature Plants به چاپ رسیده است.

پنگ ژانگ، یکی از محققان این پروژه می‌گوید که این تحقیق سهم عمده‌ای در درک ما از گیرنده ایمنی ساختار مقاومتی پروتئینی ژن گندم داشته است؛ بر خلاف ساختار مشابه ژنی، هر ژن دارای مشخصات مخصوص به خود و متمایزی در برابر پاتوژن‌های زنگ گندم دارد.

ژانگ می‌گوید: «با این کار توانستیم رابطه میان این سه ژن را مشخص کنیم و برای سوالی که سی سال است بی‌پاسخ مانده جوابی پیدا کنیم».

ژانگ می‌گوید با دستیابی به این موفقیت، می‌توان ژنی که در برابر پاتوژن زنگ گندم بی‌تاثیر است اصلاح کرد. به همین ترتیب در حالی می‌توان از گیاه در برابر این پاتوژن‌ها محافظت کرد که نیاز به میزان بسیار کمی از قارچ‌کش‌ها نیاز است. او می‌گوید: «از توسعه نشان‌گر‌های علائم می‌توان در برنامه‌های کشت گندم در سراسر دنیا استفاده کرد. علاوه بر آن، کلون کردن و آنالیز کاربردی این ژن‌ها می‌تواند منجر به استراتژی‌های جدید کنترل این بیماری در آینده شود».  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید