Iranian Agriculture News Agency

با افزایش محبوبیت استفاده از روبات‌ها:

۲۵۰میلیون شغل کشاورزی در چین از بین می‌رود

ربات‌ها می‌توانند محل دقیق برای اضافه کردن کود و آفت‌کش‌ها را شناسایی کنند

چین برنامه آزمایشی را راه‌اندازی کرده تا بتواند کشاورزان را با ربات‌ها جایگزین کند. بکارگیری از این سیستم باعث می‌شود میلیون‌ها نفر شغل خود را از دست بدهند.

۲۵۰میلیون شغل کشاورزی  در چین از بین می‌رود

به گزارش خبرگزاری ایانا به نقل از بلومبرگ این برنامه آزمایشی ۷ساله که در استان جیانگسو اجرا می‌شود شامل تراکتورهای خودکار٬ سم‌پاش‌ها و نشاکاری برنج است. این تکنولوژی‌ها هنوز در سطح گسترده مورد استفاده قرار نگرفته‌اند.

با اجرای این برنامه میلیون‌ها مزرعه در چین مدرنیزه می‌شوند. در بخش بزرگی از روستاهای چین٬ خانواده‌های مزرعه‌دار زمین‌های زراعی متعددی دارند. دانشمندان معتقدند ساختار فعلی ناکارآمد است چون میزان برداشت محصولات پایین است.

چین با استفاده از ماشین‌آلات خودکار می‌تواند محصولات بیشتری را با هزینه کمتری برداشت کند. داده‌های آماری نشان می‌دهند اتوماسیون می‌تواند استفاده از کود و آفت‌کش‌های شیمیایی را کاهش دهد٬ چون این ماشین‌ها محل دقیق برای اضافه کردن این مواد را شناسایی می‌کنند. این شیوه جدید کشاورزی همچنین می‌تواند ضرر و زیان تولید را هم به دلیل بالارفتن سن نیروی کار کاهش دهد.

اما هر چه استفاده از سیستم‌های خودکار بیشتر شود٬‌ کشاورزان بیشتری شغل خود را از دست می‌دهند. با اینکه از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۷ تعداد افرادی که در چین به شغل کشاورزی مشغول هستند از ۵۵درصد به ۱۸درصد کاهش پیدا کرده اما اتوماسیون همچنان شغل ۲۵۰ میلیون کشاورز را تهدید می‌کند.

افزایش درآمد در چین باعث شده تا چینی‌ها نسبت به گذشته شیر و لبنیات بیشتری مصرف کنند. شهرنشینی که باعث از بین رفتن میلیون‌ها هکتار زمین زراعی شده٬ سیر کردن جمعیت یک میلیاردی و چهارصد میلیونی چین را با مشکل روبه‌رو کرده است. توسعه صنعتی هم ۲۰درصد از زمین‌های باقیمانده را بوسیله فلزات سنگین آلوده کرده است.

در آمریکا قدمت اتوماسیون به شانزده سال پیش برمی‌گردد یعنی از زمانی که شرکت «دیر اند کو» بکارگیری از جی‌پی‌اس یا سیستم موقعیت‌یاب جهان را معرفی کرد. قبل از آن مصرف بنزین تراکتورها بسیار بالا بود تا بتوانند مسافت بیشتری را طی کنند: با کاشت بذرها در یک ردیف از زمین٬‌ تراکتورها دوباره به ردیف قبلی برمی‌گشتند. سیستم جی‌پی‌اس به کشاورزان این امکان را می‌دهد تا این اتفاق دوبار نیافتد.

از جی‌پی‌اس می‌توان برای علامت‌گذاری نقاط آفت‌زده یا خاک‌های متغیر استفاده کرد. این موضوع به کشاورزان کمک می‌کند تا با استفاده از داده‌ها تصمیمات درست‌تری بگیرند.

بعضی از مزارع کشاورزی در آمریکا از ماشین‌آلات شیردوشی رباتیک استفاده می‌کنند. در حال حاضر ۲۰۰۰ دستگاه شیردوشی خودکار در سراسر آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. گزارش‌ها نشان می‌دهند با وجود اینکه ماشین‌آلات رباتیک از سال ۱۹۹۲ در آمریکا فروخته می‌شوند اما تنها چندین سال است که میزان تقاضا برای استفاده از آن‌ها بالا رفته است.

اتوماسیون در چین می‌تواند در زمینه‌های دیگری ایجاد شغل کند. در حالی که ربات‌ها وظایف بسیاری را انجام می‌دهند اما همچنان نیاز به نیروی انسانی برای برنامه‌ریزی٬ تنظیم کردن٬ نگه‌داری و تعمیرات ماشین‌آلات وجود دارد. کشاورزان برای استفاده از تکنولوژی‌های جدید باید مهارت‌های بیشتری کسب کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید