Iranian Agriculture News Agency

تولید محصولات کشاورزی با استفاده از نیتروژن کمتر

دانشمندان موفق شدند تا با استفاده از نیتروژن کمتر محصولات بیشتری تولید کنند

گروهی از دانشمندان آکادمی علوم چین، آکادمی علوم کشاورزی و جنگل‌داری چین و دانشگاه آکسفورد انگلستان راهی پیدا کرده‌اند تا با ثابت نگه‌داشتن میزان تولید، در کشت محصولاتی که با استفاده از روش‌های انقلاب سبز پرورش می‌یابند از نیتروژن کمتری استفاده شود. در گزارشی که در مجله طبیعت چاپ شده، این گروه روش‌های تحقیقاتی و نتایجی بدست آمده از کاشت گونه‌های جدید گیاهان را به اشتراک می‌گذارند.

تولید محصولات کشاورزی با استفاده از نیتروژن کمتر

در کشورهای در حال توسعه بکارگیری از روش‌های انقلاب سبز شامل استفاده بسیار زیاد از آفت‌کش‌ها، کودهای شیمیایی و تغییرات در بذرهای مورد استفاده باعث شد تا تولید محصولات کشاورزی به شدت افزایش پیدا کند. مثلا تغییر در تغذیه گیاهان گندم و برنج باعث شد تا رشد کوتاه‌تری داشته باشند و در برابر باد و باران آسیب‌های کمتری ببینند. این موضوع با افزایش میزان تولید محصولات باعث شد تا میزان استفاده از کودهای نیتروژنی که به محیط زیست ضرر می‌رسانند بیشتر شود. حالا دانشمندان به دنبال راهی هستند تا گونه‌های مختلف محصولات انقلاب سبز را متحول کنند؛‌ به گونه‌ای که رشد آن‌ها همچنان محدود باشد، میزان تولید بالا باقی بماند اما از نیتروژن کمتری استفاده شود.

در دهه 1960 اعمال تغییرات ژنتیکی در گونه‌هایی از برنج و گندم باعث شد تا پروتئین در داخل گیاهان انبار شود و در نتیجه جلوی رشد گیاه گرفته شود. متاسفانه، این پروتئین دلیل استفاده زیاد از نیتروژن برای همان گیاه است. در نتیجه کشاورزان برای افزایش میزان تولید بذرها از نیتروژن بیشتری استفاده می‌کنند. برای حل این مشکل،‌ محققان گونه‌های مختلف برنج را پیوند زدند و متوجه شدند که OsGRF4 دلیل جذب نیتروژن بالاست. با استفاده از این اطلاعات،‌ محققان برخی از گونه‌های برنج را دستکاری کردند تا  OsGRF4 بیشتری تولید کند که در نتیجه آن نشان داد نیتروژن بیشتری مصرف می‌شود. این گروه همچنین گونه‌های مورد نظر خود را کشت کردند و متوجه شدند که آن‌ها برای تولید همین میزان از محصولات کشاورزی به نیتروژن کمتری نیاز دارند. به همین ترتیب محققان متوجه شدند که کشت بذرهای انقلاب سبز که به نیتروژن کمتری نیاز دارند امکان‌پذیر است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید