Iranian Agriculture News Agency

سنگ‌اندازی فرانسه پیش پای دامداران ایرانی

پروژه صادرات هزار راس گاو نرماندی به ایران به دلیل ترس شرکت‌ها از آمریکا متوقف شد

با شروع مجدد تحریم‌های آمریکا در ایران و فشار واشنگتن بر متحدان اروپایی، یک سناتور فرانسوی می‌گوید پروژه صادرات دام به ایران از نورماندی واقع در شمال فرانسه متوقف شده است.

سنگ‌اندازی فرانسه پیش پای دامداران ایرانی

به گزارش خبرگزاری ایانا به نقل از رویترز بعد از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از برجام این تحریم‌ها از روز سه‌شنبه هفته گذشته به اجرا درآمدند. به همین ترتیب بسیاری از شرکت‌های اروپایی شامل شرکت نفت و گاز توتال و خودروسازی پژو از سرمایه‌گذاری در ایران منصرف شدند.

ناتالی گولت، سناتور منطقه اورن در نورماندی، جایی که دام‌ها در آن پرورش داده می‌شوند، می‌گوید صادرات آزمایشی سال گذشته  که با همکاری شرکت ایرانی سیمرغ صورت گرفته موفقیت‌آمیز بوده اما اقدامات آمریکا توسعه صادرات دام را متوقف کرده است.

در حالی که تحریم‌های واشنگتن بخش کشاورزی و مواد غذایی را مستقیما هدف قرار نداده، اما بانک‌ها عملا درهیچ معامله‌ای سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. شرکت‌های وابسته به آمریکا هم از ترس پرداخت جریمه هیچ معامله‌ای با ایران انجام نمی‌دهند.

گولت که یکی از حامیان فعال پروژه صادرات دام است می‌گوید در سال 2016  چندین شرکت کشاورزی فرانسوی با شرکت سیمرغ برای این پروژه قرارداد بستند که بر اساس آن در مرحله اول 300 راس دام در سال 2017 به ایران صادر شدند و قرار بود بعد از آن هزاران گاو دیگر از نژاد شارولز صادر شوند که حالا به حالت تعلیق درآمده است.

گولت با اشاره به خروج شرکت آگریال از این پروژه می‌گوید: «از یک طرف، بانک‌ها نگرانی‌های زیادی دارند. از طرف دیگر شرکت‌های واسطه مشکلات دیگری دارند.»

به گفته گولت ارزش این پروژه به چندین میلیون یورو می‌رسد. گاوهای فرانسوی قرار بود از طریق هوایی به ایران فرستاده شوند تا قبل از سلاخی چاق‌تر شوند. در اولین اقدام آزمایشی نزدیک به 300 حیوان فرستاده شدند.

الکساندر وال از آژانس توسعه اقتصادی نورماندی می‌گوید: «اجرای اول این پروژه موفقیت‌آمیز بود و هدف ما این بود که سالانه 20هزار گاو به ایران صادر کنیم.»

اتحادیه اروپا سعی دارد با بکارگیری از «قانون مسدود‌کننده» شرکت‌های اروپایی را از تحریم‌های آمریکا در امان نگه دارند اما به گفته گولت محدوده استفاده از این قانون مشخص نیست.

او می‌گوید: «ما به اقدامات بیشتر اروپا نیاز داریم و مهم‌تر از همه باید راهی برای قلمرو بیش از حد آمریکا پیدا کنیم.»

در سال 2015 بعد از توافق هسته‌ای و با برداشته شدن تحریم‌های گذشته، صادرات گاو بخشی از پروژه‌های کشاورزی بود که بین ایران و فرانسه آغاز شد.

فرانسه،‌ به عنوان بزرگترین تولیدکننده محصولات کشاورزی در اتحادیه اروپا اغلب این بخش را در مباحث اقتصادی ترویج می‌کند. آن‌‌ها به خصوص به دلیل مشکلات بخش دامداری بیشتر روی افزایش صادرات متمرکز هستند.

ایران در عین حال تمایل دارد تا صنعت غذا و کشاورزی را برای تامین نیازهای جمعیت 80میلیونی تقویت کند و خود را برای رویارویی با کاهش منابع آبی آماده کند.  

پیشتر نیز برخی از تاجران پسته ایران به دلیل سنگ‌اندازی‌های فرانسه از شرکت در نمایشگاه مواد غذایی سیال پاریس منع شده بودند.

پس از پیگیری‌ها خبرنگار ایانا، وزارت خارجه در پاسخی رسمی اعلام کرد که تمام تلاش خود را برای حل این مشکل به کار گرفته است و سفارت ایران در فرانسه مراتب اعتراض کشورمان را به مقامات فرانسوی اعلام کرده است.

از آنجائیکه اروپایی قول داده‌اند که در مقابل تحریم‌های آمریکا علیه ایران ایستادگی کنند اما به نظر می‌رسد که این کشورها هنوز راهکاری عملی برای این معضل نیاندیشیده‌‌اند و تاجران، کشاورزان و دامداران ایرانی همچنان قربانی موج جدید تحریم‌های آمریکا هستند.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد که وزارت امورخارجه نیز باید با فعال‌تر کردن معاونت‌های اقتصادی خود در سفارت‌خانه‌های ایران در دیگر کشورها راهکاری عملی برای تسهیل و رفع این مشکلات بیاندیشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید