Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل فائو با تاکید بر نقش خاک در فقر و گرسنگی:

ذخیره‌سازی و افزایش کربن خاک باید در اولویت قرار گیرد

مدیر کل فائو کشورها را تشویق می‌کند تا پتانسیل خاک را به منظور مبارزه با تغییرات اقلیمی افزایش دهند

خوزه گرازیانو داسیلوا، مدیر کل فائو، در کنفرانس جهانی علم خاک اعلام کرد افزایش کیفیت سلامت خاک در دنیا برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار امری ضروری است. این اهداف شامل صفر شدن گرسنگی و مبارزه با تغییرات اقلیمی و تاثیرات آن‌ها می‌باشد. در یک پیام ویدیویی که در این کنفرانس با شرکت بیش از 2000 محقق و دانشمند از تمام دنیا منتشر شد، داسیلوا اشاره می‌کند نزدیک به کیفیت یک‌سوم خاک زمین کاهش پیدا کرده است.

ذخیره‌سازی و افزایش کربن خاک باید در اولویت قرار گیرد

به گزارش ایانا، داسیلوا می‌گوید: «تخریب خاک بر تولید مواد غذایی تاثیر می‌گذارد، باعث وقوع گرسنگی و سوءتغذیه می‌شود، نوسانات قمیت مواد غذایی را افزایش می‌دهد و میلیون‌ها نفر را مجبور به رها کردن زمین‌ها، مهاجرت اجباری و حرکت به سمت فقر می‌کند».

فائو در گزارشی درباره وضعیت منابع خاکی دنیا، 10 تهدید بزرگ در عملکرد خاک را بررسی کرده که شامل فرسایش،‌ عدم تعادل مواد مغذی، تلف شدن کربن و تنوع بیلوژیکی، اسیدی شدن، آلودگی، شور شدن و تراکم خاک می‌باشد.

داسیلوا اهمیت مدیریت پایدار خاک را به عنوان «مهم‌ترین قسمت معادله صفر شدن گرسنگی» در دنیا معرفی می‌کند؛ جایی که بیش از 815 میلیون نفر از گرسنگی و سوءتغذیه رنج می‌برند.

خاک و تغییرات اقلیمی

مدیرکل فائو می‌گوید: «با اینکه خاک پنهان است و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد،‌ برای فعالیت‌های روزانه،‌ آینده و کره زمین به آن تکیه می‌کنیم.» داسیلوا با بر نقش مهم خاک تاکید می‌کند که می‌تواند در حمایت از تلاش‌های کشورها برای کاهش یا تعدیل تغییرات اقلیمی کمک کند.

او همچنین با اشاره به  نقشه ارگانیک کربن خاک جهانی به پتانسیل خاک برای تجزیه و ذخیره کربن اشاره می‌کند. داسیلوا می‌گوید: «ذخیره‌سازی و افزایش کربن خاک باید در اولویت قرار گیرد.»

او همچنین اشاره می‌کند که چگونه خاک مانند فیلتری در برابر آلوده‌کننده‌ها عمل می‌کند و از ورود آن‌ها به زنجیره غذایی و رسیدن به بسترهای آبی مانند رودخانه‌ها، دریاچه‌ها،‌ دریاها و اقیانوس‌ها جلوگیری می‌کند. اما وقتی که میزان آلوده‌کننده‌ها از ظرفیت خاک برای مقابله با آلودگی بیشتر شود، پتانسیل خاک برای مبارزه با آن‌ها محدود‌تر می‌شود.

همکاری جهانی برای خاک

داسیلوا در پیام خود همچنین از همکاری جهانی برای خاک اشاره می‌کند. فائو با دولت‌ها و شرکای خود همکاری می‌کند تا ظرفیت فنی را توسعه دهند و اطلاعات خود درباره مدیریت پایدار را از طریق برنامه «رهنمودهای داوطلبانه برای مدیریت پایدار خاک» به اشتراک بگذارند.  

مدیرکل فائو می‌گوید: «بیایید خاک را به وسیله‌ای برای رفاه و صلح تبدیل کنیم و سهم خاک برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار را نشان دهیم.»   

   

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید