Iranian Agriculture News Agency

همزمان با رفع خارش در حیوانات:

برس‌های مکانیکی آرامش دام را تامین می‌کنند

استفاده ازاین برس‌ها مانع شیوع انگل‌ها و از بین‌رفتن پوست‌های مرده می‌شود

گاوها هم مانند سگ و انسان دوست دارند کسی پشت‌شان را بخاراند. وقتی که در محیط باز قرار می‌گیرند برای پراندن انگل‌ها یا صرفا برای تمیز شدن، پشت خود را با حصار یا درخت می‌خارانند. بعضی از آن‌ها آنقدر خود را می‌خارانند که اگر به دور دکل‌های مخابراتی حصار نبندید می‌توانند آن‌ها را بشکنند.

برس‌های مکانیکی آرامش دام را تامین می‌کنند

اما بسیاری از گاوهای شیرده در آمریکا به چراگاه نمی‌روند. حتی اگر به مراتع برده شوند بیشتر زمستان را در طویله می‌مانند. پس اگر گاو خارش داشته باشد، چه کار باید بکند؟

در بسیاری از مزارع هیچ‌کاری نمی‌توانند بکنند. اما در بعضی از دامداری‌ها از برس مکانیکی استفاده می‌شود.  

این برس دارای دندانه‌های زبر و موتور چرخشی است. زمانی که گاو با آن تماس پیدا کند، قسمت‌هایی از بدن را که خود گاو دسترسی ندارد می‌خاراند. گاوها به طور متوسط هفت دقیقه در روز سر، گردن و پشت خود را با این برس نوازش می‌دهند. بعضی از محققان معتقدند این برس‌های مکانیکی فقط تجهییزات ماساژ برای گاوهای شیرده محسوب نمی‌شوند، بلکه برای سلامت حیوان هم ضروری هستند.

دکتر مارینا ون‌کیزرلینگ که در دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا در زمینه آسایش حیوانات مطالعه می‌کند می‌گوید: «ما نمی‌دانیم این گاوها به چه چیزهایی فکر می‌کنند، اما می‌دانیم که برس را خیلی دوست دارند. اگر نتوانند خود را بخاراند چه اتفاقی می‌افتد؟»

 ون‌کیزرلینگ به همراه تیم خود گاوهای باردار و سالمی را که در فضاهای بسته زندگی می‌کنند آموزش داده تا دروازه‌ای را که به آن وزنه‌ای متصل شده باز کنند. این کار برای آزمایش میل حیوان برای دسترسی به غذای تازه، برس‌های مکانیکی و فضاهای خلوت انجام می‌شود. آن‌ها با زیرنظر گرفتن هر کدام از گاوها میزان تحمل حیوان را قبل از  آنکه منصرف شوند می‌سنجند. با استفاده از این روش محققان می‌توانند میزان اهمیت هر کدام از این منابع را برای حیوان درک کنند.

احتمالات محققان نشان می‌دهد که برس مکانیکی برای گاوهای گرسنه در اولویت دوم قرار دارد. اما میزان تلاش آن‌ها برای برس و غذای تازه یکسان بوده است. آن‌ها نتیجه می‌گیرند گاوها برای تمیزی خود در فضاهای بسته به برس‌های مکانیکی نیاز دارند و دامداران باید آن را برای دامداری خود تهیه کنند.

این برس‌ها کمک می‌کنند تا گاوها برای رفع خارش، به داخل دامدارای آسیب نرسانند. استفاده از این برس‌ها به چشم مشتریانی خوشایند است که پیوسته می‌خواهند از سلامت و خوشحالی دام اطمینان داشته باشند.

استفاده از برس‌های مکانیکی از شیوع انگل‌ها جلوگیری می‌کند، خارش حیوانات را برطرف می‌کند و پوست‌های مرده را از بین می‌برد. تمام موجودات –شامل گاوها- وقتی تمیز باشند می‌توانند با استرس مقابله کنند.

تمپل گراندین،‌ محقق دانشگاه کلورادو، که برای کار در زمینه رفتارشناسی و برقراری آرامش حیوانات مزارع شناخته شده است می‌گوید: «طوری که گاو زیر آن برس حرکت می‌کند نشان‌دهنده علتی بیش از وجود یک خارش است.»  

به گفته گراندین حیوانات هم احساس دارند، شاید به پیچیدگی انسان نباشد اما بی‌شباهت نیست. اما ماهیت احساسات حیوانات میان متخصصان رفتارشناسی همچنان بحث داغی است. حیوانات دارای سیستم عصبی مشابه و همچنین در بخشی از مغز که مربوط به درک احساسات می‌شود انتقال‌دهنده‌های عصبی مشابهی با انسان دارند.

گراندین می‌گوید: «فقط قشر مغز حیوان است که با انسان متفاوت است و به همین علت نمی‌تواند به کره ماه سفر کند یا از کامپیوتری که شما دارید استفاده کند. به نظر من گاو شیرده از این برس لذت می‌برد. انگار دارد ماساژ می‌گیرد.»

اما گراندین و ون‌کیزرلینگ فکر می‌کنند چون گاوها برای رسیدن به برس بسیار مصمم هستند، تمیز کردن آن‌ها مانند نیاز به کوتاه کردن ناخن‌ها است.

استفاده از برس‌های مکانیکی در دانمارک اجباری است اما در آمریکا یا کانادا نه. ون‌کیزرلینگ معتقد است استفاده از این برس‌ها روز به روز بیشتر می شود چون کنترل مراقبت از دام در آمریکا و کانادا به ترتیب بر عهده ایالت‌ها و استان‌هاست.

اما در حقیقت،‌ صنعت کشاورزی و مصرف‌کنندگان آن هستند که نیاز به برس‌های دام را بیشتر می‌کنند.

ون‌کیزرلینگ می‌گوید: «اگر این صنعت مسئولیت بپذیرد و بتواند از بهترین روش‌ها استفاده کنند،‌ بهتر از قانون‌گذاری جواب می‌دهد. علم تنها به ما می‌گوید که چه راه‌هایی پیش رو داریم. اما نمی‌تواند به ما بگوید چه کاری را باید انجام دهیم.»   

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید