Iranian Agriculture News Agency

با بالاگرفتن جنگ تجاری میان چین و آمریکا:

روسیه 2.5 میلیون هکتار زمین زراعی به چینی‌ها می‌دهد

قرارداد روسیه می‌تواند نیاز بالای چین به سویا را تامین کند

سویا نقش بسیار مهمی در رژیم غذایی چینی‌ها دارد. با بالاگرفتن جنگ تجاری میان چین و آمریکا،‌ چینی‌ها به دنبال راه‌های جدیدی برای تامین دانه سویای مورد نیاز خود هستند.

روسیه 2.5 میلیون هکتار زمین زراعی به چینی‌ها می‌دهد

به گزارش ایانا روسیه یک میلیون زمین زراعی را در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار خواهد داد. این موضوع می‌تواند برای چینی‌ها که بر اثر این جنگ تجاری با کاهش تولید دانه سویا روبه‌رو شده‌اند لطف بزرگی باشد. اما‌ تحلیل‌گران از کیفیت این زمین‌های زراعی مطمئن نیستند.

ولری دوبراوسکی، مدیر سرمایه‌گذاری یک سازمان مردم نهاد موسم به «شرکت سرمایه‌گذاری و صادرات خاور دور» روز سه‌شنبه اعلام کرد که چندین شرکت چینی نسبت به این قرارداد تمایل نشان داده‌اند.

دوبراوسکی می‌گوید: «انتظار داریم بیشترین میزان سرمایه‌گذاری از طرف چین، 25درصد روسیه و 25 درصد از کشورهای دیگر مانند ژاپن و کره باشد».

به گفته دوبراوسکی این اطلاعیه بدین معنی است که تمام سه میلیون هکتار زمین زراعی که در ناحیه فدرالی خاور دور در روسیه  وجود دارد در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت. این زمین‌ها برای دامداری یا کشت محصولاتی مانند سویا، گندم و سیب‌زمینی بسیار مناسب هستند.

این پیشنهاد، همکاری میان تاجران کشاورزی چینی و ناحیه خاور دور را به طور قابل توجهی افزایش خواهد داد. اما ناظران نسبت به کیفیت زمینی که به کشاورزان خارجی پیشنهاد می‌شود نظر مثبتی ندارند.

دیمیتری ریلکو، مدیر کل موسسه مشاوره‌ای روسی برای تحقیقات بازار کشاورزی می‌گوید که بیشتر زمین‌های زراعی در ناحیه خاور دور گرفته شده‌اند،‌ با این حال تاجران چینی روز به روز قراردادهای موقتی و اجاره‌نامه‌های بیشتری را امضا می‌کنند.  

ریلکو می‌گوید: «کشاورزان محلی بهترین زمین‌ها را گرفته‌اند و بهره‌ورداری بسیاری کرده‌اند، پس اگر درخواست برای زمین‌های بیشتری وجود داشته باشد عمدتا در مناطق دورافتاده با بازدهی بسیار پایین در دسترس خواهد بود».

به گفته ژیای ژو، یکی از محققان موسسه تحقیق صلح بین‌المللی استکهلم،‌ مسکو سال‌هاست سعی می‌کند سرمایه‌گذاران خارجی را برای توسعه اقتصاد این ناحیه جلب کند که در نیتجه آن زمین‌های مجانی را در سال 2016 در اختیار روس‌ها در سال 2016 قرار دادند.

او می‌گوید: «زیربناهای اولیه و حمل و نقل عمومی بسیار ضعیف است. زمین‌هایی که به بازار نزدیک‌ترند ممکن است برای بعضی از توسعه‌دهندگان جذابیت داشته باشد اما در دسترس نیستند.»

هیچ نشانه‌ای از کاهش شدت جنگ تجاری آمریکا و چین دیده نمی‌شود. بعد از آنکه چین تعرفه 25درصدی بر دانه‌های سویا وارداتی از آمریکا – حبوباتی که کاربرد بسیاری در رژیم غذایی چینی‌ها دارد- وضع کرده این جنگ شدت بیشتری به خود گرفته است.  

به همین ترتیب کشاورزان چینی جذب پیشنهاد نوار ارزان قمیتی از زمین زراعی در ناحیه اصلی  کشت دانه سویا در روسیه شده‌اند.

داده‌های سازمان کشاورزی روسیه نشان می‌دهند چین به طور قابل ملاحظه‌ای میزان خرید دانه سویا از آمریکا را کم کرده و در نتیجه بین ماه‌های ژوئن 2017 تا آخر می 850هزار تن سویا از روسیه خریداری کرده است.  

اما این فقط نشان‌دهنده کسری از 800میلیون تن سویایی است که چین در سال جاری وارد کرده است.

وزرات کشاورزی در پکن می‌گوید که برای مبارزه با تهدید کمبود دانه‌های سویا،‌ تولید داخلی آن را به طور قابل توجهی افزایش داده است و در دو سال آینده یک میلیون هکتار زمین دیگر برای کشت آن در نظر خواهد گرفت.

ژانگ ژین،‌ یکی از کارشناسان مطالعات روسیه می‌گوید پیشنهاد روسیه برای زمین‌های کشاورزی نشانه می‌دهد که هر دو طرف تمایل به افزایش همکاری‌ها دارند اما در این قرارداد نواقصی وجود دارد.

او می‌گوید: «در ناحیه خاور دور میان ساکنان آن منطقه و شرکت‌های چینی که زمین‌های خود را برای تولید محصولات کشاورزی اجاره می‌دهند درگیری‌های سیاسی وجود دارد.  نگرانی‌های آن‌ها بیشتر درباره مهاجرت تعداد زیادی از کارگرهای چینی و نارضایتی از شیوه‌های کشاوزری آن‌هاست؛ مانند استفاده از کودها و آفت‌کش‌های شیمایی. این تصمیم که زمین‌های زراعی در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار بگیرد در مسکو گرفته شده است. سرعت اجرای آن بستگی به رفتار مردم محلی در ناحیه خاور دور دارد».

علاوه بر محصولات کشاورزی، روسیه همکاری‌های خود در بخش کشاورزی با خرید آفت‌کش‌ها و تجهییزات کشاورزی از چین افزایش داده است.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید