Iranian Agriculture News Agency

ابتکار در کشاورزی به کمک حشرات

با افزایش جمعیت جهان، کشاورزان از حشرات برای تولید خوراک دام استفاده می‌کنند

تصور ما از حشرات یعنی آفت‌ها یا حیوانات موزی که در تاریکی کمین می‌کنند تا به محصولات کشاورزی آسیب برسانند و ناقل بیماری هستند. اما با ثابت شدن اثرات مفید این دام‌های ریز نسبت به ضرر گوشت بر سلامت انسان و محیط زیست این تصور هم در حال تغییر است. با اینکه حشرات به عنوان مواد خوراکی در میان مصرف‌کنندگان هنوز جا نیافتاده، بیشتر توجه سرمایه‌گزاران متمرکز تولید غذای دام از حشرات، مخصوصا غذای ماهی‌ها و آبزیان شده است.

ابتکار در کشاورزی به کمک حشرات

70درصد زمین‌های زراعی به منظور دامداری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که 33درصد آن‌ها برای تولید خوراک دام بکار می‌روند. همانطور که انتظار می‌رود رشد جمعیت در دنیا تا سال 2050 به 9.8 میلیارد نفر برسد. به همین ترتیب تولید مواد غذایی هم 70درصد افزایش خواهد داشت. اما توسعه این گرایش‌های جدید با افزایش درآمد در کشورهای توسعه‌یافته ناپایدار خواهد بود.

از طرف دیگر، استفاده بیش از حد از اقیانوسها ذخایر ماهی‌های وحشی را با مشکل روبه‌رو کرده است. موفقیت در پرورش و بکارگیری از خوراک باکیفیت باعث توسعه بسیاری در این صنعت شده است. مثلا از سال 2000 تا 2010، با دوبرابر شدن مساحت برکه‌های گربه‌ماهی، تولید آن از 50هزار تن در روز به بیش از یک میلیون تن رسیده است. تا سال 2014، پرورش ماهی بیشتر از ماهیگیری در دریای آزاد بوده است و انتظار می‌رود در آینده این نسبت دو‌سوم افزایش  یابد.

افزایش آبزی‌پروری باعث افزایش قیمت ماهی شده که جایگزینی است برای وعده‌های غذایی که حاوی سویای ارزان‌قیمت باشند.

در کل، غذاهایی که دارای پروتئین بالا هستند 50 تا 70درصد هزینه‌های تولید دامداری‌ها را تشکیل می‌دهند و در سال 2017 ارزش این صنعت معادل 430 میلیارد دلار رقم خورده است. از حشرات که جزئی از وعده‌های خوراکی بسیاری از حیوانات هستند می‌توان به عنوان جایگزین استفاده کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهند که پروتئین حشرات می‌تواند جایگزین 25 تا 100درصد خوراک موجود باشند. علاوه بر آن، قدرت هضم  پروتئین حشرات همانند پروتئین حیوانات است ولی از پروتئین سبزیجات بالاتر است.

تهیه خوراک لازم برای بازار

با این حال، اتحادیه اروپا در جولای 2017 استفاده از خوراک حیوانی را برای دام ممنوع کرد و استفاده از پروتئین حشرات را تنها برای استفاده در خوراک دام مجاز شمرده است. انتظار می‌رود اتحادیه اروپا استفاده از حشرات برای خوراک مرغ را تا سال 2019 آزاد کند. در آمریکا محدودیتهای کمتری نسبت به اتحادیه اروپا وجود دارد و شرکت انترا مجوز فروش حشرات برای خوراک ماهی را دریافت کرده است.

سرعت رشد این صنعت آنقدر زیاد است که هنوز داده‌های اطلاعاتی یک‌دستی وجود ندارند.

کرم خوراکی

نیکول کیدمن به کمک مجله ونیتی فر ویدیویی را منتشکر کرد که در آن این هنرپیشه استرالیایی چهار بشقاب شامل حشره Hornworm، کرم خوراکی، جیرجیرک و ملخ را امتحان می‌کند. در عمل، فروش صنعتی پروتئین حشرات برای خوراک دام شامل کرم خوراکی و زنبورهای سیاه است در حالی که حشرات خوراکی عمدتا از نژاد جیرجیرک‌ها می‌باشند.

شرکت واینسکت 15 حشره را با در نظر گرفتن 30 پارامتر بررسی کرده  و در نیتجه آن کرم خوراکی را به عنوان اولین ماده خوراکی در بازار خوراک دام (عمدتا ماهی)  معرفی کرده است. شرکت‌های چینی تولید دارو از سوسک را به پرورش آن تغییر داده‌اند و تخمین‌ها نشان می دهند نزدیک به 400 کشاورز سوسک در ایالت شاندونگ وجود دارند.

بیشتر شرکت‌ها با استفاده از زنبور سیاه به عنوان خوراک دام و کود سود کرده‌اند. توجه شرکت‌های جهانی مواد غذایی هم نسبت به پروتئین حشرات جلب شده است.

امروزه به حشره‌خواری توجه بیشتری می‌شود. رستوران‌هایی که دارای ستاره میشلین هستند اسنک‌های جیرجیرکی را تجربه می‌کنند: اسنک‌های پروتئینی، شکلاتی، چیپس، پاستا و آرد. با این حال فرصت‌های بسیاری برای نوآوری در آینده  وجود دارد .

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید