Iranian Agriculture News Agency

با موفقیت استرالیا در کشت کنجد سیاه:

فصل امید در خشکسالی

کنجد سیاه در برابر خشکسالی و بارش کم بسیار مقاوم است

با برداشت اولین محصول تجاری در کویینزلند، استرالیایی‌ها یک قدم به فروش روغن و بستنی‌های کنجد سیاه محلی در قفسه‌های فروشگاه‌ها نزدیک‌تر می‌شوند.

فصل امید در خشکسالی

به گزارش خبرگزاری ایانا به نقل از ای‌بی‌سی، استرالیا در حال حاضر کنجد سیاه را وارد می‌کند. از کنجد سیاه بیشتر برای تولید روغن استفاده می‌شود اما می‌توان از آن برای طعم‌دار کردن مواد غذایی و در لوازم آرایشی استفاده کرد. گفته می‌شود این دانه دارای خواص بسیار مفیدی برای سلامتی است.

این دانه در منطقه‌ای از هندوستان رشد می‌کند که دارای آب و هوای بسیار خشک است. به گفته دانشمندان کنجد سیاه یکی از محصولات مقاوم در برابر خشکسالی در جهان است.

به همین ترتیب پیتر فاکس‌ول، کشاورز اهل کویینزلند با محققان دانشگاهی، شرکت دانه‌های خاص و شورای محلی همکاری می‌کند تا اولین محصول تجاری کنجد سیاه استرالیا را تولید کند.

رشد محصول در گرمترین تابستان

فاکس‌ول یکی از کشاورزانی است که به توسعه کشت دیم در غرب شهر راک‌همپتون مشغول است. فاکس‌ول محصولاتی را کشت می‌کند که نیازی به آبیاری ندارند و آب مورد نیاز را فقط از باران می‌گیرند.

فاکس‌ول می‌گوید: «کنجد سیاه به عنوان یکی از جایگزین‌های احتمالی مطرح شده است. کشت این دانه با آب و هوای منطقه، خاک سیاه و میزان بارش سازگار است.»

در این کشت آزمایشی 12 گونه مختلف کنجد سیاه در 16 هکتار زمین زراعی متعلق به فاکس‌ول در ماه فوریه کاشته و در ماه ژوئن برداشت شده است.

کویینزلند در تابستان گذشته تنها با 120‌میلی‌متر باران، گرم‌ترین آب و هوای خود را تجربه کرده است. فاکس‌ول می‌گوید: «دمای هوا به مدت پنج روز به بالای 40درجه رسید».

دکتر سوریا باتاری یکی از محققان دانشگاهی است که در این کشت آزمایشی مشارکت داشته است. او می‌گوید با وجود بارش کم،‌ عملکرد محصولات بسیار خوب بوده است. باتاری می‌گوید: «از اینکه توانستیم محصول بسیار جذابی پیدا کنیم همه بسیار شگفت‌زده شدیم. این محصول ثابت کرده در برابر خشکسالی مقاوم است. این موضوع به ما فرصتی می‌دهد که محصولات مقاوم در برابر خشکسالی را در این منطقه بکاریم.»

به طور میانگین، هر هکتار زمین می‌تواند 4.5 تن از این دانه را تولید کند که نزدیک به 60درصد وزن آن به روغن تبدیل شود.

ارزش کنجد سیاه به ازای هر تن 1600 دلار است و به عنوان یکی از محصولات باارزش تلقی می‌شود.

باتاری می‌گوید: « قیمت روغن کنجد سیاه 5 برابر روغن کنجد استاندارد است».

شرکت آگری‌ونتیس هم در این کشت آزمایشی سهیم است. این شرکت می‌خواهد کشت گیاهانی را توسعه دهد که محصولات بیشتری تولید می‌کنند، در برابر بیماری‌ها مقاوم هستند و به میزان آب کمتری بدون استفاده از تکنولوژی تراریخته نیاز دارند.

پال استوارت، رئیس بخش تحقیق و توسعه این شرکت می‌گوید: «کشاورزان استرالیایی معمولا اهل قمار نیستند. اگر بتوانند روی همکاری خوب حساب کنند و مطمئن شوند چگونه می‌توانند از کسب و کار خود سود داشته باشند بر آن تکیه می‌کنند.»

توجه بین‌المللی به محصولات محلی

این امید وجود دارد که بذرهای استرالیایی به اندازه هر چیز دیگری که در دنیا با هدف صادرات کشت می‌شود کیفیت خوبی داشته باشد.

توجه گروهی از نمایندگان اروپایی که موقعیت کشاورزی استرالیا را بررسی می‌کنند به دانه‌های کنجد سیاه جلب شده است.

علی تتیک از ترکیه می‌گوید: «می‌توانیم این دانه‌ها را به ترکیه ببریم و برای بازار داخلی و کشورهای همسایه تولید کنیم. همچنین با تولید آن در استرالیا به بازارهای بزرگ مانند چین و هندوستان دسترسی داشته باشیم. فرصت خوبی است تا آن را در استرالیا تولید و به کشورهای دیگر صادر کنیم».

مدیر ارشد اجرایی تجارت و سرمایه‌گذاری در شورای محلی راک‌همپتون می‌گوید موفقیت این کشت آزمایشی می‌‌تواند کویینزلند را به بزرگترین تولیدکننده کنجد سیاه چه برای مصرف داخلی و چه برای مصرف بین‌المللی تبدیل کند. او می‌گوید: « کشت آزمایشی را در سطح تجاری ادامه خواهیم داد. در مرحله بعد خریدار و شرکت‌های تولید مواد غذایی را بهم متصل می‌کنیم تا این محصولات مستقیما از کویینزلند صادر شوند».

در حالی که اولین برداشت شور و هیجان بسیاری را به خود جلب کرد، برای کشت کنجد سیاه و فروش آن در استرالیا هنوز باید مسیر طولانی طی شود. از محصول امسال برای آزمایش کیفیت بذرهای سال آینده استفاده خواهد شد.

فاکس‌ول می‌گوید: «با یک تن بذر می‌توان هزار هکتار کنجد سیاه تولید کرد. این دانه پتانسیل تولید بالا دارد. از آن زمان بحث‌های بسیاری بر سر این دانه بوجود آمده است که نشان می‌دهد میل به ادامه کشت آن وجود دارد. به نظرم خیلی‌ها از من می‌خواهند تا این بذر را برای سال دوم هم بکارم. در این منطقه هیجان بسیاری بوجود آمده است.»

 

  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید